X

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) נגד המשך השימוש בסם MDMA לטיפול בפוסט טראומה

השימוש ב-MDMA, המוכר כאקסטזי או מולי, לטיפול בפוסט-טראומה היה אחת התקוות הגדולות ביותר של עולם הפסיכותרפיה בשנים האחרונות. אך ההבטחה נתקלה במכשול משמעותי לאחר שפאנל מומחים של מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) הצביע אתמול (ג) ברוב מכריע נגד השימוש בסם זה לטיפול בהפרעה

השימוש ב-MDMA לטיפול בפוסט-טראומה היה אחת התקוות הגדולות ביותר של עולם הפסיכותרפיה . צילום: freepik

בהמשך להחלטת יועצי הרגולטור הבריאותי בארצות הברית, המשך השימוש ב-MDMA לטיפול בהפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) אינו ברור, כך למדנו מ-ChatGPT,.

הסם הפסיכואקטיבי (שם כימי: מתילנדיוקסי-מתאמפטמין-3,4) מוכר בזכות השפעות ממריצות והזיות מתונות. בארצות הברית נעשה בו שימוש מאז שנות ה-2000 בטיפול בסובלים מפוסט טראומה לאחר שמחקרים שנערכו על ידי האיגוד הרב-תחומי ללימודים פסיכדליים (MAPS) והגיעו לשלב 3, השלב המתקדם ביותר של ניסויים קליניים, הראו כי שילובו עם פסיכותרפיה יכול להפחית משמעותית את תסמיני ההפרעה. השיטה החדשה הזו שהגבירה את הפתיחות הרגשית של המטופל ושיפרה את הקשר והאמפתיה עם המטפל, הציעה תקווה חדשה למטופלים שלא הגיבו לטיפולים מסורתיים.

עם זאת, הטיפול לא חף מסיכונים ואתגרים, בין היתר, תופעות לוואי פיזיות ונפשיות, סיכון לשימוש יתר, השפעות ארוכות טווח לא ידועות, שאלות חוקיות ואתיקה, השפעות חברתיות, היו כמה מן הדאגות. למרות כל החסרונות הללו, MDMA נחשב על ידי חוקרים רבים לכלי טיפולי פוטנציאלי משמעותי בטיפול בהפרעה הנפשית שמתפתחת כתוצאה מחשיפה לאירוע טראומטי.

פאנל מייעץ ל-FDA הצביע נגד המשך שימוש ב-MDMA בטיפול בפוסט טראומה, צילום: .

אתמול, כאמור, נעשה צעד לאחור בשימוש ב-MDMA לטיפול בפוסט טראומה, כשהפאנל המייעץ של מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), הצביע נגד היתרונות הכוללים של הסם בטיפול בהפרעה ברוב של 10 מול 1.

ההצבעה נעשתה בעקבות ניתוח מחקר של יצרנית התרופות Lykos Therapeutics, שהמליצה כי הטיפול יינתן בשילוב עם מפגשי טיפול בשיחות על ידי ספק מורשה לבריאות הנפש.

מתוך 11 חברי הפאנל, תשעה טענו כי הנתונים הזמינים אינם מראים באופן מובהק את יעילות הסם בטיפול בחולי PTSD. חברי הפאנל הביעו מספר דאגות משמעותיות. בין היתר, הועלו שאלות לגבי משך ההשפעה של הטיפול, עיצוב המחקרים ואופן ביצועם, וכן הסיכונים הפוטנציאליים לשימוש בסם, כולל בעיות לב, פציעות ושימוש לרעה.

"נראה שיש כל כך הרבה בעיות עם הנתונים," אמרה ד"ר מליסה דקר ברון, פסיכולוגית במחלקת ענייני ותיקים, ל-AP. "כל אחד מהם לבדו אולי בסדר, אבל כשמצרפים אותם יחדיו... יש פשוט הרבה שאלות שיש לי לגבי היעילות של הטיפול."

"יש הרבה בעיות עם נתוני המחקרים. כשמצרפים אותם יחדיו, יש הרבה שאלות",

ה-FDA אינו מחויב להיענות להמלצות הפאנל, אך לרוב הוא נוטה לעשות זאת. החלטה סופית צפויה להתקבל עד 11 באוגוסט. אם תאושר, הטיפול יהווה ציון דרך חשוב לחוקרי הפסיכדלים הטוענים שלתרופות כמו MDMA יש פוטנציאל טיפולי רחב מעבר לשימושן הלא חוקי.

לסיכום, העתיד של הטיפול ב-MDMA לפוסט-טראומה נמצא במאזן דק בין הבטחה לשיפור חייהם של הסובלים מ-PTSD לבין החששות לגבי בטיחותו ויעילותו. החלטות עתידיות של ה-FDA יקבעו האם הטיפול ימשיך להתפתח או ייעצר בשל החששות שהועלו. בכל מקרה, הדיאלוג והמחקר בתחום זה ממשיכים להתקדם, וימשיכו להשפיע על הדרך בה נתפסת התרפיה הפסיכדלית ברחבי העולם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר