X

סלט קיסר: ההיסטוריה, המורשת והמתכון שלא תרצו לפספס

אין לו כל קשר לקיסרי רומא, הוא נולד במקרה, והחודש הוא חוגג מאה • עם גרסאות שונות ושיפורים המתאימים לטעמים מודרניים, מורשתו נמשכת והוא נחשב לאחד המאכלים האהובים בעולם הקולינריה • סיפורו המרתק של סלט קיסר

עם גרסאות שונות ושיפורים המתאימים לטעמים מודרניים, מורשתו של סלט הקיסר נמשכת. צילום: storyblocks

אחד הסלטים האהובים בעולם חוגג בימים אלה מאה שנה. כן, סלט קיסר, ההוא עם החסות, הקרוטונים והרוטב עם האנשובי, לא קשור לאף אחד מקיסרי רומא וגם לא הומצא ברומא העתיקה. אלא... במקסיקו. ביקשנו מכלי הבינה המלאכותית החביב עלינו, קלוד, לבדוק את העניין במאגרי המידע העצומים שלו, והוא חזר אלינו עם סיפור מעניין.

לפי הסיפור המקובל את הסלט המציא מהגר איטלקי בשם צ'זארה (קיסר באיטלקית) קרדיני, שניהל מסעדות במקסיקו ובארצות הברית. ב-4 ביולי 1924, יום העצמאות האמריקאי, מצא עצמו קרדיני במצב לא נעים במסעדתו "Caesar's Place", בעיר הגבול טיחואנה, הסמוכה לקליפורניה. היה זה לילה חם, והמסעדה הוצפה באמריקאים רבים שחצו את הגבול כדי להימלט מחוקי היובש בארצות הברית שאסרו מכירת אלכוהול.

עם מלאי מצומצם במטבח, קרדיני נאלץ לאלתר. במרכז חדר האוכל, הוא ערבב עלי חסה רומית שלמים עם מרכיבים שהיו בהישג יד: שמן זית מתובל בשום, רוטב וורצ'סטרשייר, לימונים, ביצים וגבינת פרמזן. התוצאה היתה מנה שכבשה את לב הסועדים והפכה במהרה לכוכבת.

טבח איטלקי מצא עצמו במטבח מסעדה במכסיקו עם מלאי מצומצם. אילוסטרציה, צילום: מערכת feedy באמצעות Ideogram

מטיחואנה להוליווד ומעבר

בתקופת היובש בארצות הברית, טיחואנה היתה יעד פופולרי עבור כוכבי הוליווד שחיפשו בילוי ואלכוהול. רבים הגיעו למסעדתו של קרדיני וטעמו את הסלט החדש, ועם שובם להוליווד, הפיצו את הבשורה. מהוליווד, התפשט הסלט למסעדות יוקרה ברחבי ארצות הברית ולאחר מכן לעולם כולו. עם הזמן, הפך סלט קיסר לפריט סטנדרטי בתפריטים של מסעדות מכל הסוגים, מביסטרו שכונתי ועד למסעדות יוקרה.

אלא שבניגוד למנות אחרות מראשית המאה ה-20 שנעלמו מהתפריטים, סלט קיסר נשאר פופולרי מאוד. על פי נתונים מחברת ייעוץ המזוןTechnomic האמריקאית, כ-35% מהמסעדות בארצות הברית מציעות סלט קיסר בתפריטן. חשבנו שקלוד הוזה את הנתון הזה אז בדקנו במקורות שונים, וכולם ציטטו ידיעה מסוכנות הידיעות הוותיקה אסושיאייטד פרס עם הנתון הזה, אז אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שהמספר באמת גבוה.

וריאציות ושינויים

אחת הסיבות לאריכות הימים של סלט קיסר היא יכולתו להשתנות ולהתאים את עצמו. שפים מוסיפים לו עוף, סלמון או בייקון, מערבבים בו קייל או כרוב ניצנים, ומכינים את הרוטב מממרח מיסו או טופו. למרות זאת, קיסר קרדיני עצמו היה מדקדק מאוד בהכנת הסלט המקורי. על פי בתו, רוזה קרדיני, הוא השתמש רק בעלים הפנימיים והעדינים של החסה הרומית, השאיר אותם שלמים כדי שהסועדים יוכלו לאכול אותם בידיים, הרתיח את הביצים למשך דקה אחת בלבד, ולא השתמש באנשובי.

מחלוקת על המקור

למרות שהסיפור של קרדיני הוא המקובל ביותר, יש גרסאות נוספות למקור הסלט. חלק מייחסים את ההמצאה דווקא לאמו של ליביו סנטיני, אחד השפים של קרדיני ומהגר איטלקי בעצמו. אחרים טוענים כי אחיו של קרדיני, אלכס, הוא שיצר את הסלט, בגרסה שכללה ליים ומשחת אנשובי. גרסה זו כונתה "סלט הטייס" כי לפי הסיפור היא הוגשה לטייסים מבסיס בסן דייגו.

מורשת ממשיכה

בינינו, מה זה משנה? סלט קיסר, שנולד מתוך אילוץ ויצירתיות, הפך לאחת המנות המזוהות ביותר בעולם הקולינריה. ובכלל זה בישראל. הגרסה הישראלית של הסלט לעתים קרובות מותאמת לטעם המקומי ולחוקי הכשרות. למשל, לפעמים מחליפים לו את האנשובי בתוספות כמו זיתים שחורים ואת רוטב הקיסר בטחינה. גם אנחנו במערכת פידי אוהבים את הקיסר שלנו, במיוחד בימים חמים שבהם לא מתחשק לאכול ארוחה כבדה. מכיוון שאין לנו איפה לקנות את הסלט בסביבת המשרד, ביקשנו מקלוד מתכון כשר וקרוב ככל האפשר למקור.

סלט קיסר | storyblocks

מרכיבים (ל-4 מנות):

לסלט:

2 ראשי חסה רומית גדולים, שטופים ומיובשים
1 כוס קרוטונים
1/2 כוס גבינת פרמזן, מגוררת דק

לרוטב:

1/2 כוס שמן זית איכותי
2 שיני שום, כתושות
1 כף חרדל דיז'ון
2 כפות מיץ לימון טרי
1 כף רוטב וורצ'סטרשייר כשר (ללא אנשובי)
¼ כפית מלח
¼ כפית פלפל שחור טחון
1 כף תחליף ביצה (או 2 כפות מיונז)

לקרוטונים:

2 כוסות קוביות לחם
2 כפות שמן זית
¼ כפית מלח
¼ כפית אבקת שום

הוראות הכנה:

להכנת הקרוטונים:

חממו תנור ל-180 מעלות צלזיוס.
ערבבו את קוביות הלחם עם שמן זית, מלח ואבקת שום.
פזרו על תבנית אפייה ואפו כעשר דקות, עד שהקרוטונים זהובים ופריכים. הוציאו וצננו.

להכנת הרוטב:

בקערה קטנה, ערבבו היטב את כל מרכיבי הרוטב.
טעמו ותקנו תיבול לפי הצורך.

להרכבת הסלט:

קרעו את עלי החסה לחתיכות בינוניות ושימו בקערת סלט גדולה.
הוסיפו כמחצית מכמות הרוטב וערבבו היטב.
הוסיפו את הקרוטונים ואת מרבית הגבינה המגורדת (השאירו מעט לקישוט).
ערבבו שוב בעדינות.
הוסיפו עוד רוטב לפי הטעם.
פזרו מעל את שארית הגבינה המגורדת.
הגישו מיד. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר