הים היווני: 14 בני אדם נהרגו בשטפונות ביוון ובמדינות השכנות

מאז יום שני מכים ביוון גשמים עזים • דובר הממשלה באתונה: "באחד האזורים ירדה כמות משקעים שנתית בתוך 12 שעות בלבד" • בתקשורת המקומית כותבים: "זו טרגדיה בסדר גודל תנ"כי" • בטורקיה מצאו את הנעדר האחרון מהגשמים שלשום ומספר ההרוגים עלה לשמונה

כביש שחלקיו מוצפים במרכז יוון . צילום: רויטרס

עלה לארבעה מספר ההרוגים בסערה "דניאל" ובשטפונות שפקדו את יוון בימים האחרונים. הגשמים העזים שהכו באזור גבו גם את חייהם של שמונה בטורקיה ושני בני אדם בבולגריה.

ביוון מתקשים עדיין לעכל את היקף האסון, שכשלעצמו הגיע אחרי קיץ רווי שריפות. בחלק מהמקרים היו ההרוגים אנשים מבוגרים שנלכדו בבתיהם כשהמים גואים עד לגובה של שלושה מטרים. שניים מההרוגים הם חוואים שנסחפו למים כשניסו לטפל בחיות ובשדות שלהם.

כביש מוצף כליל ליד טריקאלה במרכז יוון, צילום: אי.פי.אי

טרגדיה נוספת שמסתמנת היא של זוג צעיר מאוסטריה שהיה בירח דבש, ועקבותיהם נעלמו לפני יומיים. בני הזוג שהו בבונגלו ליד הים באתר הנופש פוטיסטיקה, ליד הר פיליון. מנהל אתר הנופש סיפר לרשת הטלוויזיה RTRS כי הבונגלו שבו שהו נסחף לתוך הים בסערה, ומאז מתנהלים אחריהם חיפושים קדחתניים. לדברי מנהל אתר הנופש, בני הזוג, מהעיר גראץ באוסטריה, התחתנו רק לפני חודש.

האי התיירותי סקיאתוס ספג אף הוא נזק כביר, והצפות בקנה מידה עצום. היום חודשו הטיסות לאי, לאחר שהופסקו בימים האחרונים עקב הסופה. מאות רבות של תיירים חולצו ממלונות שהוצפו, וחלקם שהו אצל משפחות באי, לאחר שאספקת המים והחשמל למלונות נותקה.

השר לענייני משבר האקלים וההגנה האזרחית של יוון, וסיליס קיקיליאס, אמר היום (חמישי) מאז החלו הגשמים ביום שני, ניצלו יותר מ-885 בני אדם. עם זאת, שישה עדיין נחשבים נעדרים. במבצע הנרחב משתתף גם הצבא היווני.

כפר מוצף ליד קרדיטסה, מרכז יוון, צילום: אי.אף.פי

"זה שלושה ימים אנחנו מתמודדים עם תופעה שכמוה לא ראינו בעבר", אמר פבלוס מרינקיס, דובר הממשלה באתונה. לדבריו, חלק מהאזורים ספגו כמות משקעים שנתית בתוך 12 שעות בלבד. "העדיפות העליונה שלנו היא להציל בני אדם מאזורים מוכים ולהציל תשתיות קריטיות", הוסיף.

יוון: כפרים שקועים במים בעקבות גשמים עזים | רויטרס

היום ירדו הכמויות הגבוהות בעיר קרדיצה, שבה התושבים חיפשו על הגגות מפלט מהמים הגואים במהירות. "זה ים לכל דבר ועניין", אמר תושב העיר לערוץ הטלוויזיה היווני אלפא. "אנו כאן כ-60 איש על גג של בניין משרדים, ואני מרגיש שהבניין לא יציב. אנחנו חייבים שיגיעו לחלץ אותנו".

רק הפאנלים הסולריים על הגג נותרו לבצבץ, צילום: אי.פי.אי

תושבת אחרת, מריה ואסילס, סיפרה בראיון לרשת THETOC: "אתם לא יכולים לדמיין איך נשמעות צרחות של אנשים שהמים מקיפים אותם והם אינם יכולים לברוח. אנשים עלו על שולחנות ועל כיסאות אולם המים המשיכו לעלות. חברים סיפרו לי שהוריהם נלכדו במים ואין להם שום אפשרות לעזור להם. קראנו בלי סוף לשירותי החירום אבל הם לא הצליחו להגיע לכולם, לא היו מספיק סירות". להערכת ואסילס היו כ־150 לכודים בכפר, וקיים חשש לחיי חלק מהם.

אחד הדברים שמקשים על החילוץ הוא סופות הברקים, שמקשות על מסוקים להשתתף בחיפושים ובחילוצים. התחזית לא בישרה עבורם טובות: הגשם היה צפוי להימשך.

הסערה באתונה. שלושה ימים של גשמים חריגים, צילום: רויטרס

בעקבות המצב החמור, קיצר שר ההגנה ניקוס דנדיאס את ביקורו באמירויות. ראש הממשלה קיריאקוס מיטסוטקיס מסייר באזור האסון. השטפונות הם עוד מכה חמורה ליוון, שסבלה הקיץ משורה ארוכה של שריפות יער, חלקן קטלניות. 

הצפות חמורות בטורקיה: הרוגים באזור תעשייה באיסטנבול | רויטרס

דרך אגב, שמה התנ"כי של הסופה, "דניאל", גרר מספר גדול של פרשנויות ואזהרות באתרי אינטרנט רבים. היות ויוון היא מדינה עם שיעור גבוה של נוצרים-אורתודוכסים אדוקים, פרסמו אתרים רבים "פרשנויות" על חזון דניאל ("חזון 4 החיות"), שמתחיל ברוח חזקה מאוד מהים, ונמשך במעין ארבע חיות משונות שעולות מן הים. לחזון יש פרשנויות רבות, במסורת הנוצרית כמו גם בזו היהודית, והיו כאלה ביוון שהחילו את החזון על ימי הסערה, כש"חיית הברזל" "שתעלה מן הים ותשמיד כל מה שבדרכה היא למעשה פלישה טורקית עם צוללות ליוון.

בטורקיה גם התמודדו עם אסון הטבע. המחלצים איתרו גופה של אדם, שהיה הנעדר המדווח האחרון. בכך עלה מספר הקורבנות במדינה לשמונה. המבול הכה ביום שלישי בחלקים הצפוניים של איסטנבול ובמחוז קירקלרלי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר