מה מניע אמריקנים לחבור לאסלאם?

האזנה לשפה הצחה של הקוראן מציתה זיק ראשוני של קרבה בקרב אמריקנים לא־מוסלמים, שהשפה הערבית זרה להם, ולכן חשיפתם לייחודה עוצמתית יותר

הקוראן, צילום: אי.אף.פי

במאמרי הקודם סקרתי את תופעת החבירה לאסלאם בארה"ב בעשורים האחרונים, עד כדי הפיכתה המשוערת לדת השנייה בגודלה במדינה. היום אעמוד על המניעים.

אף על פי שחבירה לאסלאם בארה"ב היא תופעה היסטורית, שמתרחשת כבר מאז המאה הקודמת, ניכר שאירועי 11 בספטמבר חיזקו את התופעה בשל הפרסום המטאורי שהאסלאם קיבל. מציאות זו הביאה חלקים מקרב הציבור האמריקני, שהיה אדיש לחלוטין לדת זו, לגלות כלפיה סקרנות, שהובילה בחלק מהמקרים לאמפתיה כללית, ואף להתאסלמות.

דברים רבים מניעים את האמריקנים לחבור לאסלאם: מאז 11 בספטמבר, רבים בקרב הקהילה המוסלמית האמריקנית החלו למקסם את כוחם החברתי, הפוליטי והתקשורתי כדי למתג את האסלאם ואת הזיקה שלהם לזהותם הלאומית בצורה חיובית. מציאות זו הובילה לחיבור בין האסלאם לבין סוגיות חברתיות, כמו המאבק בתחלואי החברה: עוני, גזענות ועוולות ציבוריות. חיבור זה מיתג את האסלאם כדת שנאבקת עבור צדק וחירות - כפי שקרה, לדוגמה, לאחר הריגתו של ג'ורג פלויד, או כפי שקורה כעת, בהזדהות העמוקה עם עזה ועם הפלשתינים, תוך חלוקה של העולם ל"כובשים" ו"נכבשים", "מדכאים" ו"מדוכאים" - מצב דיכוטומי שמושך במיוחד צעירים המזוהים עם המאבק למען החלש.

החבירה לאסלאם נעשית גם באמצעות מוטיב רגשי או אמוני, שמחבר את המתאסלם לדת באופן שמעניק לו מענה לתחושת הריקנות ושמשיב את שלוות הנפש. האזנה לנעימת השפה הערבית הצחה של הקוראן, לדוגמה, שימשה במקרים רבים זיק ראשוני והוכחה לשומע על אמיתות הדת. עובדה זו מתחזקת דווקא בקרב אמריקנים לא־מוסלמים, שהשפה הערבית זרה להם לחלוטין, ולכן חשיפתם לייחודה של שפת הקוראן היא עוצמתית יותר.

האסלאם גם מוצג כדת הראשונה שנאבקה בגזענות, כשהוקמה לפני 1,400 שנה, אז מסביבה לא היו תרבויות או דתות אחרות שהטיפו את המסר שכולם שווים בפני אללה - כאמרתו הידועה של הנביא מוחמד, שלפיה אין עדיפות לערבי על לא־ערבי או לאדם לבן על אדם שחור. מסרים אלו הם רלוונטיים במיוחד לקהילה האפרו־אמריקנית, שסבלה מגזענות מובהקת במשך דורות רבים, והם מעניקים לה תחושת זהות וחיבור לקולקטיב המשותף.

האסלאם באמריקה מוצג כמגן על כבודן של הנשים, שמתנגד בתוקף לזימה ולפורנוגרפיה שפושות ברחובות וברשתות. מסרים אלו הם אקטואליים בקרב נשים, שכמהות לרוחניות ושסולדות מהפריצות ומהמתירנות המינית הגואות, שגורמות לחלקן לראות במסרים אלו סוג של "פמיניזם אסלאמי", שנאבק בהחפצה שלהן במרחב הציבורי.

מאז 11 בספטמבר חברו כמעט מיליון אמריקנים לאסלאם, וניכר שלמרות התדמית השלילית - במיוחד של המוסלמים, בשל מעורבותם בפיגועי טרור - מתאסלמים רבים מדגישים את ההבדל בין האסלאם "השלילי" שמצטייר בתקשורת לבין האסלאם "החיובי" שהם הכירו

האסלאם, בדומה ליהדות, מטיף לאמונה באל אחד, תוך שהוא מציג את השילוש הקדוש כאמונה נוצרית חסרת היגיון. אך מכיוון שהיהדות לא מנסה למשוך מאמינים זרים - האסלאם מוצג כמשווק הבלעדי של המונותיאיזם. הקלות שבה ניתן להתאסלם לעומת תהליך הגיור, והמסר הקליט והגלובלי של האסלאם כציוויליזציה עולמית לעומת היהדות שנתפסת כדת "שולית וסבוכה", מהווים מקור משיכה עוצמתי עבור נוצרים, שמצטרפים לאסלאם יותר בטבעיות. האסלאם אף רואה בישו את אחד מנביאיו הגדולים, כך שנוצרי שמתאסלם חש המשכיות מסוימת ממורשתו הקודמת.

מאז 11 בספטמבר חברו כמעט מיליון אמריקנים לאסלאם, וניכר שלמרות התדמית השלילית - במיוחד של המוסלמים, בשל מעורבותם בפיגועי טרור - מתאסלמים רבים מדגישים את ההבדל בין האסלאם "השלילי" שמצטייר בתקשורת לבין האסלאם "החיובי" שהם הכירו. בהקשר לישראל ולקהילות היהודיות, החבירה לאסלאם במערב מלווה בחלקה באימוץ של רגשות אנטי־ציוניים ובתמיכה במאבק הפלשתיני - מציאות שהופכת רלוונטית במיוחד בעידן המורכב שאחרי 7 באוקטובר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר