Loading...

שעת הטיסה שונתה פתאום? הטריק של חברות התעופה שאתם לא מכירים

חברות תעופה מסוימות, בעיקר בטיסות שכר, משנות את שעת ההמראה ברגע האחרון – אך בפועל היא הייתה מתוכננת כך מלכתחילה. עו"ד נרי ירקוני מסביר כיצד לזהות את ההטעיה, מתי ניתן להגיש תביעה קטנה או ייצוגית, ומהן הזכויות שלכם במקרה של ביטול או עיכוב טיסה

בשיתוף אמון הציבור

בתמיכת הקרן לתובענות ייצוגיות

בשנה האחרונה, בשל המלחמה והמצב הביטחוני, חוו ישראלים רבים שיבושים משמעותיים ישראלים רבים חוו בשנה האחרונה ביטולי טיסות על ידי חברות תעופה זרות בעקבות המצב הביטחוני. מעבר למצב הלא נוח שהביא לעוגמת נפש במקרים מסוימים, הדבר גרר גם עליית מחירים בקרב מספר חברות. עו"ד, אל"מ (מיל'), נרי ירקוני, טייס לשעבר ומנהל רשות התעופה האזרחית לשעבר, מסביר מהם זכויות שלנו כנוסעים וכיצד ניתן לפעול במקרה של עיכוב או ביטול טיסה.

נתקלתם בבעיה צרכנית בתחום התעופה? פנו לאמון הציבור:

www.emun.org

למי פונים במקרה של ביטול טיסה?

"הכתובת הראשונה היא חברת התעופה," מסביר עו"ד ירקוני. "יש לפנות אליה באמצעים המקוונים, בצ'אט, בטלפון – לעיתים יש חברות שמתקשורת אף במספר ישראלי. אם חברת התעופה אינה מספקת תשובה ראויה או כלל אינה מגיבה, הדרך היעילה ביותר היא פנייה לבית המשפט לתביעות קטנות. אין צורך בעורך דין, והשופט מכריע בהתאם לצדק שנראה לו".

לדבריו, במקרים רבים אין טעם לשכור עורך דין עבור תביעה פרטנית: "אין סיבה שמשפחה של ארבע נפשות תשלם לעורך דין יותר ממה שהיא צפויה לקבל כפיצוי".

מתי והאם מגיעים לנוסעים פיצויים?

לא כל עיכוב מקנה פיצוי. "לפי החוק, פיצוי על איחורים ניתן רק אם מדובר בעיכוב של למעלה משמונה שעות", מסביר ירקוני. "על ביטול טיסה ניתן לקבל פיצוי, אך יש לכך תנאים: אם ההודעה על הביטול ניתנה יותר מ-14 יום מראש, או אם הביטול נבע מכוח עליון כמו מלחמה, אין זכאות לפיצוי".

חשוב להבדיל בין החזר כספי לבין פיצוי. "החזר הוא השבת הכסף ששולם עבור הכרטיס, או קבלת כרטיס חלופי בטיסה אחרת – זו חובה של חברת התעופה. פיצוי, לעומת זאת, הוא תשלום נוסף שמגיע בתנאים מסוימים. אירועים כמו מגפת הקורונה והמלחמה שללו את הזכות לפיצוי במקרים רבים".

טיסות "פיקטיביות" ותביעות ייצוגיות

עו"ד ירקוני מצביע על פרקטיקות בעייתיות של חברות תעופה מסוימות, בעיקר בטיסות שכר: "מוכרים כרטיס לשעה נוחה, כמו 08:00 בבוקר, ואז שלושה ימים לפני הטיסה מודיעים שהיא הוקדמה ל-04:00. בפועל, היא הייתה מתוכננת ל-04:00 מלכתחילה – מדובר בהטעיה מכוונת".

במקרים כאלה, מסביר ירקוני, מדובר בעילה לתביעה ייצוגית: "תביעה קטנה היא ההליך הפשוט ביותר, אך תביעה ייצוגית היא המורכבת והארוכה ביותר. היא יכולה להצליח, אך עשויה להימשך שנים".

אז איך תדעו אם הטיסה שלכם היא "טיסה פיקטיבית" לכאורה? במקרים כאלה כאזרחים אין לנו את הידע ואת הכלים לאשש את התחושה שלנו שנמכרה לנו טיסה פיקטיבית אומר ירקוני. "בשביל זה צריך לפנות לעורך דין שמתמחה בתחום, צריך לפנות לרשות שדות התעופה ולבדוק למתי הוזמנה הטיסה". ולפני שתשאלו, רשות שדות התעופה מחויבת לתת לנו תשובה בנושא ולספק לנו את המידע מתוקף חוק חופש המידע לדברי ירקוני שמבהיר: "זה לפעמים לוקח חודשיים כי זו המגבלה בחוק אבל לאיזה ימים ולאיזה שעות הוזמנו הטיסות של חברה זו וזו הם מחויבים לענות לך, אין פה עניין סודי". הוא מדגיש כי החברה יכולה להתנגד והיא תתנגד כי זו זכותה אבל ההתנגדות הזאת היא לא צליחה כלשונו ולא תעזור לחברת התעופה. רק אז ברגע שמתווספת אינפורמציה יש אולי תשתית להגשת תביעה ייצוגית.

אז אם הזמנתם טיסה ונתקלתם בעיכוב משמעותי או בביטול, יש לשים לב לתנאים המופיעים בחוק. תחילה, יש לפנות לחברת התעופה ולבקש מענה. אם התשובה אינה מספקת או אינה מתקבלת כלל, ניתן להגיש תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות. חשוב לוודא כי התביעה נמסרת לנציגות חברת התעופה בישראל, שכן כל חברה זרה שטסה לישראל מחויבת בנציגות מקומית. במקרה כזה, תיפגשו עם נציג החברה בבית המשפט לתביעות קטנות.

בסופו של דבר, חוקי התעופה משתנים ממדינה למדינה ומעת לעת. אם נתקלתם בחברת תעופה שאינה מספקת לכם מענה הולם, זכרו כי תוכלו לפנות לאמון הציבור באמצעות טופס פנייה, והם יסייעו לכם בקבלת תגובה מחברת התעופה.

נתקלתם בבעיה צרכנית בתחום התעופה? פנו לאמון הציבור:

www.emun.org

בתמיכת הקרן לתובענות ייצוגיות

בשיתוף אמון הציבור