קשה למצוא בית או משרד בלי מדפסת של HP – אחרי הכל, מדובר ביצרנית המדפסות הגדולה בעולם. מצד שני, קשה למצוא אדם שלא מתוסכל מהמדפסות הללו בכל פעם שנגמר הדיו והוא מגלה את המחירים המופרזים של ראשי דיו חדשים – אחד הדברים שהפך את HP למעצמה הוא העובדה שהיא מוכרת מדפסות חדשות במחיר שלעתים קרובות זול יותר מרכישה של ראשי דיו חדשים, כך שאנשים קונים עוד ועוד מדפסות. מצד שני, במהלך השנים התפתח שוק עצום של ראשי דיו חלופיים וזולים, ש-HP נלחמת בו בעוז.
בשבוע שעבר, בראיון לרשת CNBC במהלך הפורום הכלכלי העולמי שנערך בדאבוס, טען מנכ"ל HP, אנריקה לוֹרֶס, כי הסיבה לכך שהחברה חוסמת מדפסות שבעליהן התקינו בהן ראשי דיו חלופיים היא – תחזיקו חזק – סייבר. נעזרנו ב-Claude כדי להבין מה הקשר.
לדברי לורס, החשש ממתקפות סייבר הוא מה שמאלץ את החברה לבצע עדכוני "אבטחה דינמית" למדפסות, המשתקת אותן אם הן משתמשות בדיו מחברות צד שלישי. הוא טוען ששבבי מחסניות הניתנים לפריצה עלולים להעביר וירוסים ולפרוץ רשתות של חברות.
אבל מומחים מערערים בתוקף על הטענה של לורס, ומכנים את טענתו "בלתי סבירה בעליל", אפילו בתיאוריה. HP הודתה שמעולם לא קיבלה דיווח על מקרה אמתי של מתקפת סייבר שבוצעה באמצעות שבב של ראש דיו. המבקרים טוענים כי מדובר בלא יותר מתירוץ שמטרתו להגן על קניין רוחני והכנסות, ולא על לקוחות.
באמצעות עדכונים שנויים במחלוקת, HP הצליחה ‘להרוס’ מדפסות שפעם ניתן היה להתקין בהן ראשי דיו זולים, כך שכעת הן עובדות רק עם ראשים מקוריים מתוצרתה – והכל, לדברי המבקרים, במטרה לכבול את הלקוחות לשלם לה עוד ועוד כסף. אבל המנכ"ל טוען כי לא מדובר בניצול כוח תאגידי, אלא מניעת "השקעות רעות" ממשתמשים לא רווחיים. “בכל פעם שלקוח קונה מדפסת, זו השקעה עבורנו. אנחנו משקיעים במשתמש הזה, ואם (הוא) לא ידפיס מספיק, או לא ישתמש באספקה שלנו, זו השקעה רעה", הוא אמר. במלים אחרות: החברה מוכרת את המדפסות במחירים אגרסיביים, כדי להרוויח אחר כך מרכישות המשך.
עם זאת, לא חשוב האם התירוץ הוא סיכוני סייבר, ניסיון להבטיח הדפסה איכותית או מודל הכנסות – העובדה הבסיסית היא ש-HP שוללת מהלקוחות את זכות הבחירה, ומובילה מגמה עבור יצרניות מדפסות ומכשירים אחרים, שמכשירה את הפיכת הקונה מאדם בעל זכות בחירה לנתין שמחויב מעתב והלאה לחברה שממנה בחר לרכוש.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו