רכב חשמלי: כמה זה באמת עולה לנו?

בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר רכבים חשמליים על הכבישים, בעיקר בבעלות של אוכלוסייה אמידה. כיצד ישראל מתמודדת עם המגמה לעומת מדינות אחרות בעולם והאם זה עומד להשתנות בעתיד הקרוב?

[object Object]

בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה

בפרק זה אירחה דנה רון את ניסן כץ, מנכ"ל Make My Day. השניים דיברו על רכישת רכבים חשמליים ומה צופן לנו תחום זה בעתיד.

במשך 20 שנים מחייו, ניסן כץ היה בכלל מפיק ובמאי של סרטים דוקומנטריים, בישראל ובעולם. יום אחד הוא נפגש עם חבר טוב, שהוא גם טכנולוג, ששיתף אותו ברעיון שהיה לו.

מאותו הרגע, כץ הבין שהוא חייב להיכנס לעולם הטכנולוגיה והסביבה, נושאים שתמיד בערו בו. והיום, במקום להציג את הסרטים על במות בפסטיבלים ברחבי הגלובוס, הוא מציג את הסיפור של Make My Day, אפליקציה שמספקת לנהג מידע מתי ואיפה להטעין את הרכב ועל עולם הרכב החשמלי בכלל.

כץ הסביר את המשמעויות של רכישה ושימוש ברכב חשמלי וההבדלים המהותיים בהוצאות החודשיות. אז מדוע בישראל רכישת רכב חשמלי עדיין מיוחסת למעמד הגבוה יותר? ככל הנראה בגלל חוסר הנגשה שעדיין קיים, אם כי ניכרת התקדמות עם השנים.

לרוב, אנשים הרוכשים רכב חשמלי דואגים גם לתחנת טעינה בחניה הפרטית וכך חוסכים בעלויות ההטענה בתחנות הדלק. הדבר לא מתאפשר לרבים מהאוכלוסייה, בוודאי שלא לאנשים ללא חניה פרטית, והתוצאה היא הסתמכות על תחנות הטענה ציבוריות, שהן יקרות בהרבה.

בעוד ממשלות רבות מעודדות את הציבור לעבור לאנרגיה ירוקה ולרכבים חשמליים, בישראל המס על שימוש ברכב חשמלי צפוי לעלות. הסיבה לכך היא "מס הבלו" – המס שאנחנו משלמים בכל פעם שאנחנו מתדלקים. כיוצא בזאת, כאשר נהגים מטעינים את הרכבים החשמליים בתחנות הפרטיות הם נמנעים מלשלם אותו.

אז האם בכל זאת משתלם לנו לשקול לרכוש רכב חשמלי? כיצד עובד ייבוא הרכבים? ומה עוד צופה לנו העתיד בתחום הזה? כל זאת בפרק.

בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה