צלילים מן העתיד: מכשירי שמיעה מבוססי בינה מלאכותית

כיצד טכנולוגיה מתקדמת תשפר את איכות החיים של אנשים עם ירידה בשמיעה באמצעות AI?

בשיתוף שטיינר מכשירי שמיעה

ירידה בשמיעה היא תופעה טבעית. השמיעה של כולנו דועכת מיום לידתנו, אך אצל רוב האנשים אובדן השמיעה הוא עד כדי כך מינורי שאיננו שמים לב אליו.

לעומת זאת, בפלח לא מבוטל של האוכלוסייה הדעיכה בשמיעה מתחילה להשפיע עלינו תפקודית – התופעה אמנם שכיחה יותר בקרב אנשים מבוגרים, ומורגשת באופן הדרגתי החל מגיל 50 ומעלה, אך עלולה להופיע כבר בשנות ה-20 וה-30.

אנשים צעירים יותר לוקים בשמיעתם ועלולים לחוות בעיות שמיעה עקב חשיפה לרעש חזק, כתוצאה מפציעות באוזניים, כתופעת לוואי של מחלות שונות ואף כתגובה לתרופות או כתוצאה מתורשה גנטית. על פי מחקרים של האיחוד האירופי, בין 16% ל-17% מהאוכלוסייה חווים לקות שמיעה, וכמחצית מאלה סובלים מלקות שמיעה תפקודית. בישראל מדובר על כ-850 אלף איש.

בינה מלאכותית, צילום: CANVA

במקרה והינכם חושדים שאתם חווים ירידה בשמיעה, עדיף להיבדק ולטפל ללא דיחוי. במידה ואובדן השמיעה שלכם הוא כזה הדורש שיקום, כדאי לעבור ייעוץ מסודר במכון שמיעה מקצועי, ולהתחיל באופן מידי בתהליך שיקום השמיעה באמצעות מכשירי שמיעה. היתרונות של שיקום שמיעה רבים: שיקום השמיעה מיטיב את יכולתנו לשמוע, משפר את הבנת הדיבור ומאפשר לנו לחזור וליהנות ממוסיקה.

אך יתרונותיו של שיקום השמיעה באמצעות מכשירי שמיעה גדולים משמעותית מזאת. שיקום שמיעה מאפשר לנו לשפר מערכות יחסים עם האנשים החשובים לנו, מגדיל את מידת העצמאות שלנו ומגדיל את התאמתינו למקומות עבודה שונים וליכולתנו להשתכר באופן מכבד.

שיקום שמיעה גם משפר את הבטחון העצמי ואת רמת האנרגיה שלנו, ומאפשר לנו יותר בטיחות ובטחון ביום יום.

אך אולי חשוב מכל אלה, שיקום השמיעה הוא הגורם המשפיע ביותר על סכנת ההידרדרות הקוגניטיבית עם הגיל אותה נוכל למתן. שיקום שמיעה באמצעות מכשירי שמיעה (או שתל קוכליארי) עלול לשמר את רמת התפקוד הקוגניטיבי שלנו או להאט את הידרדרותה כתוצאה משמירה על רמת תפקוד גבוהה יותר של המוח.

למרות השכיחות הגבוהה של תופעת הירידה בשמיעה, ולמרות היתרונות הרבים ששיקום מקנה למשתמשים במכשירי שמיעה, עדיין יש מי שחוששים מהנראות החיצונית של מכשירי השמיעה  שמקורה בסטראוטיפים ודעות קדומות. התוצאה לא פעם היא הימנעות משיקום ושימוש במכשירי שמיעה, גם כשקיים צורך והימנעות זו גורמת לחסך אמיתי ומוחשי. מודעות ליתרונות הבריאותיים והחברתיים של שיקום השמיעה באמצעות מכשירי שמיעה יכולה לסייע בשינוי תפיסות אלו, ולהביא לשיפור ניכר של איכות החיים של הסובלים מירידה בשמיעה.    

הטכנולוגיה המתקדמת הקיימת כיום ממנפת את האפשרויות הגלומות בבינה המלאכותית בכדי לפתח פתרונות מתקדמים אשר יכולים לסייע בהתמודדות עם הירידה בשמיעה. מכשירי שמיעה מודרניים הם קטנים, חכמים, מתוחכמים ומותאמים אישית, ויכולים לשפר בצורה משמעותית את איכות השמיעה ואת איכות החיים של המשתמשים בהם.

רשת שטיינר מכשירי שמיעה, מהחברות הוותיקות בארץ, הקימה הלכה למעשה את תחום שיקום השמיעה בישראל, עוסקת במכשירי שמיעה, שתלים קוכליאריים ואביזרים נלווים כבר 75 שנה. החברה שואפת לשפר את איכות החיים של אנשים עם לקויות שמיעה באמצעות טכנולוגיית AI חדשנית המאפשרות פונקציות מתקדמות כמו סינון רעשים, חיבור ישיר למכשירים חכמים וזיהוי דיבור במגוון סביבות שמיעה. החברה מפעילה סניפים וסוכנים בלמעלה ממאה נקודות מכירה ממג'דל שמס בצפון ועד אילת בדרום ומספקת שירותי ייעוץ והתאמה אישיים בשפות שונות כולל עברית, אנגלית, ערבית ורוסית, תוך ביצוע בדיקות שמיעה פרטיות בזימון מהיר לכל הגילאים. 

טכנולוגיית הבינה המלאכותית (AI) ממלאת תפקיד חשוב בפיתוח מכשירי שמיעה מתקדמים, במיוחד בזיהוי סביבה וסיטואציה. "שמיעה היא נושא מורכב", מסבירה ענת כהן, קלינאית תקשורת בשטיינר. "אנו נדרשים למטלות שונות בהתאם לסיטואציה בה אנו נמצאים והאוזניים שלנו נדרשות לבצע התאמה. לכן, מכשירי השמיעה שלנו אומנו על מאות הקלטות מחיי היומיום בכדי לאפשר זיהוי של הסביבה בה נמצא המשתמש ברגע האמת". בנוסף לזיהוי הסביבה והתאמה לסיטואציה, טכנולוגיית בינה מלאכותית במכשירי שמיעה משמשת גם לשיפור הדיבור, ניטור ולמידה רציפה ואינטגרציה עם טכנולוגיות נוספות. 

באמצעות השילוב של טכנולוגיית ה-AI במכשירי שמיעה, ניתן לשפר משמעותית את איכות החיים של המשתמשים, לספק חווית שמיעה מותאמת אישית ולהקל על התמודדות עם מצבים חברתיים ומקצועיים שונים.

מכשיר שמיעה, צילום: PHONAK

מוצרים נוספים הנמכרים ברשת שטיינר ואצל סוכנים נבחרים כוללים גם אוזניות מותאמות אישית, מערכות עזר להקלת טינטון, ומגוון רחב של אביזרי עזר נוספים כמו טלפונים מיוחדים ללקויי שמיעה, מערכות שמע לטלוויזיה ושעונים מעוררים מותאמים לשימוש של כבדי שמיעה וחירשים. בנוסף, שטיינר משווקת מוצרים כגון שתלי שבלול, אטמים למים ורעש ומערכות שמע מותאמות לאולפנים ולכוחות הביטחון.

שטיינר מייצגת בארץ את חברת סונובה (Sonova), חברה בינלאומית הגדולה מסוגה בעולם המתמחה בפתרונות שמיעה מתקדמים. חברת סונובה נוסדה בשנת 1947 בשווייץ והיא נחשבת למובילה בתחום שיקום השמיעה והאודיולוגיה, עם משרדים ונציגויות ביותר מ-100 מדינות ברחבי תבל.

בשיתוף שטיינר מכשירי שמיעה

כדאי להכיר