X

הבעלים של "וספה" נוטשים את איטליה לטובת להודו

החברה האיטלקית פיאג'ו סוגרת את אחת מקווי הייצור האחרונים שלה באיטליה לאחר 76 שנה. הייצור יועבר להודו, בעקבות תקנות הפליטה והבטיחות של האיחוד האירופי

Ape, "מכונית הווספה" מבית Piaggio. צילום: Riley / flickr

איטליה נפרדת מאחד מכלי הרכב האיקוניים ביותר שלה, לאחר שפּיאַג'וֹ, יצרנית מותג האופנועים וספה, החליטה להפסיק את ייצור כלי הרכת התלת-גלגלי Ape במדינת הבית שלה לאחר 76 שנים, ולהעביר את הייצור להודו. ההחלטה הובילה לצער וכעס באיטליה, במיוחד בשכונת מטה פיאג'ו בטוסקנה.

ה-Ape, שפירושו 'דבורה' באיטלקית, פותח על ידי מייסד החברה, אנריקו פיאג'ו, והמהנדס קורדינו ד'אסקניו. הדגם הראשון יוצר ב-1948, רק שנתיים לאחר שפיאג'ו השיקה את קטנועי הווספה הראשונים שלה בפונטדרה, ליד פיזה. ה-Ape, שכונה "מכונית הווספה", היה ביסודו קטנוע וספה עם שלושה גלגלים, עם תא נהג ואזור מטען, שנוצר על ידי ד'אסקניו בהתבסס על עיצוב הקטנוע האגדי.

הפסקת ייצור ה-Ape מגיעה כתוצאה מתקנות בטיחות ופליטה חדשות של האיחוד האירופי. בשל התקנות המחמירות שהוחלטו בבריסל, נאלצה פיאג'ו להפסיק את ייצור ה-Ape בפונטדרה עד סוף השנה. מפעל פונטדרה עתיד להיות מוסב למתקן ייצור למשאיות פורטר חשמליות.

סמואלה נאצ'י, המזכיר האזורי של איגוד UIIM, הביע את תסכולו מהמצב. "עם תקנות האיחוד האירופי הנוכחיות, אין יותר מקום לייצור באיטליה". הוא הוסיף: "אולי חלק מהחוקים הוכנסו קצת בחיפזון. נראה שרק אירופה דואגת להגנת הסביבה, בעוד שלשאר העולם לא אכפת".

העיתון האיטלקי Il Tirreno כתב שורות נוסטלגיות על ה-Ape בסוף השבוע: "למי מאיתנו לא היו סבים או דוד או חברים שנסעו סביב ב-Ape כאילו היה זה וספה או מכונית? רק כדי להגיע מנקודה א' לב' עם האישה או הארוסה לצידם? מי מאיתנו לא ראה Ape מקושט בדגלי שלושת הצבעים בשיירת הניצחון, כשעל אזור המטען אנשים חגגו את הניצחון בגביע העולם? מי לא ראה Ape עמוס בכבדות, מתנשף במעלה דרך תלולה קטנה, תמיד כמעט נתקע, ולבסוף מצליח למרות הכל? כל זה יישאר חרוט בזיכרוננו, ושום החלטה המונעת ע"י עלויות, תקנות ותוצאות תפעוליות לא תוכל למחוק זאת".

במהלך העשורים, ה-Ape הפך לסמל איטלקי, בדומה לאח הדו-גלגלי. ה-Ape והווספה הפכו לסמלים של תקופת אחרי המלחמה והנס הכלכלי האיטלקי. הוא הפך לכלי התחבורה מספר אחת עבור עסקים וחקלאים בכפר, בעוד שפיאט 500 עזרה לאיטליה העירונית להשיג ניידות המונית. בכפרים וקהילות קטנות יותר, כלי הרכב התלת-גלגליים ממשיכים לרעום סביב, כאשר גודלם הקטן ויכולת התמרון שלהם הופכים אותם מתאימים לסמטאות צרות. חקלאים השתמשו ב-Ape כדי להביא את הירקות והפירות שלהם לשווקים, להוביל זיתים לבית הבד, ולהביא עצים להסקה מהיער. במשך דורות, ה-Ape היה כלי רכב מושלם לאנשים שלא יכלו להרשות לעצמם מכונית.

צעירים יכולים לנהוג ב-Ape 50 מגיל 14 ללא רישיון נהיגה, והוא פופולרי במיוחד בקרב צעירים בדרום איטליה. עם מיומנויות צנועות, צעירים יכולים בקלות להתאים אישית את ה-Ape. ה-Ape 50, שהוצג ב-1969, מצויד במנוע דו-פעימה 50 סמ"ק. מקומיים מעריכים כי למרות סיום הייצור באיטליה, ה-Ape לא ייעלם בקרוב מהרחובות במדינה. רבים מה-Apes שעדיין בשימוש כיום, במיוחד באזורים הכפריים של איטליה, הם בני עשרות שנים, וייקח עשורים עד שהאחרון יגיע למגרש הגרוטאות.

עם העברת הייצור להודו, הרכב ימשיך להיות מיוצר במקום בו התקנות פחות מחמירות, ועלויות הייצור נמוכות יותר. בהודו קיים מפעל Ape כבר 25 שנה, שם ה-Ape כבר מיוצר כדגם חשמלי או עם הנעת גז טבעי. הדגמים החדשים של ה-Ape יושקו רק באסיה ואפריקה.

ההחלטה להעביר את הייצור עוררה חששות לגבי עתיד ה-Ape באירופה. עם העברת הייצור המלאה להודו, מכירת ה-Ape באירופה צפויה להסתיים, ודגמים חדשים לא יהיו זמינים ביבשת. עדיין נותר מלאי במחסנים בפונטדרה, כך שהמכירות באיטליה דרך סוכנויות ימשכו עוד זמן מה.

התקנות החדשות חייבו את ה-Ape להיות מצויד בכרית אוויר ומערכת סיוע לבלימה. רבים באיטליה מוצאים זאת בלתי סביר, ובמיוחד איגודי העובדים. הערותיו של נאצ'י משקפות את התסכול שחשים אלה שרואים ב-Ape יותר מסתם רכב, אלא סמל של תרבות ומורשת איטלקית. La Repubblica כתב: "האמת היא שה-Ape מתאים בצורה מושלמת לאופי הלאומי שלנו, בין אינדיבידואליזם חסר רסן ותחושת משפחתיות. אדם מרגיש נוח לבד בתא הנהג, עם הסחורה או הכלים מאחור. אבל נוהגים בו גם יחד, קרובים יותר ועם נגיעה של אינטימיות. או, למרות כל התקנות ושיקולי הבטיחות, לחגוג במפגשים עם חברים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר