היחס לבעלי חיים במוסדות החינוך השונים בארץ עבר שינוי גדול בשנים האחרונות, זאת בשל איסור זמני שיצא בשנת 2017 להקמת פינות חי בבתי ספר בעקבות המציאות שגורמת לרבים מהם לסבל רב.
כיום האיסור כבר אינו בתוקף, אך הוא העלה שאלה חשובה: כיצד ניתן לייצר מפגש נכון יותר בין ילדים ובעלי חיים, מבלי שייגרם צער או סבל לחיות? כדי שמפגשים כאלו יוכלו להתקיים ללא פגיעה, גל חכים, פסיכולוגית חינוכית ומנהלת מנכון "אדם וחיה", פתחה תוכנית מיוחדת בהובלתה שמאפשרת יצירת קשר בין תלמידי בתי ספר ברחבי הארץ ובין בעלי חיים, וזאת בצורה אלטרנטיבית שלא מתפשרת על רווחת החיות.
"מטרת המכון שלנו היא לקדם שינוי בתפיסה שלנו עם החיות שסביבנו, כלומר חיות בר, חיות משק וגם חיות המחמד שלנו", אמרה חכים ל"ישראל היום". "בכל הנוגע לחברה שלנו, בעלי החיים נתפסים כנחותים מבני האדם, וזו בעיה. זה מוביל למציאות שבה החיות סובלות, וזה מייצר מסר חינוכי שגוי אצל הילדים. כשילד מגיע לפינת חי, מרים חיה ומלטף אותה, הוא עושה זאת מבלי לדעת מי זו אותה חיה, הוא לא יודע שיש לה אישיות וצרכים. כאן אנחנו נכנסים לתמונה, ולכן מקדמים במכון שלנו תפיסה אחרת, שבה אנחנו מלמדים את הילדים להתייחס לבעלי החיים כשווים, ככאלו שיש להתייחס אליהם, ולא רק לממש את הרצונות שלנו בקשר איתם".
צפו: איך נדע שחיות רוצות ליצור קשר?
"כולם מורווחים מהמפגשים"
התוכנית החדשה, הנקרא "איתנו – מקשיבים לרגשות בעלי החיים", נכתבה על ידי המכון בשיתוף המט"ח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית) עבור בתי ספר יסודיים ברחבי הארץ. מדובר בתוכנית ללא עלות שפועלת כבר בכמה בתי ספר וכוללת מפגשים דיגיטליים, סרטונים, משחקים ודיונים בכיתה במטרה ליצור יחס נכון וטוב יותר של הילדים כלפי בעלי החיים. התוכנית מתאימה לילדים בכיתות ב'-ה', תלוי בחלקים שלה.
"התוכנית מצולמת בחוות הצלה של בעלי חיים, שבו הם זוכים לחיים טובים", הוסיפה חכים. "הילדים לומדים על הכבשה נחמה, על השיקום הפיזי והנפשי שהיא עברה. הם לומדים גם על עולמם של התרנגולים, ודרך הסרטונים והמפגשים האלו הם מזדהים עם בעלי החיים ומפתחים מודעות ביחס לשאלות מוסריות שונות. הם לומדים על היחסים והצרכים החברתיים של החיות, וגם נכנסים לקונפליקטים שונים, למשם אם כדאי לקנות כלב – או לאמץ? האם זה הגיוני לגדל בבית תוכי או ארנבון ועוד. הם לומדים גם על מבחן ההסכמה, קרי שלא מגיעים אל בעל החיים ומרימים אותו מיד, שכן בעלי החיים תופסים אותנו כענקים מהם, ולכן הם קופאים מפחד".
זו תוכנית חינמית לחלוטין שמופנית לא רק לילדים, אלא גם למורים שלהם – שמקבלים על השתתפותם בה גמול השתלמות, בנוסף לכך שהיא מסייעת להם ללמד את הילדים כישורי חיים בכל הנוגע לחיות.
חכים סיכמה: "אנחנו פועלים לחולל שינוי בתפיסה של הילדים כדי שיפסיקו לראות בעצמם את מי ששולט בבעל החיים אל מציאות של יחסים הדדיים, כך שגם הם ייצאו מאוד מורווחים ממפגשים כאלו. כמו כן, אנחנו מעניקים ייעוץ לחוות חקלאיות ברחבי הארץ שיש להן פינות חי, ומסבירים להן איך לחנך את הילדים שמגיעים אליהן. באמצעות התוכנית אנו מסייעים לתלמידים ליצור חברה שיש בה יותר חמלה ואכפתיות גם למי שנחשב באופן מסורתי לחלש ולכזה שלא שמים לב אליו".

הילד נעם עם עז במתקן משחקים // צילום: טבע הקשר
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו