סדר עולמי חדש? וושינגטון מקדמת רפורמה היסטורית במועצת הביטחון של האו"ם

ארה"ב מכריזה על תמיכתה בהרחבת מועצת הביטחון, עם הוספת שני מושבים קבועים למדינות אפריקה ומושב מתחלף למדינות איים מתפתחות • המהלך נועד לשקם יחסים ולהעמיק קשרים עם מדינות איי האוקיינוס השקט, תוך שאיפה לקדם רפורמה משמעותית במבנה המועצה - לראשונה מאז 1965

מועצת הביטחון של האו"ם. צילום: GettyImages

ארצות הברית תומכת ביצירת שני מושבים קבועים במועצת הביטחון של האו"ם למדינות אפריקה ומושב אחד שיתחלף בין מדינות איים מתפתחות קטנות, כך פורסם היום (חמישי) בסוכנות הידיעות רויטרס.

גלעד ארדן תקף במהלך דיון במועצת הביטחון של האו"ם: "אתם מתכנסים למען מחבלים שעשו שימוש בבית ספר כמפקדת טרור"

המהלך מגיע בזמן שארה"ב מנסה לשקם את יחסיה עם אפריקה, שם רבים אינם מרוצים מתמיכתה של וושינגטון במלחמת ישראל בעזה, ולהעמיק את הקשרים עם מדינות איי האוקיינוס השקט, החשובות לבלימת ההשפעה הסינית באזור.

המטרה: רפורמה במועצת הביטחון בעתיד

שגרירת ארה"ב לאו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד, אמרה לרויטרס כי היא מקווה שההכרזה "תקדם סדר יום זה באופן שנוכל להשיג רפורמה במועצת הביטחון בעתיד", ותיארה זאת כחלק מהמורשת של הנשיא ג'ו ביידן.

הדחיפה לשני מושבים קבועים לאפריקה ומושב מתחלף למדינות איים היא המשך ישיר לתמיכתה ארוכת השנים של וושינגטון בקבלת מושבים קבועים גם להודו, יפן וגרמניה. מדינות מתפתחות דרשו זמן רב מושבים קבועים במועצת הביטחון, הגוף החזק ביותר באו"ם. אך שנים של שיחות על רפורמה הוכחו כחסרות תוצאות, ולא ברור אם תמיכת ארה"ב תוכל להניע את הפעולה המתבקשת.

הגוף החזק ביותר באו"ם. מועצת הביטחון של האו"ם (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

לפני ההכרזה במועצה ליחסי חוץ בניו יורק, הבהירה תומאס-גרינפילד לסוכנות הידיעות כי וושינגטון אינה תומכת בהרחבת זכות הווטו מעבר לחמש המדינות המחזיקות בה כיום.

מועצת הביטחון אחראית על שמירת השלום והביטחון הבינלאומיים ויש לה סמכות להטיל סנקציות ואמברגו נשק.

בעיה של לגיטימיות

כשהאו"ם נוסד ב-1945, מועצת הביטחון מנתה 11 חברים. ב-1965 הורחבה המועצה ל-15 חברים, המורכבים מ-10 מדינות נבחרות לכהונה בת שנתיים, וחמש מדינות קבועות בעלות זכות וטו: רוסיה, סין, צרפת, ארה"ב ובריטניה.

וושינגטון אינה תומכת בהרחבת זכות הווטו. השגרירה האמריקנית לאו"ם לינדה תומס-גרינפילד, צילום: רויטרס

כל שינוי בחברות במועצה נעשה על ידי תיקון מגילת האו"ם המייסדת. לשם כך נדרש אישור של שני שלישים מהאסיפה הכללית, כולל חמש המעצמות בעלות זכות הווטו במועצת הביטחון.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, תומך ברפורמה במועצת הביטחון. "יש לך מועצת ביטחון שמתאימה בדיוק למצב אחרי מלחמת העולם השנייה... שיש לה בעיה של לגיטימיות, ויש לה בעיה של יעילות. היא זקוקה לרפורמה," אמר גוטרש לרויטרס.

תובנות קריטיות במגוון נושאים

האסיפה הכללית של האו"ם, המונה 193 חברים, דנה מדי שנה ברפורמה במועצת הביטחון במשך למעלה מעשור. אך התנופה גברה בשנים האחרונות כאשר יריבויות הובילו למבוי סתום במועצה בנושאים רבים, במיוחד לאחר שרוסיה, חברה קבועה בעלת זכות וטו, פלשה לאוקראינה.

תומך ברפורמה. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש (ארכיון), צילום: אי.פי.אי

מדי שנה האסיפה הכללית בוחרת חמש חברות חדשות מקבוצות שונות לכהונה בת שנתיים במועצת הביטחון. לאפריקה יש כיום שלושה מושבים מתחלפים.

"הבעיה היא שהמושבים הלא קבועים האלה אינם מאפשרים למדינות אפריקה להביא את מלוא התועלת מהידע והקולות שלהן לעבודת המועצה, להוביל באופן עקבי באתגרים המשפיעים על כולנו - ובאופן לא פרופורציונלי על אפריקנים," אמרה השגרירה תומאס-גרינפילד.

עוד הוסיפה כי מדינות איים ראויות למושב מתחלף אף הן, כי הן מספקות "תובנות קריטיות במגוון נושאי שלום וביטחון בינלאומיים: כולל, באופן בולט, ההשפעה של משבר האקלים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר