אם נשאל באיזו שנה התרחש נס חנוכה, אני מוכן להמר שרוב האנשים, דתיים וחילונים כאחד, לא יידעו את התשובה. אם נשאל מה קרה בקרבות ואיך בעצם ניצחו המכבים במלחמה - רובנו לא נדע את התשובות. מי היו הסאלוקים ומה הקשר שלהם ליוונים? האם המתייוונים לחמו לצד היוונים או לא? אלו ועוד הן שאלות היסטוריות שלכאורה חשובות לנו להבנת המשמעות של חנוכה.
מצד אחד סופגניות זה נחמד - אבל האם זה מספיק כדי לשמור על החג ולהבין למה בכלל חוגגים? האם בחיים שלנו היום יש מקבילות למכבים, יוונים ומתייוונים? סיפור הגבורה וסיפור המקדש - מה יותר חשוב? מה המסורת מנסה להעביר לנו במסר הכפול הזה? חשוב לזכור שבמסורת היהודית הסיפור חשוב לא פחות מההיסטוריה. לא הדיוק לגבי איך התנהלה המלחמה הוא שחשוב, אלא מדוע ניהלו אותה. פחות מעניין מה קרה ליהודה המכבי בסוף, אלא מה אנחנו לומדים ממנו שחשוב להיום. מה עיקר החג - גבורת הניצחון של המעטים מול הרבים, או שמא מציאת פך השמן הטהור, שהחזיק יותר זמן משהטבע מאפשר?
לפני שעונים על השאלה יש להתייחס למקום של חנוכה באתוס הציוני. הציונות המוקדמת אימצה וחיבקה את המשמעות של סיפור הגבורה, כיוון שחיפשה השראה לחוזק ולאומץ. מובן היה שתקומת העם מאירופה והארצות האחרות הזדקקה לדמויות של גבורה פיזית, כאשר על רקע פרעות קשות ואנטישמיות קמה הציונות החילונית. נטישת היהודי הגלותי גרמה לנטישת נס פך השמן וחלקו בסיפור חנוכה. הצד הרוחני הוצנע לטובת היהודי החדש, שמקבל אחריות פיזית לגורלו ומתמקד בבניין החומרי והפיזי של המדינה. כך קרה שחנוכה הפך לחג חשוב ומרכזי בישראל הצעירה, ובעצם נשאר עד היום חג ששומר עליו רוב העם, דתיים חילונים וחרדים כאחד.
מלחמה וגבורה פיזית הן תנאי הכרחי לקיום, אבל לא תנאי מספיק לקיום עם משמעות. מדינת ישראל סיימה פרק גדול מאוד של בנייה חומרית, ואף שהדבר כמובן לא נעלם מסדר היום - למשל מצד הביטחון והכלכלה - החברה שלנו כיום חזקה לאין ערוך משהיתה בשנות הקמתה. כעת אולי הגיע הזמן להחזיר חזרה אל הסיפור הציוני גם את נס פך השמן, שמסמל את הרוח.
עלינו לזכור שחנוכה הוא חג לא רק של ניצחון החומר אלא גם של ניצחון הרוח. הסיבה שהמלחמה בכלל פרצה היתה טיהורו של בית המקדש לאחר שטומא. גם היום אנו נוטים לזכור את נס פך השמן במובן המאוד מצומצם שלו, כאשר אנו חוגגים עם לביבות וסופגניות.
למעשה הפכנו את סמל החג לעיקרו ושכחנו שהשמן הוא־הוא עיקר הנס, הפצת האור וטיהור בית המקדש. עלינו לזכור שלא באנו לכאן מהגלות רק על מנת לברוח ממנה.
כעת עלינו להשלים את עבודת אבות הציונות שנתנו מקום של כבוד לגבורת חג החנוכה בתרבות הישראלית, להוסיף את נדבך הרוח וליצוק משמעות לסיבה שבגללה אנחנו כאן, על מנת לקיים במדינת ישראל חברת מופת שהגבורה והרוח שזורות בה יחדיו.
הכותב הוא יו"ר ארגון גשר לקידום ההידברות בישראל