X

לא מצליחים לרדת במשקל? הבעיה אינה "עצמות גדולות", אלא "DNA מלא"

חוקרים טוענים כי הצליחו להוכיח שעם כל הכבוד לפעילות גופנית, היא משחקת תפקיד משני בלבד בירידה במשקל, בעוד הגורם המשפיע ביותר על התהליך הוא הגנים שלנו. מה זה אומר לגבי אנשים שניסו כבר כל דיאטה אפשרית?

אילוסטרציה. צילום: רויטרס

אם אתם לא מצליחים לרדת במשקל, יכול להיות שזה לא בגלל שאתם לא מנסים מספיק, אלא בגלל שהגנים שלכם מפריעים לכם. כך עולה ממחקר חדש שניסה להבין מדוע לחלק מהאנשים קל יותר לרדת במשקל מאשר לאחרים, ופורסם בחודש שעבר בכתב העת Research Quarterly for Exercise and Sport. ביקשנו מ-Claude להסביר לנו למה אנחנו באמת לא שמנים, אלא "בעלי גנים אנטי-רזים".

חוקרים מאוניברסיטאות אסקס ואנגליה רסקין בבריטניה ערכו ניסוי מעניין: הם גייסו 38 מבוגרים לא פעילים מספיק גופנית וחילקו אותם לשתי קבוצות: קבוצת ריצה וקבוצת ביקורת. במשך שמונה שבועות, קבוצת הריצה התאמנה שלוש פעמים בשבוע, בעוד קבוצת הביקורת המשיכה בשגרת בטטות הכורסא. בתום הניסוי, התגלה פער משמעותי בין המשתתפים: חלקם הצליחו להשיל עד 5 ק"ג ממשקלם, בעוד אחרים ירדו רק כ-2 ק"ג. ההבדל העיקרי היה הגנים שלהם.

החוקרים זיהו 17 וריאציות גנטיות הקשורות לירידה במשקל. באופן מפתיע, 62% מהירידה במשקל יוחסה לגורמים גנטיים, בעוד רק 37% נבעה מהפעילות הגופנית.

הגנים שזוהו מתחלקים לשתי קבוצות עיקריות:
1. גנים הקשורים לחילוף חומרים ואחסון שומן.
2. גנים הקשורים לאינטליגנציה ובריאות נפשית.

קשר זה מדגיש את המורכבות של תהליך הירידה במשקל, שמושפע לא רק מתזונה ופעילות גופנית, אלא גם ממצבנו הנפשי והקוגניטיבי. עם זאת, ד"ר הנרי צ'אנג, מוביל המחקר, מדגיש כי "גנים לבדם לא יעשו את העבודה. ללא פעילות גופנית ושינוי באורח החיים, הפוטנציאל הגנטי לא יתממש".

למרות שאיננו יכולים לשנות את ה-DNA שלנו, הבנת הפרופיל הגנטי האישי עשויה לסייע בהתאמת תוכניות הרזיה אפקטיביות יותר. בעתיד, ייתכן שנראה תוכניות אימון ותזונה מותאמות אישית על בסיס הדנ"א שלנו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר