X

אשווגנדה: האם הצמח העתיק באמת בעל סגולות להפחתת מתח ושיפור איכות החיים

מדמיינים שורש קסום המסוגל להרגיע את הלחץ, לשפר את השינה, ולהגביר את האנרגיה בגוף? נראה שזה בדיוק מה שמציעה האשווגנדה, צמח מרפא עתיק מהרפואה ההודית המסורתית • עם יתרונות מפתים כמו הפחתת מתח ושיפור איכות החיים, נשאלת השאלה: האם מדובר בפתרון טבעי יעיל, או רק באגדה מודרנית?

שורש קסום המסוגל להרגיע את הלחץ, לשפר את השינה, ולהגביר את האנרגיה בגוף? שאלת צמח האשווגנדה. צילום: המחשה - מידג'רני

בשנים האחרונות, שמה של האשווגנדה (Ashwagandha), צמח המשמש ברפואה ההודית המסורתית, הפך לנפוץ בשיח על שינה, לחץ נפשי ובריאות כללית. מדובר באחד הצמחים המרכזיים באיורוודה (Ayurveda), שהינה שיטת רפואה הוליסטית מסורתית שמקורה בהודו. היתרונות הבריאותיים של האשרווגנדה כוללים השפעה מרגיעה ומרפאת, והטענה המרכזית היא כי הוא יכול לסייע בשיפור השינה, הפחתת מתח נפשי, ואף שיפור רמות האנרגיה והתפקוד הכללי. אך האם מדובר בהייפ מוגזם או שיש באמת בסיס מדעי לתועלות אלו?

אשווגנדה מכיל רכיבים הקרויים "וויטנולידים" הידועים כמסייעים להפחתת מתח וחרדה, ומכאן יכולתו להשפיע לטובה על איכות השינה, צילום: Getty Images

יתרונות אפשריים לשינה

הרבה אנשים חווים קשיים בשינה, המתבטאים בקושי בהירדמות, שינה קלה או התעוררות תכופה במהלך הלילה. מחקר שפורסם בשנת 2020 בכתב העת Cureus מצביע על כך שצריכת אשווגנדה עשויה לסייע בהפחתת נדודי שינה ושיפור איכות השינה הכללית. המחקר מצא כי המשתתפים שצרכו תוספי אשווגנדה דיווחו על שיפור משמועתי ברמת השינה, בהשוואה לאלו שנטלו פלצבו. יתר על כן, המינון והמשך הצריכה של הצמח השפיעו לטובה על משך השינה ועל הרמה הכללית של מנוחה.

הסיבה לכך היא ככל הנראה ההשפעה של האשווגנדה על המוח. צמח זה מכיל רכיבים הקרויים "וויטנולידים" (Withanolides), הידועים כמסייעים להפחתת מתח וחרדה, ומכאן יכולתו להשפיע לטובה על איכות השינה.

שורשי אשווגנדה

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Meeting House Farm (@meetinghousefarm)

הפחתת מתח נפשי וחרדה

מלבד ההשפעה החיובית על השינה, אשווגנדה נחשב כצמח יעיל גם בהתמודדות עם מתח נפשי וחרדה. מחקר שפורסם בשנת 2019 בכתב העת Medicine בחן את ההשפעות של אשווגנדה על אנשים שסבלו ממתח נפשי כרוני. המחקר הראה כי נטילת תוסף אשווגנדה למשך 8 שבועות תרמה להפחתה משמעותית ברמות המתח הנפשי, כמו גם לשיפור בתחושת הרוגע הכללית.

היכולת של האשווגנדה להפחית מתח מוסברת על ידי פעולתו כאדפטוגן, כלומר, הוא מסייע לגוף להסתגל ולהתמודד עם מצבי מתח. אדפטוגנים כמו אשרווגנדה עוזרים לווסת את רמות הקורטיזול, ההורמון האחראי לתגובות מתח. כך הם מאפשרים לגוף להתמודד עם לחץ באופן יותר מאוזן.

חליטת תה אשווגנדה, דרך פופולרית לצרוך את הצמח, צילום: freepik

שיפור האנרגיה והתפקוד הכללי

חלק מהאנשים משתמשים באשרווגנדה גם לשיפור רמות האנרגיה והתחושה הכללית במהלך היום. מחקר שפורסם בשנת 2015 בכתב העת Journal of the International Society of Sports Nutrition בדק את ההשפעה של אשרווגנדה על מסת שריר ועל סיבולת גופנית. המשתתפים שנטלו את התוסף הראו שיפור בתפקוד הפיזי, כולל כוח השרירים ויכולת ההתמודדות עם פעילות גופנית מאומצת. המחקר הצביע על כך שייתכן והצמח משפיע על האיזון ההורמונלי בגוף, ומאפשר התמודדות טובה יותר עם מאמצים גופניים ושיפור בהתאוששות לאחר מאמצים כאלו.

אחד הצמחים המרכזיים באיורוודה (Ayurveda), שיטת רפואה הוליסטית מסורתית שמקורה בהודו. צמח האשווגנדה, צילום: Md Nornobi Sarker Nahid / Vecteezy

האם האשווגנדה באמת עובדת?

בהתחשב בממצאים המחקריים הקיימים, נראה כי האשווגנדה מציעה יתרונות משמעותיים בתחום השינה, המתח הנפשי והתפקוד הכללי. עם זאת, חשוב להדגיש כי חלק מהמחקרים הם קטנים יחסית ודרושים מחקרים נוספים ומקיפים יותר כדי לקבוע בוודאות את ההשפעות ארוכות הטווח של הצמח על הבריאות. כמו כן, יעילות הטיפול תלויה במינון, במהלך הצריכה ובתגובה האישית של כל אחד.

לסיכום, האשווגנדה הוא צמח מסורתי אשר זוכה לתשומת לב רבה בשל היתרונות הפוטנציאליים שלו לשינה טובה יותר, הפחתת מתח ושיפור התפקוד הכללי. מחקרים ראשוניים אכן מראים כי צריכתו עשויה לתרום לשיפור באיכות השינה, הפחתת חרדה ושיפור רמות האנרגיה. עם זאת, יש צורך במחקרים מקיפים נוספים כדי לאשש את כל ההשפעות הללו ולבחון את השפעתו על בריאות האדם לטווח הארוך.

בהכנת הכתבה שימשו מקורות אלו אשר נמצאו בסיוע ChatGPT:

  1. Cureus (2020), "A Study on the Effectiveness of Ashwagandha on Insomnia"
  2. Medicine (2019), "Ashwagandha for Stress and Anxiety: A Randomized Controlled Trial"
  3. Journal of the International Society of Sports Nutrition (2015), "Effects of Ashwagandha Supplementation on Muscle Strength and Recovery"
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר