"מוכנים להניח את הנשק": נציגים פלשתינים יפגשו בסין לדון בסוגיית סוף "הפיצול"

בראיון לסוכנות הידיעות AP סגנו של סינוואר, חליל אל-חיה, מסר כי ארגון הטרור מעוניין להצטרף לאש"ף ולהתקדם לפתרון שתי מדינות • עוד אמר כי אם כל התנאים שהציבו ימומשו, חמאס להפוך למפלגה פוליטית • לטענתו: "ישראל השמידה לא יותר מ-20 אחוזים מיכולות הארגון"

בכיר בחמאס, חליל אל-חיה. "נתפרק מנשק אם תוקם מדינה פלסטינית בגבולות 67'". צילום: אי.פי

נציגים של חמאס ופת"ח יערכו מפגש מחר (שישי) בבייג'יניג, בירת סין, כדי לדון בסוגיית סוף "הפיצול הפלשתיני", כך דיווחו מקורות פלשתיניים.

אבו מאזן: "שוגה מי שחושב שיכונן שלום במזה"ת מבלי שהעם הפלשתיני יזכה בהכרה" (ארכיון) // רויטרס

המפגש יגיע לאחר ראיון של סגנו של סינוואר, ח'ליל אל-חיה, שבו הצהיר כי בחמאס הציעו יותר מפעם אחת "הודנה או הפסקת אש של חמש שנים או יותר, בתמורה להקמת מדינה פלשתינית בעזה ובגדה, שבירתה ירושלים, וחזרת הפליטים".

ממשלה מאוחדת בעזה וביו"ש

באותו ראיון לסוכנות AP, אמר אל־חיה ממקום מושבו באיסטנבול כי ארגון הטרור מעוניין להצטרף לאש"ף, שאותו מוביל פת"ח בהנהגת אבו מאזן, כדי להקים ממשלה מאוחדת בעזה וביו"ש. לטענתו, הארגון אף מוכן להניח את נשקו ולהפוך למפלגה פוליטית, לו רק תוקם המדינה הפלשתינית במסגרת התנאים שמנה.

ההרס ברצועה, היום, צילום: אי.פי.אי

"ישראל הכתה בהתנגדות (חמאס וארגוני טרור אחרים; ש"ק) מכות גדולות אבל לא הביאה לסופה", אמר אל-חיה. לטענתו, השמדת היכולות לא חורגת מ-20% - לא מבחינת כוח האדם ולא מבחינת השטח.

בישראל מזכירים, מנגד, כי 18 גדודי חמאס מתוך 24 פורקו. עיקר התשתית הצבאית שנותרה נמצאת ברפיח ובמחנות המרכז, בעוד שבצפון הרצועה פעולות הטרור מתבצעות על ידי חוליות "עצמאיות", ללא שרשרת פיקוד.

ג'יבריל רג'וב, צילום: אורן בן חקון

אלא שמוקדם יותר השבוע, אמר בכיר בפת"ח כי חמאס צריך להתמודד עם המציאות, שכן הוא איבד דה-פקטו את השלטון ברצועת עזה. בתוך הרשות הפלשתינית עצמה, שוררת מחלוקת באשר לשאלת היחסים עם חמאס, כך לפי בכירים פלשתינים. אף שהם מגדירים זאת בעדינות בתור "חילוקי דעות".

יש מי שמעוניינים לשתף את חמאס בממשלה העתידית כמו ג'יבריל רג'וב, למשל, בעוד שאחרים, ובראשם אבו מאזן ומקורביו, רואים בחמאס גורם חתרני ומצורע בעולם, שיותר מכל עלול לפגוע ביכולת לגייס כספים לתמיכה בינלאומית ברשות.

אבן מאזן, איסמעיל הנייה באלג'יר (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

רג'וב אמר למשל בעניין זה כי השיקום של הרצועה "דורש הקמת ממשלת פיוס לאומית". ואולם, הממשלה הפלשתינית החדשה שהוקמה לא כללה נציגים של חמאס. על פי מקור פלשתיני אחד, המהלך להקמת הממשלה שקודם ללא שיתוף של רג'וב, עורר מתיחות בינו לבין אבו מאזן. אולם מקור אחר הכחיש זאת וטען כי השניים עדיין שומרים על יחסי עבודה שגרתיים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר