כרים חאן, תובע בית הדין הפלילי בהאג, חשוד בניסיון להשתיק את התלונות נגדו בגין הטרדה מינית

התובע הראשי, שמואשם ב"מגעים מיניים בלתי רצויים", מכחיש כי לחץ על המתלוננת לבטל את ההאשמות נגדו • לאחרונה חאן הוציא צווי מעצר לנתניהו ולגלנט • עובדים רבים בביה"ד קוראים לפתוח בחקירה חיצונית בלתי תלויה

כרים חאן. צילום: אי.אף.פי

שערורייה ב-ICC: התובע הראשי חשוד לא רק בעבירות מין נגד עובדת שלו, אלא גם בניסיון להפעיל לחץ על המתלוננת לחזור בה מהאשמותיה.

במרכז המהומות האחרונות סביב בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) בהאג, נמצא התובע הראשי, כרים חאן, שהואשם בעבירות מין חמורות. התלונות שהועלו נגדו מצביעות על דפוס התנהגות לא הולם והן כוללות מגעים בלתי רצויים, לחצים מיניים והתנהגות פוגענית שנמשכה לאורך תקופה משמעותית.

על פי דיווחים שפורסמו ב"גרדיאן" הבריטי, חאן ניסה לכאורה להפעיל לחצים על המתלוננת נגדו, עורכת דין בת 30, שעבדה תחתיו, כדי שתכחיש את הטענות. חאן ופקיד נוסף קרוב אליו נראו כמי שפועלים במגוון דרכים, כולל שיחות טלפון ומפגשים אישיים, בניסיון לשכנע את האישה לסגת מהתלונות. מדובר בהתנהלות חמורה המעמידה את המוסד כולו באור בעייתי.

עדויות חמורות

העדויות נגד חאן כוללות תיאורים מפורטים של מגעים בלתי הולמים, בהם הוא ניסה להכניס את לשונו לאוזנה של המתלוננת, כמו גם מקרים של מגעים מיניים בלתי רצויים שהתרחשו במשרד, במלונות ובמהלך טיסות עבודה. החששות שעלו בקרב המתלוננת נובעות לא רק מהתנהגותו של חאן, אלא גם מהתנהלות המוסדות המופקדים על החקירה והטיפול בתלונות.

התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, כרים חאן. חשוד במדעים בלתי רצויים עם עובדת שלו, צילום: איי.אף.פי

על פי מקורות המעורים בפרטי המקרה, המתלוננת הייתה מאוד מסויגת בנוגע להגשת תלונה רשמית, מתוך חשש מההשלכות שיכולות להיות לכך על הקריירה שלה ועל משפחתה. היא אף ציינה בפני קולגות כי ניסיונותיה להימנע מלהיות לבד עם חאן הובילו לתגובה שלילית בסביבת עבודתה.

חאן דוחה את ההאשמות

חאן טוען כי מדובר במתקפה מכוונת במטרה להחליש את מעמדו בבית המשפט. "לא ביקשתי מהאישה להפסיק את ההליכים", הוא טוען ומדגיש כי המידע שהודלף לתקשורת הוא חלק ממסע השמצה שנועד לשרת אינטרסים פוליטיים. עורכי הדין שלו מגדירים את החשדות כ"לא נכונים" ומסבירים כי חאן פעל בהתאם לכללי האתיקה של המוסד.

המחלוקות סביב האשמות אלו מתהדקות ברקע בקשותיו של חאן להוציא צווים נגד רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט, בטענה לאחריותם על "ביצוע פשעי מלחמה בעזה". 

על פי "הגרדיאן", במהלך השנים האחרונות, היו דליפות ודיווחים על קמפיינים שמנוהלים על ידי גורמים ישראלים במטרה לפגוע במעמדו של ה-ICC, דבר המוביל לתהיות האם ההאשמות נגד חאן הן חלק מהמאבק הפוליטי הרחב יותר.

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. מופעלים עליו לחצים כבדים, צילום: אי.פי.איי

קוראים לחקירה חיצונית

המתלוננת נמצאת במרכז סערה לא פשוטה, כשהיא מתמודדת עם לחץ חברתי ותקשורתי. לפי מקורות שמכירים אותה, היא חשה כי התלונות הובילו אותה למצב קשה, בו היא חיה תחת תחושת פגיעות ונחיתות. חברים שלה ציינו שהיא חשה טראומה רבה, כשהיא מתמודדת עם המתח הפנימי של ההליכים המשפטיים והציפיות מהמערכת.

בשלב זה, עובדים רבים ב-ICC קוראים לפתיחת חקירה חיצונית בלתי תלויה שתוכל להבטיח שמירה על זכויות כל המעורבים. האיגוד של עובדי ה-ICC הביע תמיכתו ברעיון של חקירה חיצונית, זאת כדי להבטיח שהנושא יתנהל בצורה מקצועית ושקופה.

ככל שהמצב מתפתח, נראה כי הפוליטיקה הבינלאומית והלחצים המופעלים על ה-ICC רק ילכו ויתעצמו. האירועים הללו עשויים לשמש כצומת דרכים עבור בית המשפט, כאשר עליו להחליט כיצד להמשיך ולהתמודד עם ההאשמות, הלחצים החיצוניים והציפיות ממנו. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר