האדם שבתמונה נולד בשם חוֹרְחֶה מַריוֹ בֶּרְגוֹיוֹ. אז למה בעצם קוראים לו היום פרנציסקוס? מסורת שינוי השם של אפיפיורים היא אחת המסורות הבולטות בכנסייה הקתולית. ביקשנו מ-Claude לספר לנו על המנהג הזה.
מדוע האפיפיורים משנים את שמם?
המעבר משם רגיל לשם ‘אפיפיורי’ מייצג את הפיכתו של האדם מאדם פרטי למי שהנוצרים הקתולים רואים בו את שליחו של אלוהים עלי אדמות, תוך ניתוק של “הכס הקדוש” מהאדם שהיה עד אז. המקור למנהג הוא ככל הנראה אבותינו, שאלוהים העניק להם את שמותיהם הרשמיים: אברם הפך לאברהם, יעקב הפך לישראל ושמו של יצחק היה מלכתחילה תוצאה של ציווי אלוהי, שפקד על אברהם לקרוא כך לבנו.
מעבר למסורת התנ"כית, החלפת השם של האפיפיורים מבטאת גם כבוד למוסד שבראשו הם מתמנים לעמוד, שבו החלפת השם מהווה גם מחווה לקודמיהם; במאה השנים האחרונות כיהנו בראש הכנסייה שני זוגות אפיפיורים רצופים עם אותם שמות נבחרים: פיוס ה-11 וה-12 (1922-1939 ו-1939-1958) ויוחנן פאולוס הראשון והשני (אוגוסט-ספטמבר 1978 ואוקטובר 1978-אפריל 2005). השם הנבחר של האפיפיור משמש גם הצהרת כוונות לגבי החזון שלהם.
ההיסטוריה של שינוי השם
אפיפיורים החלו להשתמש בכתיב הלטיני של שמותיהם כבר במאה הרביעית לספירה. המסורת של שינוי השם החלה עם האפיפיור יוחנן השני בשנת 533 לספירה. שמו המקורי היה מרקוריו, שם של אל רומי פגאני, והוא בחר לשנותו לשמו של האפיפיור שקדם לו בעשור. הוא כיהן בתפקיד פחות משנתיים וחצי. 21 שנים אחריו חזר קטלינוס על המהלך והחליט להיקרא יוחנן השלישי. גם יוחנן ה-12, שכיהן בין 955 ל-964, היה בעל שם אזרחי אחר (אוטביאנו), אך גם הוא לא זה שהשריש את המנהג.
רק החל מהכתרתו של גרגוריוס החמישי, או בשמו האזרחי ברונו מקרינתיה, בשנת 996 השתרש המנהג באופן קבוע וכל האפיפיורים החלו לשנות את שמם עם המינוי. לאחר מכן, רק אפיפיורים בודדים שמרו על שמם המקורי באיות לטיני, כמו מרצלוס השני ב-1555 וכמה אפיפיורים ששמותיהם האזרחיים היו ממילא דומים ל’שמות אפיפיוריים’ קיימים (“יואן”, “יוהאן” או "ג’ובאני" הופך ל”יוחנן”, “ג’וליאנו” ל”יוליוס”, “אדריאן” ל”אדריאנוס” וכו’).
כיצד האפיפיורים בוחרים את שמם החדש?
* השראה מאפיפיורים קודמים: רבים בוחרים שמות של אפיפיורים קודמים שהם מעריכים או רוצים לחקות.
* משמעות סמלית: לעיתים השם נבחר בשל המשמעות הסמלית או הערכים שהוא מייצג.
* קדושים חשובים: חלק בוחרים שמות של קדושים שהם מעריכים במיוחד.
* שיקולים פוליטיים: לעיתים הבחירה מושפעת משיקולים פוליטיים או דיפלומטיים.
* החלטה אישית: בסופו של דבר, הבחירה היא אישית ומשקפת את חזונו של האפיפיור החדש.
כך, למשל, יוחנן פאולוס הראשון בחר לשלב את שמותיהם של שני קודמיו, יוחנן ה-23 ופאולוס השישי, וממשיכו, יוחנן פאולוס השני, בחר להישאר עם אותו צמד שמות. האפיפיור הנוכחי, פרנציסקוס, בחר את השם כמחווה לקדוש פרנציסקוס מאסיזי, שנחשב לפטרונם של העניים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו