אתר "וול סטריט ג'ורנל" חשף אתמול (ראשון), כי גוגל מצויה במגעים מתקדמים לרכישת חברת הסייבר הישראלית Wiz, ולפי גורמים המעורים בנושא, העסקה עשויה להיסגר בקרוב. וויז, שנוסדה רק לפני פחות מ-4 שנים, עוסקת באבטחת מידע בסביבות ענן, אחד התחומים הצומחים ביותר בעולם הסייבר על רקע המעבר של יותר ויותר חברות וארגונים לסביבות ענן. גוגל היא ספקית שירותי הענן השלישית בגודלה, כשהיא מפגרת באופן משמעותי מבחינת נתח שוק אחרי אמזון (AWS), ומיקרוסופט (Azure).
מה שראוי לציון הוא הסכום שאותו מוכנה גוגל לשלם עבור רכישת וויז: 23 מיליארד דולר. בכך תהיה זו הרכישה הכי גדולה בתולדות גוגל ואחת העסקאות הגדולות בעולם הטכנולוגיה בשנים האחרונות. למותר לציין כי זה יהיה גם האקזיט הגדול בתולדות ההייטק הישראלי.
לשם המחשה, אינטל רכשה את מובילאיי ב-2017 ב-15.3 מיליארד דולר, ואנבידיה רכשה את מלאנוקס ב-2019 ב-6.9 מיליארד דולר. צ'ק פוינט, אחת מספינות הדגל של הסייבר הישראלי, נסחרת בימים אלה בנסד"ק לפי שווי שוק של 19.4 מיליארד דולר. וויז גייסה מהיווסדה 1.9 מיליארד דולר, משמע שסכום האקזיט גבוה יותר מפי 12 מהסכום שהמשקיעים השקיעו בה.
לייק אה יוניקורן
מה שמייחד את וויז זהו קצב צמיחתה המסחרר, שמתבטא הן בשווי החברה והן בהכנסותיה. במאי 2021, חמישה חודשים לאחר הקמתה, גייסה 130 מיליון דולר לפי שווי חברה של 1.7 מיליארד דולר, ובכך הפכה תוך חודשים ספורים מהיווסדה ליוניקורן. באוקטובר אותה שנה כבר גייסה 250 מיליון דולר לפי שווי של 6 מיליארד דולר, ובפברואר 2023 גייסה 300 מיליון דולר לפי שווי של 10 מיליארד דולר. הגיוס האחרון התבצע בחודש מאי האחרון - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר. כאמור, אם תושלם העסקה עם גוגל היא תשקף שווי של 23 מיליארד דולר.
גם הכנסותיה של החברה צמחו במהירות, ובפברואר 2024 היא דיווחה על הכנסות שנתיות חוזרות (ARR) של 350 מיליון דולר, כאשר 40% מבין חברות פורצ'ן-100 נמנות עם לקוחותיה. החברה מעסיקה כ-900 עובדים, כאשר פעילות המו"פ שלה מרוכזת בישראל.
הרציונל של גוגל: למשוך אליה לקוחות
בשיחה עם "ישראל היום", הסביר סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר ישראל: "זו משימה מורכבת יותר להגן על מידע של ארגון שלא נמצא בשרתים שלו אלא בענן, ו-וויז היא החברה הפרטית המובילה בתחום זה. אבטחת ענן הוא פלח יחסית קטן בשוק הסייבר, אך הוא צומח במהירות. המחיר שגוגל מציעה הוא מדהים עבור וויז".
לדבריו, מדובר במהלך הגיוני עבור גוגל, שרוצה לחזק את מעמדה בשוק הענן. "בניגוד למיקרוסופט, גוגל כיום אינה שחקנית משמעותית בתחום הסייבר. לקוחות שמשתמשים בענן של גוגל צריכים למצוא בעצמם פתרון הגנה. ככל שיותר ויותר מידע עובר לענן, גוגל מבינים שהם צריכים לספק ללקוחות פתרון מלא. עכשיו הם יוכלו לומר שיש להם פתרון מוביל וזה יעזור להם למשוך ארגונים לענן שלהם".
המסלול המהיר להצלחה
וויז נוסדה על ידי ארבעה יזמים סדרתיים: אסף רפפורט, ינון קוסטיקה, רועי רזניק ועמי לוטבק, ששלושה מהם (למעט קוסטיקה), הם גם היזמים של חברת אדאלום שנמכרה למיקרוסופט ב-320 מיליון דולר. קוסטיקה שימש בחברה כ-VP Product והמשיך עם השלושה לוויז כאחד המייסדים.
רפפורט, שאומץ על ידי התקשורת ומותג כ"עילוי" (לא רחוק מהמציאות), הפך מטבע הדברים לפנים המוכרות ביותר. כבר בגיל 34 הוא מונה למנכ"ל מיקרוסופט ישראל (לאחר מכירת אדאלום לחברת הענק), היה ידוע בפעילותו למען קהילת הלהט"ב, ועמד בלב מאבקה של תעשיית ההייטק נגד הרפורמה המשפטית, ואף איים להוציא את כספי וויז מישראל על רקע החקיקה.
עמי לוטבק, כמו רבים בתעשיית ההייטק הישראלית, הוא פרי שהבשיל מתוך חממת תלפיות ויחידת 81 היוקרתית. לוטבק שחתום על הקמת אדאלום יחד עם רפפורט שימש לאחר האקזיט כאחד ממובילי מרכז המו״פ של מיקרוסופט בישראל. בעוד רפפורט היה המנכ"ל, לוטבק תפס את המושכות בעמדת סמנכ"ל הטכנולוגיות.
בלב מאבק תעשיית ההייטק ברפורמה המשפטית
ינון קוסטיקה שימש כסמנכ"ל מוצר באדאלום ומשם המשיך עם שלושת המייסדים לוויז. כמו לוטבק, גם הוא בוגר תוכנית תלפיות, שירת ב-8200, ובמהלך שירותו הצבאי קיבל פרס מצוינות מטעם שר הביטחון. יש לו תואר שני בחקר ביצועים מ- Naval Postgraduate School בארה”ב. גם קוסטיקה, כמו רפפורט, לא "ישב על הגדר" ולקח מקום מרכזי במאבק ההייטק נגד הרפורמה המשפטית.
בינואר 2023 אמר קוסטיקה בנאומו: "לא בכל יום אנחנו רואים אנשי ונשות הייטק, ועוד רבים מהמגזר הפרטי, שמניחים את העבודה ומניפים יחד דגל אזהרה כי הדמוקרטיה שלנו בסכנה ואם הדמוקרטיה בסכנה – הכלכלה בסכנה. לא בכל יום - אבל הימים האלו אינם ימים רגילים. כולנו מוצפים בתחושה שקורה פה משהו רע, ושאי אפשר לעמוד מהצד, כי עוד מעט כבר יהיה מאוחר מדי. זוהי לא התכנסות פוליטית, וזה לא מאבק פוליטי ולא ניתן יד לתיוג או לביטול שלנו".
רועי רזניק היה גם הוא אחד משלושת היזמים לצד רפפורט ולוטבק שהקימו את אדאלום ולקח הביתה 25.2 מיליון דולר כתוצאה מהמכירה למיקרוסופט. רזניק שימש כמנהל המחקר והפיתוח של חברת הסטארט-אפ. למרות גילו הצעיר ביום האקזיט של אשאלום (2015), הוא כבר היה אחרי חברת הסטארט אפ השלישית שייסד. על שמירת הרגליים על האדמה למרות המיליונים בבנק, אמר רזניק בריאיון עבר לגלובס: "אני אוהב טכנולוגיה ואני אוהב ליצור. לא פרארי ובתים וכאלה. הייתי חודש באיסלנד, זה המקסימום שהגעתי אליו. אני ממשיך להתנהל ולחיות בדיוק כמו קודם".
כמו שותפיו, גם הוא עבר במסלול המהיר והבטוח שהוביל אותו ליזמות ואקזיטים. הוא למד בכיתת מחוננים והחל ללמוד מדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה כשהיה תלמיד בתיכון, אך לא סיים את התואר. בגיל 16 החל לעבוד בחברה שפיתחה מערכות תשדורת לווידאו דיגיטלי, ובזכות הניסיון שצבר בה הגיע לתפקיד בתחום הסייבר ביחידה 8200 של חיל המודיעין. הוא שירת ביחידה חמש שנים והשתחרר בדרגת סגן, שם גם הכיר את שני שותפיו לעתיד, רפפורט ולוטבק. "הם שאלו אותי אם בא לי להצטרף אליהם לחברה חדשה ואמרתי להם ברור, וזה מה שקרה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו