מתוק אמיתי: גוזל של עוף דורס נמצא נטוש בכביש – וזכה לסוף טוב | צפו

גוזל כבן שבועיים של לילית מצויה אותר בידי ילדים ברמת הגולן, והועבר למרכז האקלום לחיות בר באגמון החולה • שם, הוא זכה לטיפול צמוד עד שהיה עצמאי מספיק כדי להשתחרר בחזרה לטבע

גוזל לילית שהגיע למרכז האקלום באגמון החולה // צילום: נבו רינג ותומר צימנד - קק"ל

גוזל לילית מצויה כבן שבועיים, הגיע אל מרכז האקלום לחיות בר באגמון החולה-קק"ל – ושוחרר ממנו לאחר שהגיע לבגרות.

לילית מצויה היא מין של ינשוף יפהפה הנפוץ בצפון ישראל, אשר ידועה בקריאותיה הרמות וניזונה ממכרסמים, זוחלים, דו-חיים ועוד. הליליות חובבות עצים גבוהים והן מקננות בגובה רב.

הגוזל במרכז האקלום, צילום: נבו רינג ותומר צימנד - קק"ל

הגוזל נמצא נטוש על כביש בידי ילדים תושבי עין קיניה שברמת הגולן, והובא במהרה אל מרכז האקלום שבאגמון, שם הוא נקלט במרפאה הקדמית של המקום ועבר בדיקה פיזיולוגית מקיפה, בה נמצא בריא ושלם. לאחר הקליטה הראשונית, הועבר הגוזל הצעיר אל "הגוזלייה", בה מטופלים גוזלים. בגוזלייה מאכילים את הגוזלים במסירות ובתדירות גבוהה, דואגים למצב הגופני של הגוזלים ועושים הכל כדי שבעל החיים ירגיש בסביבתו הטבעית ויחוש כמה שפחות סטרס.

האתגר הגדול של הצוות בעת גידול הגוזלים, הוא למנוע התרגלות של בעל החיים לנוכחות אדם בסביבתו, ושלא יזהה את המטפלים כהורה – וזאת במטרה שבעת שחרורו, הוא יתנהג כחיית בר ולא  יימשך לסביבת בני האדם, המסוכנת לו.

חובב עצים גבוהים. גוזל הלילית // צילום: נבו רינג ותומר צימנד - קק"ל

סוף טוב - הכל טוב. גוזל הלילית // צילום: נבו רינג ותומר צימנד - קק"ל

לאחר כשבועיים של גידול, עבר גוזל הלילית לכלוב אקלום, שם הוא נחשף לסביבה טבעית לבעלי חיים וצמחים הסובבים אותו בטבע, תרגל תעופה והתאקלם כראוי לקראת חזרתו לטבע. כאשר צוות מרכז האקלום הבחין בעזרת מצלמות המעקב שהלילית עצמאית מספיק בשביל לשרוד בכוחות עצמה (בעיקר מצליחה לצוד), נפתח עבורה חלון הכלוב – והיא התעופפה לחופשי.

ירון צ'רקה, הצפר הראשי של קק"ל, מסר: "גם בימים האלה, כאשר עובדות מרכז האקלום עדיין מפונות מבתיהן שבקרבת גבול הצפון, ממשיך המרכז לטפל במסירות בבעלי החיים של צפון הארץ. מרכז האקלום פורץ דרך גם בתחום המחקר אודות השבת בעלי חיים לטבע, והשנה התחלנו במחקר העוסק בהשבת דורסי לילה, בו משתתפת גם הלילית".

שחרור גוזל הלילית, צילום: נבו רינג ותומר צימנד - קק"ל
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר