ההתקדמות הטכנולוגית מגדירה מחדש את הגבולות מדי יום, גם בשדה החינוך והלמידה. מהפכת 30 בנובמבר 2022 - כניסתה של הבינה המלאכותית היוצרת (בקיצור GenAI) לחיינו - עם הנגשת ChatGPT לכולם, מסמנת שינוי חסר תקדים בעולם הלמידה.
אנחנו נמצאים על סיפו של שינוי פדגוגי דרמטי, המאתגר שיטות מסורתיות וקורא לנו למסע חדש של הוראה ולמידה. תפקיד המורה ישתנה, וכן זה של הלומד. הוראה מונעת GenAI תשנה את הלמידה, ולמידה מונעת GenAI תשפיע על ההוראה. יחסי הגומלין בין המתודולוגיות הקיימות לחדשות יפתחו יצירה פדגוגית חדשה, ועלינו להיערך לקראתה ללא דיחוי.
אנחנו חיים בעולם של Volatility) VUCA Uncertainty, Complexity and Ambiguity) - מציאות בעלת תנודתיות רבה. אי־ודאות, מורכבות ועמימות הן תכונות מרכזיות שלה. הידע, שהופך מורכב יותר ומשתנה במהירות, דורש מאיתנו גמישות וזריזות כדי לעמוד בקצב השינוי. ה־GenAI מאפשר ללמוד מהר יותר ולהתמודד עם בעיות עמומות ומורכבות, ואלה חדשות טובות.
כדי ליצור שינוי ולהכילו עלינו לחבר בין הבינה האנושית (Human Intelligence) והבינה המלאכותית (Artificial Intelligence), או בפשטות HI ו־AI. לא מדובר בשינוי מוחלט, אלא בהבנה וביכולת לפתח מערכת יחסים בין השתיים.
איך נעשה זאת? שלושה תפקידים ישנים־חדשים מתפתחים עתה בהוראה בעידן ה־GenAI: טיפוח יכולת חשיבה ביקורתית, ההכרחית בעידן של פייק־ניוז, הצפת מידע ו"ההזיות" של כלי ה־GenAI; מגדלור האתיקה - מהו שימוש הוגן וראוי וכיצד ליצור שקיפות מלאה; והדרכה וליווי ללומדים ברכישת המיומנויות והיכולות הנדרשות כיום לקריירה ולשוק העבודה המשתנה.
מחקרים על המוח הלומד הוכיחו כי רצף למידה לאורך זמן, במנות קטנות, מפתח הבנה מעמיקה יותר מאשר למידה "דחוסה". ה־GenAI מאפשר שינוי במרחב ובזמן הלמידה, כלומר סוג של למידה הפוכה (Flipped Learning) ויצירת רצף למידה איכותי. כמנחה הוא מספק משוב בזמן אמת ושותף לחשיבה, וכך מגדיל את זמן האיכות של למידה משמעותית ללא תלות במרחב הפיזי ובזמן הפורמלי. כמו כן, ה־GenAI מאפשר לפתח תהליכים מטה־קוגניטיביים המהותיים להבנה מעמיקה של מושגים ורעיונות ולפתרון בעיות מורכבות וקבלת החלטות. ChatGPT למשל, בדיאלוג עם הלומד, ייצור שילוב חדשני באמצעות ניתוח כתיבה, השוואות בין טקסטים ופעולות נוספות שיאפשרו ללומדים להעמיק בתוכן הנלמד, ולמורים להתמקד בשיח ובדיון היוצרים מטה־קוגניציה והבנה של מורכבויות.
רצף למידה בזמן ובמרחב ותהליכים מטה־קוגניטיביים מתמשכים ואיכותיים, יפתחו רמה חדשה של מוּדעוּת (Awareness) ללמידה, של יצירת הֶקשרים (Context), של תשומת לב ומעורבוּת. הם יטפחו הרגלי למידה לאורך החיים (Lifelong Learning) ויכולת ניהול זמן, קשרים רב־תחומיים ובין־תחומיים, עבודת צוות ומיומנויות תקשורת משופרות, ויגבירו את המוטיבציה ללמידה ואת הביטחון העצמי.
טיפול פסיכולוגי מבוסס בינה מלאכותית יקצר את תורי ההמתנה לטיפול נפשי
״חטא מרובע": בג"ץ דחה עתירה שהסתמכה על פסקי דין מומצאים של בינה מלאכותית
פרסומת | המירוץ לאולימפיאדה: מהמיונים להישגים
אחרי השקעת המיליונים: צ'אט הבינה המלאכותית יושבת בחינוך הממלכתי-דתי
אחרי עיכוב של יותר משנה: אמזון הציגה את הגירסה העדכנית של אלקסה
ה־GenAI יהיה "מנטור" רב־תפקידים: פתיחת כיווני למידה חדשים; תכנון וניהול הלמידה (זמן ומרחב); עוזר מחקר המציע נושאים נוספים או מקורות מידע מגוונים; יועץ אתיקה להתנהגות דיגיטלית ברשת, להתנהלות מקצועית ולרגישות תרבותית וחברתית; מורה לשפות המסייע בבניית אוצר מילים, דקדוק נכון ותרגול שיחה; מתכנן סימולציות הכוללות תרחישים לפתרון בעיות וקבלת החלטות; יועץ קריירה המנתח מגמות שוק ונתונים; יועץ רווחה (Wellbeing) המשולב בייעוץ אנושי (HI); ויועץ לניהול משברים המספק הדרכה מיידית במצבי חירום. וכל זה - בהתאם ליכולות, לנטיות ולכישורים של כל לומד. זו הזדמנות לקדם את הלמידה ולהפוך אותה ליעילה יותר, משתפת יותר ודמוקרטית יותר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו