X

העין של פיסטוק: למה כדאי לכם לפצח כל יום

מעבר לעובדה שהם מהווים חומר גלם לגלידה אהובה וכיף לפצח אותם בזמן צפייה במשחקי ספורט, מתברר שפיסטוקים מסוגלים לשפר את בריאות העיניים. ולא, אנחנו לא מתבלבלים עם גזר

תפתחו את העיניים. פיסטוקים. צילום: @yimada / Pixabay

אכילה יומית של אגוזי פיסטוק עשויה להגן על בריאות העיניים ולמנוע בעיות ראייה הקשורות לגיל – כך לפי מחקר חדש מאוניברסיטת טַאפְסְט במסצ’וסטס, שפורסם החודש בכתב העת Journal of Nutrition, ומספק ראיות מדעיות חזקות ליתרונות התזונתיים של פיסטוקים. נעזרנו ב-Claude כדי ללמוד על התוצאות.

החוקרים עקבו אחרי 36 מבוגרים בריאים בגילאי 40-70 במשך 12 שבועות. מחצית מהמשתתפים הוסיפו לתזונתם היומית כ-60 גרם פיסטוקים לא-מלוחים, בעוד שהקבוצה השנייה המשיכה בתזונתה הרגילה. כבר אחרי שישה שבועות, קבוצת אוכלי הפיסטוק הראתה שיפור משמעותי ברמות הפיגמנט המגן ברשתית העין, בעוד קבוצת הביקורת לא הראתה שינויים משמעותיים. השיפור נשמר לאורך כל תקופת המחקר.

למה דווקא פיסטוקים?

פיסטוק הוא האגוז היחיד המכיל כמות משמעותית של לוּטֶאין, תרכובת חיונית המצטברת ברשתית העין ויוצרת פיגמנט מגן. פיגמנט זה פועל כמו "משקפי שמש פנימיים" עבור העיניים: הוא מסנן אור כחול מזיק, מגן על הרשתית מנזק ומסייע במניעת ניוון מקולרי הקשור לגיל.

למרות שירקות עליים ירוקים מכילים יותר לוטאין (7 מ"ג למנה בתרד למשל, לעומת 1.6 מ"ג בלבד במנת פיסטוק), תוצאות המחקר מצביעות על יעילות גבוהה של פיסטוקים. החוקרים משערים שהסיבה לכך היא תכולת השומן הטבעית בפיסטוקים, המסייעת לגוף לספוג את הלוטאין ביעילות רבה יותר, וכך להגיע לצריכת הלוטאין המומלצת של 6 מ"ג ביום, לעומת 2 מ"ג בלבד לפי נתונים נוכחיים בארה"ב.

יתרונות נוספים

מעבר להגנה על העיניים, פיסטוקים מספקים צרכים בריאותיים אחרים הידועים זה מכבר, כמו שומנים בריאים, חלבון וסיבים תזונתיים.

המלצות מעשיות

החוקרים ממליצים על צריכת כ-60 גרם פיסטוק, שהם כ-50-100 גרענים, ביום. חשוב לשמור על צריכה יומית עקבית. מעבר לכך, נזכיר כי במחקר השתמשו בפיסטוקים לא-מומלחים, ולא ברור אם פיסטוקים מומלחים יעילים באותה מידה.

מגבלות המחקר

חשוב להדגיש מספר מגבלות של המחקר, כמו מדגם זעיר, התמקדות במבוגרים בריאים בלבד, ומינון גבוה יחסית של פיסטוקים (ההמלצה היומית הרגילה של פיסטוקים ליום עומדת על 45 גרם). כמו כן, הוא מומן חלקית על ידי איגוד מגדלי הפיסטוקים האמריקאי, אם כי לא היתה לו השפעה על התוצאות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר