לא לעצור בביטול המיצ"ב | ישראל היום

לא לעצור בביטול המיצ"ב

כמו כל מהפכה המתחילה בקול תרועה, גורמת לנזקים ומתה בקול ענות חלושה, כך גם המהפכות הרבות במערכת החינוך, זו העולמית וגם זו הישראלית, שנחתו בצרורות מאז תחילת שנות ה־90. מהפכת ההערכה של בית הספר, על כל רבדיו, הוכרזה כמזור לתחלואיה המובנים של מערכת החינוך או, למצער, תיקון מובהק של ההישגים הלא מרשימים שהיו לתלמידים.

עכשיו הגיע תורם של מבחני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית־ספרית) לחלוף מן העולם. אין הכרח ממשי שהם היו התגלמות ההשחתה המוסרית, כפי שטוענים חלק מהמתנגדים, ולא ברור עד כמה הם לא סיפקו את הסחורה, אלא שמי שמכלכל את מעשיו על פי מהפכות יהיה צפוי לסוף דומה.

היכן נמצאת נקודת המשען הזו, אשר ממנה יצאו המהפכות הללו? במקום שבו נכנסה אווירה של אוניברסליות לתחום של החינוך. במקום שבו היה ניסיון האחדה של מצבור הידע והלימוד העולמיים. ובאופן יותר מפורש, במקום שבו, למשל, האיחוד האירופי, ובכללו מדינות

ה־OECD, מנסה להנדס את הידע, כלומר להכתיב מבחנים בינלאומיים אחידים - בשלב זה הנורות אכן היו צריכות להידלק.

והן לא דלקו מפני שטבע האקדמיה בישראל ומערכת החינוך שלה הוא ללכת שבי אחר סיסמאות של האחדה לאומית והאחדה גיאוגרפית. על כן, כאשר כולם מכוונים לעבר מטרה אחת, מבחנים בינלאומיים במקצועות שונים כמו גם מבחני המיצ"ב, נגזרת כליה לא רק על האוטונומיה ההכרחית של המורה אלא גם על סדר האירועים. דהיינו, מבחני המיצ"ב, כמו גם אחיהם הבינלאומיים, יצרו מצב שבו הלימוד וההתכוננות התרכזו באותו מקצוע אשר בו נבחנו באותה שנה.

אז מה עושים, אם כן? צעד ראשון אבל משלים לביטול מבחני המיצ"ב הוא ביטול השתתפותה של ישראל במבחנים בינלאומיים. במבחני האמת של ההישגים המדעיים והטכנולוגיים ישראל נמצאת במקום גבוה מאוד. על מערכת החינוך לשוב אל תוכניות הלימודים אשר קדמו למהפכות.

המהפכות היו מגלומניות ומכוונות מטרה: כיצד לסבך את חייו של התלמיד ושל המורה. מטרה נוספת מרכזית שאינה כתובה: תוכניות הלימודים נראות כאלה שבטוחות שכל תלמידי ישראל יגיעו אל המחלקה למתמטיקה באוניברסיטה, כאשר מדובר במתמטיקה, או למחלקות ללשון אם מדובר במקצוע השפה וכך הלאה.

טוב יעשו קברניטי החינוך אם, לצורך הדוגמה, ילמדו ממה שמתרחש בצרפת במקצוע המתמטיקה. בכיתות א' עד ג' לומדים שם בספר אחד בלבד, לפי הסדר שהיה לפני 30 שנה בישראל. בצרפת מסיימים בתיכון את מה שמסיימים בסמסטר א' במחלקות למתמטיקה. ההן מהאקדמיה בישראל.

ד"ר גבי אביטל כיהן כמדען הראשי של משרד החינוךטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו