הקרב על המיחזור האלקטרוני: מה אנחנו נרוויח מזה?

הפסולת האלקטרונית היא הגורם ל-70% מהזיהום הסביבתי. המשרד להגנת הסביבה חידש לאחרונה את הרישיון למיחזור המכשירים החשמליים לתאגיד מא"י מיחזור הוותיק, אבל הדרך להשגת היעדים עוד ארוכה

בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה

בפרק זה אירחה דנה רון את ערן בושארי, מייסד ומנכ"ל חברת "ערנות לסביבה". השניים דיברו על החשיבות העצומה של מיחזור מכשירים חשמליים, כיצד ההחלטה האחרונה של המשרד להגנת הסביבה תשפיע עלינו האזרחים ומהיכן מגיע המימון לכל התהליך היקר הזה.

 אם רכשתם לאחרונה מקרר, מכונת כביסה או כל ציוד חשמלי חדש, אתם ודאי כבר מעודכנים כי על פי חוק ניתן לפנות את המכשיר הישן ללא כל תשלום נוסף. עד לא מזמן, אחוז משמעותי מהמכשירים היה ממוחזר על ידי תאגיד המיחזור "אקומיוטניטי", אבל לאחרונה החליט המשרד להגנת הסביבה לשלול את פעילותו לאלתר. התאגיד החל במאבק משפטי כנגד ההחלטה, כאשר בינתיים תאגיד המיחזור המתחרה, מא"י, קיבל את הזכות הבלעדית למחזר פסולת אלקטרונית.

 את ההחלטה על חידוש הרישיון קיבלו לאחרונה במשרד להגנת הסביבה, כאשר הדיון שאמור היה להתקיים בדצמבר 2023 נדחה בעקבות המלחמה. תאגיד מא"י , שקיבל את המפתחות להמשך הרישיון, הוא תאגיד המיחזור לפסולת אלקטרונית הוותיק בישראל. כעת, הוא חושף תכנית חומש שאפתנית שמטרתה להמשיך ולשדרג את מערכת המיחזור ולהגדיל את כמות הפסולת הממוחזרת. הצעדים המתכוננים להשגת היעדים כוללים פריסה רחבה ונגישה יותר של נקודות מיחזור והגדלת הפרסום וההסברה בחשיבות נושא המיחזור האלקטרוני.

 רשויות וחברות שעבדו עם בעבר תאגיד "אקומיוטניטי" נותרו מבולבלים מההחלטה, שמשפיעה לא רק עליהם אלא גם על כל אחד ואחת מאיתנו. בהמשך ייכנס לתמונה תאגיד חדש נוסף, שלא ידוע עליו הרבה נכון לעכשיו.

בינתיים, צפויות מהמורות רבות לעיריות והרשויות שמחזיקות בהסכם עם "אקומיוטניטי", שאיתו היה להם הסכם ותכנית פעולה מוסדרת למיחזור מכשירים. עם החלטת המשרד להגנת הסביבה, התאגיד הודיע כי הוא מפסיק את פעילותו, וכעת הרשויות השונות צריכות למצוא פתרון זמני.

 החשיבות של מיחזור מכשירים חשמליים היא משמעותית ביותר, כאשר היא גורם עיקרי לזיהום סביבתי. פסולת אלקטרונית מהווה רק 3% מהפסולת הכללית, אך אחראית ל-70% מהחומרים המסוכנים שמגיעים לפסולת. מנתוני המשרד להגנת הסביבה עולה כי 20% מהחברות שמוכרות מוצרי חשמל למיניהם לא ממחזרות מכשירים, וכך למעשה עוברות על החוק.

בהמשך לתקנות שהכניס המשרד, מסביר בושארי שהחברה שלו, ביחד עם התאגידים, עובדים על הקלת התהליך כדי להנגיש את תהליך המיחזור החשוב לכלל היבואנים והיצרנים במשק.

בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה

כדאי להכיר