לאחרונה זמני הטיסות נראים ארוכים יותר, וזה לא רק בדמיון שלכם. ניתוח של הניו יורק טיימס על נתוני לשכת התחבורה האמריקנית מצא עלייה משמעותית בזמני הטיסות - לדוגמה, טיסה משדה התעופה JFK בניו יורק ללוס אנג'לס התארכה ב-23 דקות מאז 1995, כאשר באופן כללי נרשמה עלייה ממוצעת של 18 דקות בזמני הטיסות.
למרות זאת, מעניין לציין שהטיסות עדיין נוחתות בזמן, ולעיתים אף מוקדם מהמתוכנן, וזאת הודות לשיטה המכונה "ריפוד" - בה חברות התעופה מאריכות במכוון את משכי הטיסה המתוכננים מעבר לזמן הטיסה האמיתי.
סברינה צ'יילדרס-מילר, דיילת לשעבר בספיריט איירליינס ויו"ר לשעבר של ועדת התקשורת באיגוד דיילי האוויר, הסבירה לניו יורק פוסט ש"ריפוד טיסות" הוא פרקטיקה מקובלת בכל חברות התעופה כבר עשרות שנים. לדבריה, הנוסע הממוצע לא שם לב לדקות הנוספות שנוספו לזמן הטיסה שלו, היות והוא מתמקד בעיקר בעלייה למטוס ובהגעה ליעד בזמן המצוין בכרטיס. שיטה זו מעניקה לחברות התעופה מרווח ביטחון במקרה של עיכובים קלים, ובמקביל משפרת את הסטטיסטיקות המדווחות ללשכת התחבורה, מה שמחזק את המוניטין שלהן בענף.
הסיבות להארכת זמני הטיסה מגוונות, כאשר אחת המרכזיות היא עומסי התנועה הן על מסלולי ההמראה והנחיתה והן באוויר. חברות התעופה ומערך בקרת התעופה עובדים בשיתוף פעולה הדוק לתיאום תכניות טיסה מדויקות המבטיחות בטיחות מרבית בכל שלבי הטיסה. במקרים רבים, צוותי הטיסה מקבלים הוראות להאט את מהירות הטיסה במהלכה, והזמנים "המרופדים" מאפשרים לבצע זאת מבלי שהנוסעים ירגישו בשינוי או יושפעו מההאטה.
מחקר חדש מאוניברסיטת קיימברידג' מציע נקודת מבט מעניינת על הארכת זמני הטיסה, הפעם מזווית סביבתית. המחקר ממליץ על האטה מכוונת של מהירות הטיסה כאמצעי להפחתת פליטות פחמן. בעוד שצעד זה יכול לתרום משמעותית לקיימות ולהגנה על הסביבה, החוקרים מודים כי הדבר עלול להשפיע לרעה על הפרודוקטיביות של חברות התעופה ועל שביעות הרצון של הנוסעים, במיוחד בטיסות ארוכות. כמו כן, המחקר ממליץ על החלפת צי המטוסים הישן בדגמים חדישים ויעילים יותר, תוך הקפדה על שימוש במטוסים בהתאם למרחקי הטיסה שלשמם תוכננו.
יישום המלצות אלו, כפי שציין אחד החוקרים, פרופ' רוב מילר, דורש שינוי מערכתי מקיף שאף גורם בתעשייה - לא חברות התעופה, לא היצרנים ולא שדות התעופה - יכול לבצע לבדו. עם זאת, העתיד עשוי להביא עימו חידושים מעניינים, כמו פיתוח מטוסים המיועדים במיוחד לטיסות קצרות של עד 2,000 קילומטרים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו