X

עייפים? יכול מאוד להיות שאתם אוכלים לא נכון

מחקרים מראים שתזונה קריטית לשינה טובה. אלה סוגי המזון שכדאי לכם לצרוך, סוגי המזון שעדיף להימנע מהם ואפילו המלצות לגבי זמני האכילה שיעזרו לכם לישון טוב יותר

אוכלת בנימוס. אילוסטרציה. צילום: גטי אימג'ס

תזונה נכונה משפיעה לא רק על המשקל ורמת האנרגיה שלכם במהלך היום, אלא גם על איכות השינה שלכם במהלך הלילה – שבתורה משפיעה על שני הגורמים הקודמים וחוזר חלילה. לכן, חשוב מאוד להיות מודעים לסוגי המזונות ודפוסי התזונה שכדאי להקפיד עליהם, כפי שסיכמה לנו Claude מאמר של האפידמיולוגית אריקה ג’נסן מאוניברסיטת מישיגן, שבתורה סיכמה את המחקרים האחרונים בתחום עבור האתר המדעי The Conversation. 

מזונות המקדמים שינה
דגים שומניים כמו סלמון מכילים ויטמין D וחומצות שומן אומגה 3, אשר נקשרו לשינה טובה יותר; דובדבנים ופירות יער, כמו אוכמניות ותותים, מכילים מלטונין – ההורמון האחראי על ויסות השינה; מזונות אחרים המעודדים שינה כוללים מוצרי חלב, קיווי, שיבולת שועל, עופות, אגוזים, זרעים, דגנים מלאים ועלים ירוקים. מזונות אלה מספקים רכיבי תזונה מרכזיים כמו מגנזיום, סידן, טריפטופן ונוגדי חמצון.

מזונות שמפריעים לשינה
שומנים רוויים, כמו אלה המצויים בהמבורגרים, צ'יפס וחטיפים מעובדים, קשים לעיכול וכך מפריעים לשלבי השינה העמוקה, החשובה להתרעננות; פחמימות מזוקקות כמו לחם לבן, פסטה וממתקים מתעכלות מהר ועשויות לגרום לרעב במהלך הלילה; אלכוהול עשוי להקל על ההירדמות הראשונית, עקב השפעתו המרגיעה, אך מפחית את שנת ה-REM (שנת החלום) מאוחר יותר בלילה; קפאין במהלך 6 השעות שלפני השינה חוסם הורמוני שינה; עודף קלוריות המוביל להשמנה מעלה את הסיכון לדום נשימה בשינה; אפילו מזון בריא יכול להכיל חומרי הדברה, מתכות כבדות או כימיקלים פלסטיים שעלולים להשפיע לרעה על השינה.

טיפים לאכילה נכונה שתעזור לכם לישון טוב יותר
נסו לתזמן את צריכת המזון שלכם כך שתצרכו יותר קלוריות בשעות הבוקר והימנעו מארוחות כבדות בשעות הערב המאוחרות או הלילה; נסו להגביל גם חטיפים בהפרשים משמעותיים במקום ברצף אקראי במהלך היום; הקפידו על לו"ז ארוחות קבוע; שלבו יותר רכיבי תזונה ים-תיכונית על בסיס צמחי, כמו שמן זית ודגים; אפשרו לעצמכם מספיק שעות שינה, וזמני הירדמות ויקיצה קבועים; שלב הרגלי תזונה טובים עם שיטות ‘היגיינת שינה’ בריאות אחרות, כמו הימנעות מבהייה במסכים לפני השינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר