X

דברים שהורים עושים שגורמים לילדים טראומה לכל החיים

ילדים הם רגישים ונוטים ללמוד מהסביבה, מה שהופך את פעולות ההורים לבעלות השפעה משמעותית על בריאותם הרגשית. הילדים יכולים ללמוד שיעורים חשובים מההורים, אך לפעמים, הורים רבים לא מודעים להשפעות ארוכות הטווח של התנהגותם על ילדים ועלולים לגרום נזק בלתי מכוון, אך מתמשך

פעולות והתנהגויות הורים מסוימות עלולות לגרום נזק בלתי הפיך. צילום: pixabay

הורות היא אחת המשימות המורכבות והמשמעותיות ביותר בחיים. בעוד הורים שואפים להעניק לילדיהם את הטוב ביותר ולבנות עבורם בסיס חזק להצלחה ואושר, ישנם מצבים בהם פעולות והתנהגויות מסוימות עלולות לגרום נזק בלתי הפיך. טראומה בילדות יכולה להשפיע על הבריאות הרגשית, הפסיכולוגית והפיזית של האדם לכל החיים. במאמר זה נסקור רשימת דברים שהורים עושים, אולי אפילו בלי לשים לב, שיכולים לגרום לטראומה לילדיהם ולהשאיר צלקות נפשיות שימשיכו ללוות אותם לאורך השנים. 

דוגמה רעה למערכת יחסים

הורים שנשארים במערכות יחסים רעילות או מתעללות משדרים לילדים שזהו מודל יחסים תקין. ילדים יכולים לגדול ולחשוב שזה נורמלי שבני זוג יצעקו אחד על השני או אפילו יהיו אלימים. חשוב להורים להוות דוגמה למערכת יחסים בריאה וללמד את ילדיהם שמגיע להם להיות מטופלים בכבוד ובאהבה.

נישואים שבורים

גם אם אין אלימות או התעללות, חלק מההורים חשים תסכול ומרמור אחד כלפי השני, והילדים מרגישים זאת. הם עלולים להרגיש שהם צריכים לבחור צד או שהם הגורם לאי שביעות הרצון של הוריהם. גירושין הם אף פעם לא קלים, אבל ההורים חייבים לשמור על יחס ידידותי ולא לערב את הילדים בעימותים.

כשהורים חשים תסכול ומרמור אחד כלפי השני, הילדים חשים זאת, צילום: מערכת feedy באמצעת Ideogram

שקרים כחלק מאורח חיים

הורים אמורים ללמד את ילדיהם את המידות הטובות ביותר, אך חלק מהילדים לומדים את אומנות השקר מההורים. שקרים עלולים לפגוע באמון שהוא קריטי בכל מערכת יחסים. חשוב שההורים יהיו כנים וישרים ככל האפשר מול ילדיהם.

הונאות ומניפולציות

מעבר לשקרים, סוגי הונאות נוספים כמו גניבה, מניפולציה ומשחקים פסיכולוגיים יכולים להשפיע על התנהגות הילד. ילדים צריכים להרגיש בטוחים ולא לחשוש ממניפולציות מצד הוריהם.

לחץ לגדול מהר מדי

ילדים זכאים להיות ילדים כמה שיותר זמן, אך הורים מסוימים עלולים להעמיס עליהם ציפיות מיותרות כמו טיפול באחים קטנים או הצטיינות בלימודים ובפעילויות נוספות. חשוב לזכור שתקופת הילדות היא זמן יקר שלא ניתן להשיבו, ולתת לילדים ליהנות ממנו ללא לחץ יתר.

אחריות רבה מדי

עבודות בית מתאימות לגיל יכולות לעזור לילד ללמוד אחריות, אך ציפייה מוגזמת עלולה לגרום ללחץ ואיבוד זמן משחק יקר. יש לאפשר לילדים להיות ילדים ולא לשאת בנטל של אחריות מבוגרים.

יש לאפשר לילדים להיות ילדים ולא לשאת בנטל של אחריות מבוגרים, צילום: מערכת feedy באמצעות Ideogram

הגנה מוגזמת

הורים מגוננים יתר על המידה יכולים לפגוע בחיי ילדיהם בכך שהם מונעים מהם לפתח אחריות אישית ומוטיבציה. חשוב למצוא איזון בין הגנה על הילדים לבין לאפשר להם לחוות את החיים וללמוד מטעויות.

הורות הליקופטר 

הורים שמפקחים ומתערבים בכל רגע בחיי ילדיהם כל הזמן גורמים לחרדה ופוגעים בביטחון העצמי של הילד. חשוב לתת לילדים מרחב לגדול, לחקור, לטעות וללמוד מכך, ולא "לרחף" כל הזמן מעליהם. 

הורים מזניחים

ילד זקוק לטיפול והגנה, וילד מוזנח הוא ילד פגיע. הזנחת הורים יכולה לגרום לבעיות התקשרות וקושי ביצירת קשרים בריאים בעתיד. הורים צריכים לתת עדיפות לצרכים הפיזיים והרגשיים של ילדיהם.

ילד מוזנח הוא ילד פגיע, צילום: greyerbaby / pixababy

התעלמות מצרכי הילד

כאשר צורכי הילדים אינם נלקחים ברצינות, הם עלולים להרגיש בלתי חשובים ולא רלוונטיים. יש לתת עדיפות לצרכים הפיזיים והרגשיים של הילדים ולהראות להם אהבה ותשומת לב. 

קשר לערכים בית ספריים בלבד

הישגים בלימודים חשובים, אך אינם הכל בחיים. ילד צריך לדעת שהוא אהוב ללא קשר להישגים בבית הספר. יש לעודד את הילדים לעשות כמיטב יכולתם, אך תמיד לזכור שיש עוד היבטים חשובים בחיים.

אהבה על תנאי

אהבה המותנית בהישגים או בהתנהגות מושלמת עלולה לגרום לילדים לפתח ביטחון עצמי נמוך. חשוב להראות לילדים אהבה בלתי מותנית, ללא קשר לטעויות שהם עושים או כמה הם אינם מושלמים.

נטישה

תחושת נטישה עלולה להיות הרסנית לילדים המרגישים שלא היו רצויים על ידי הוריהם הביולוגיים. חשוב שהורים מאמצים ימלאו את החסר, יהיו פתוחים וכנים עם ילדיהם ויצרו סביבה בטוחה לביטוי רגשות.

הנסיכה דיאנה הילדה מחכה על מפתן דלת בית ילדותה לשובה של אימה שעזבה את הבית (אילוסטרציה),

דיכוי רגשות

ילדים צריכים ללמוד איך להביע ולווסת את רגשותיהם בצורה בריאה. הורים צריכים לעודד את ילדיהם להביע את רגשותיהם ולספק להם את הכלים והתמיכה הנדרשים לכך.

גזלייטינג

גזלייטינג, מניפולציה פסיכולוגית שמטרתה לגרום לקורבן להטיל ספק בעצמו ובתפיסת המציאות שלו, מזיקה לבריאות הרגשית והפסיכולוגית של הילד. חשוב שהורים ייצרו סביבה תומכת, כנה ופתוחה ולא ישתמשו בטקטיקות מניפולטיביות כלפי ילדיהם.

קוראים להם רעים כל הזמן

כאשר ילד שומע שהוא רע או לא טוב, הוא עלול להתחיל להאמין בכך. הורים צריכים לזכור להשתמש בחיזוק חיובי ולשבח את ילדיהם על התנהגות טובה.

לא הילד שהם רצו

כאשר ילד מרגיש שהוא לא מה שההורים רצו או ציפו, זה יכול להיות פוגע. הורים צריכים לאהוב ולקבל את ילדיהם כמו שהם, לחגוג את הייחודיות שלהם, ולהתמקד בחוזקות שלהם, ללא קשר למה שהם רצו.

אי התערבות כאשר יש התעללות

כאשר ילד חי תחת הורה מתעלל וההורה האחר לא עושה דבר, זה פוגע עוד יותר. חשוב שהורים יעמדו מול התעללות ויעניקו תמיכה והגנה לילדים, גם מפני בן/בת זוג רעיל. 

חשוב שהורים ויעניקו תמיכה והגנה לילדים, גם מפני בן/בת זוג רעיל, צילום: freepik

ציפייה לשיבוט מושלם

כאשר הורים מצפים שהילד יהיה כמו הם עצמם, זה עלול להפעיל לחץ רב על הילד. הורים צריכים לתמוך בילדיהם להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמם.

הורים מכורים

הורים מכורים לסמים, אלכוהול או הימורים יוצרים סביבה בלתי יציבה ומסוכנת עבור ילדיהם, מה שמוביל לחוסר ביטחון רגשי ופיזי. הילדים עלולים לסבול מהזנחה, חוסר יציבות כלכלית ורגשית, וחשיפה להתנהגויות מסוכנות. התפתחותם הנפשית והחברתית נפגעת וגובר הסיכוי להתמכרות בעתיד.

היעדר חיבה

כאשר הורים לא מביעים חיבה, הילדים עלולים לפתח בעיות התקשרות וקושי ביצירת קשרים בריאים בעתיד. הורים צריכים להביע אהבה וחיבה כלפי ילדיהם וליצור קשר חזק ביניהם.

בהכנת הכתבה הסתייענו ב-ChatGPT. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר