אנשי נבלני מאשימים: לאוניד נבזלין יזם ומימן שורת תקיפות; איש העסקים: אין לי כל קשר לשום תקיפה שהיא

בתחקיר שערכו אנשי האופוזיציונר הרוסי המנוח וצוטט בהרחבה בתקשורת בשפה הרוסית, נטען: נבזלין עומד בין השאר מאחורי תקיפה בפטישים של ראש המטות של נבלני, שהתרחשה בווילנה במארס האחרון • לדבריהם, האוליגרך הישראלי-רוסי לשעבר שילם ותכנן גם תקיפות נוספות • נבזלין מכחיש בתוקף: "חקירה עצמאית צריכה להעריך את ה'חומרים' האלה"

האוליגרך לאוניד נבזלין, . צילום: גדעון מרקוביץ'

המיליארדר הישראלי והאוליגרך הרוסי לשעבר לאוניד נבזלין פרסם לפני זמן קצר (חמישי) פוסט, שבו הוא מכחיש כי הזמין תקיפות של בכירים רוסים ממטה האופוזיציונר הרוסי המנוח אלכסיי נבלני. "אין לי כל קשר לתקיפות כלשהן על בני אדם, בשום צורה שהיא" כתב נבזלין, המתגורר בישראל מאז 2003 ועבור ציבור יוצאי ברית המועצות מזוהה היום בין השאר עם תמיכה באוקראינה נגד הפלישה הרוסית.

הפרידה והמחאה: קולות מהלוויית אלכסיי נבלני // ליזה פימונובה

הפוסט הגיע בעקבות פרסום של תחקיר באורך כשעה שעלה בערוץ היוטיוב של נבלני, מי שייסד את הקרן למלחמה בשחיתות ומת בנסיבות חשודות בכלא הרוסי בינואר האחרון. בתחקיר חוזרת העיתונאית החוקרת ויו"ר ועד המנהלים של הקרן, מריה פבצ'יך, לתקיפה של לאוניד וולקוב, ראש "המטות של אלכסיי נבלני", במארס האחרון.

מריה פבצ'יך (מתוך התחקיר), צילום: צילום מסך

וולקוב, המתגורר בווילנה, הותקף בפטישים ליד ביתו וסבל מחבלות קשות. זמן קצר אחרי התקרית, נעצרו שני מבצעים: שני חוליגנים פולנים. לדברי פבצ'יך, בקרן למלחמה בשחיתות היו משוכנעים כי את התקיפה הזמין הקרמלין והיא בוצעה באמצעות אחד ממנגנוני הביטחון הרוסיים. אלא שלטענתה יש סיבות כבדות משקל להניח כי מי שהזמין את התקיפה היה דווקא נבזלין.

אלכסיי נבלני. (ארכיון), צילום: אי.פי.אי

בתחקיר, שמצוטט בהרחבה בכלי תקשורת רוסיים עצמאיים, מתוארים פיסות מידע, שלדברי פבצ'יך עצמה קיבלה הקרן מדמות, המקושרת לפס"ב (השב"כ הרוסי) ו"טיפוס מפוקפק", כהגדרתה. "הוא שימש כדמות למשימות מיוחדות – הטמנת סמים, שחרור מהכלא, מסירת שוחד וכדומה", מספרת פבצ'יך בסרט ומודה כי "על פני הדברים, אמינותו היא מתחת לאפס".

עם זאת, אומרת פבצ'יך, הבעיה היא שאת כל הראיות שהביא, לרבות הקלטות קוליות, קשה עד בלתי אפשרי לפברק. מדובר בסרטונים שצילמו ונדליסטים שפגעו במיצגים מטעם נבלני באירופה, תיעוד של תקיפה – גם היא ממצלמת התוקף – של אשת פעיל אופוזיציה רוסי ברחוב בבואנוס איירס, וכן שלל התכתבויות בין אלמונים המדווחים על ביצוע התקיפות ומעקבים אחרי אנשי נבלני, לבין נבזלין עצמו, לכאורה.

אחרי גזר הדין של נבלני: מחאות ברוסיה (ארכיון) // רויטרס

בקרן למלחמה בשחיתות מציגים דוגמאות רבות של דמיון סגנוני בין תכתובות אותנטיות של נבזלין – עם פבצ'יך עצמה - לבין המזמין של התקיפות. מבין כל המקרים, שלטענת אנשי נבלני נבדקו במקביל בידי שני עיתונאים עצמאיים, החמור מכל היה ניסיון חטיפה של לאוניד וולקוב והעברתו לרוסיה, ואף מסירתו למנגנוני הביטחון הרוסיים בסנט פטרבורג. בשל העבירות שמייחס המשטר של פוטין לוולקוב, מעצר כזה היה שקול למוות.

בתחקיר של אנשי נבלני מובאות דוגמאות מרובות בהתכתבות בין אלמונים לבין נבזלין לכאורה, שבהן נידונים פרטי המבצע כמו מעברי הגבול הרלוונטיים והאפשרות לשכור אונייה כדי לחטוף ולהבריח את וולקוב דרך הים. נבזלין, כאמור, הכחיש את המיוחס לו (ראו את תגובתו המלאה לתחקיר בסוף).

ליאוניד נבזלין (ארכיון),

המקור בתחקיר של אנשי נבלני טען גם כי "לנבזלין היה קשר ישיר לחוקר שהיה ממונה על כל תיקי נבלני ועמיתיו". הם גם מפליגים בהסברים ומביאים ראיות לקשרים הענפים שנשמרים בין נבזלין לבין ידידו הקרוב ושותפו לתאגיד "יוקוס" בעבר, מיכאיל חודורקובסקי – בעבר אוליגרך מעשירי רוסיה, שהסתכסך עם פוטין, ריצה עשור בכלא, ולאחר שחרורו מתגורר בלונדון. היום חודורקובסקי הוא מהדמויות הבולטות באופוזיציה לפוטין ומממן שורה של פרויקטים המכוונים נגד המשטר.

וולקוב לאחר התקיפה במארס, צילום: ערוצי נבלני

לטענת פבצ'יך, שהיא וארגונה הם מהדמויות הבולטות באופוזיציה הרוסית הגולה, "ההסבר העיקרי בסיפור הזה הוא אחד – שנאה חסרת שחר ואווילית. תחרות פוליטית, קנאה שקיבלה צורה חולנית, אפילו פסיכופתית". לדבריה, "נבזלין וחודורקובסקי שנאו את נבלני בחייו, וכעת שונאים את מורשתו. במקרים אחרים, השנאה הזו הייתה הופכת לטקסט מרושע או סרטון מתריס, אבל בואו לא נשכח עם מי יש לנו עסק. אלה אוליגרכים של שנות התשעים והם פועלים בשיטות הרגילות: את המחוקקים קונים, את העיתונאי – קונים, את הפקיד – קונים. הם לא מסכימים? משלמים יותר. לא עבד? למצוא חומר מפליל, לסחוט באיומים, להרוס באמצעות כלי התקשורת שברשותך. עדיין לא מסכימים? להרוג".

יש לציין כי מקורבי נבלני הודיעו כי יגישו את התיעוד למשטרות במדינות המוזכרות בתחקיר, ובהן גם משטרת ישראל.

אלכסיי נבלני בבית המשפט (ארכיון), צילום: אי.פי

לפני חודשים אחדים פרסמה הקרן למלחמה בשחיתות סדרת סרטים על האופן שבו אפשר שלטון ילצין לאוליגרכים להשתלט על המשק הרוסי. חודורקובסקי היה אחד מ"כוכבי" התחקיר. ההאשמות הנוכחיות כלפי נבזלין עוררו סערה גדולה בקרב דמויות בולטות בגולה הרוסית. חלק מהדוברים הצביעו על כך שהממצאים מדאיגים ונדרשת חקירה עצמאית, אחרים טענו כי הסיפור הוא בעצם פרובוקציה של שירות הביטחון הרוסי, שמבקש לסכסך את האופוזיציה הרוסית ומשתמש באנשי נבלני, אולי בלי ידיעתם, כדי לזרוע ריב ומדון.

מכל מקום, לאוניד נבזלין פרסם בעקבות התחקיר הנוכחי תגובה ארוכה. לצד הכחשת המיוחס לו, כתב, בין השאר: "איני רואה סיבה לדון בפרוטרוט ב'הדלפה' הזו שרקחו במוסקבה. את הערכת 'החומרים' האלה צריכה לתת חקירה עצמאית, ועם החוקרים ימצאו לנכון, אז גם בית משפט במדינה דמוקרטית. אני משוכנע שמערכת הצדק תוכיח את האבסורדיות ואת חוסר השחר המוחלט של ההאשמות כלפיי".

לדברי נבזלין, הקרן למלחמה בשחיתות משחקת לידי הקרמלין בפגיעה בכל מי שיכולים לסייע לאוקראינה במלחמתה נגד הפלישה הרוסית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר