שנת הדרקון: ההתאוששות הכלכלית בסין יוצרת הזדמנות לשיתוף פעולה הדוק עם ישראל והעולם

שגריר סין בישראל חולק עם קוראי "ישראל היום" תובנות לגבי מצבה של סין • "שתי האומות נהנות מחזונות משותפים בתחום שיתוף הפעולה ולשתיהן נקודות חוזק שמשלימות זו את זו", כותב צאי רון

חגיגות שנת הדרקון בסין. צילום: EPA

לנוכח ההתאוששות העולמית האיטית בכלכלה העולמית, הקהילה הבינלאומית מצפה מכל המדינות לתרום את חלקן לצמיחה הגלובלית – בדגש על הכלכלות הגדולות. מכיוון שסין היא הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, ומנוע חשוב לצמיחה העולמית, סוגיית הפיתוח הכלכלי של סין נמצאת באור הזרקורים. לכן, אני רוצה לחלוק עם חברינו בישראל כמה תובנות לגבי ההתפתחויות האחרונות של הכלכלה הסינית

סין צומחת בקצב עקבי, תוך שהיא מזריקה תנופה אדירה לכלכלה העולמית. ב-2023, הכלכלה הסינית התאוששה ורשמה צמיחה. קצב הצמיחה של הכלכלה בסין הוא בין המהירים ביותר בקרב הכלכלות הגדולות – עם צמיחה של 5.2 אחוזים בתמ"ג שלה.

סין היא מנוע צמיחה עולמי חשוב, זאת לנוכח תרומתה לצמיחה הכלכלית העולמית בשיעור של עד 32 אחוזים.

לקהילה הבינלאומית יש אמון בעתיד הכלכלי הסיני ל-2024. כמו כן, מוסדות רבים, כולל קרן המטבע הבינלאומית וארגון ה-OECD, עדכנו כלפי מעלה את תחזיות קצב הצמיחה שלהם עבור סין.

סין הפכה לגורם מייצב עבור הכלכלה העולמית, זאת הודות לביקוש המקומי העקבי שלה, לשיעור האינפלציה הנמוך שלה, להיקף הסחר החוץ הגדל שהיא מקיימת למרות רוחות חזיתיות, ולערך הגבוה ביותר של תרומה יצרנית במשך 14 שנים ברציפות.

למרות אתגרים מסוימים, היסודות התומכים בצמיחה הכלכלית ארוכת הטווח של סין יישארו איתנים. סין מקדמת מודרניזציה בכל החזיתות, באמצעות פיתוח איכותי. תהליך מודרניזציה שמשפיע על יותר מ-1.4 מיליארד אנשים בוודאי יספק תנופה מתמדת לפיתוח סין והעולם, ויביא יותר ביטחון ואנרגיה חיובית לכלכלה העולמית הרוויה באי-ודאות.

סין צפויה למלא תפקיד חשוב ביצירת הביקושים העולמיים, צילום: AFP

ראשונה בעולם בגודל מאגר הכישרונות

סין מקדמת פיתוח איכותי תוך חקירת מנועי צמיחה חדשים. בנוסף, היא נותרה מחויבת לקידום של פיתוח איכותי ויישום אסטרטגיית פיתוח מבוסס-חדשנות. כך, היא יוצרת עבורה את הכלים שיאפשרו צמיחה כלכלית עם ערך גבוה יותר.

לסין גם יש ייצוא פורח בתחום הרכבים החשמליים, סוללות הליתיום ומוצרי האנרגיה הפוטו-וולטאית. למעשה, היא נמצאת בראש הרשימה בייצור ומכירות של כלי הרכב החשמליים בשוק העולמי.

מטוס הנוסעים הגדול 919C נכנס לשירות מסחרי ובישר את פיתוחה של שרשרת התעשייה של יצרניות המטוסים של סין.

ניתן לראות כי הדיבידנד הדמוגרפי של המדינה הופך לדיבידנד כישרונות. סין כעת מדורגת ראשונה בעולם מבחינת גודל מאגר הכישרונות, משאבי אנוש במדע וטכנולוגיה ומספר החוקרים הכולל.

ההשקעה הכוללת של סין במו"פ וההשקעה במגזר ההייטק צומחות בשיעורים דו-ספרתיים כבר כמה שנים ברציפות. טכנולוגיות חדשות, כולל בתחום הענן, ביג דאטה, בינה מלאכותית ובלוקצ'יין, מיושמות בקצב מהיר יותר. מוצרים חדשים וצורות עסקיות חדשות כגון מסופים חכמים, רובוטים ורפואה מרחוק ממשיכים לצוץ כל העת. לסין יש כעת כ-400,000 חברות היי-טק והיא מדורגת שנייה בעולם במספר חברות היוניקורן.

סין רואה את עצמה מחויבת לפתיחות גבוהה, ולחלוקת הזדמנויות פיתוח עם שאר העולם. בארבעה עשורים האחרונים ומעבר לכך, סין השיגה פיתוח ויתרונות משותפים עם העולם באמצעות הפתיחות. מתוך 1.4  מיליארד אזרחים סינים, יותר מ-400 מיליון נמצאים בקבוצת ההכנסה בינונית, והמספר צפוי להגיע ל-800 מיליון במהלך העשור הקרוב.

סין, צילום: EPA

חזון משותף לסין ולישראל

לנוכח גודל האוכלוסייה הזאת, היא צפויה למלא תפקיד חשוב ביצירת הביקושים העולמיים. סין הפכה לשותפת המסחר העיקרית של יותר מ-140 מדינות ואזורים בעולם. שיעור המכס הכללי שהיא מטילה ירד ל-7.3 אחוזים – כלומר, לרמה הדומה לזו של המדינות המפותחות בארגון הסחר העולמי.

בחמש השנים האחרונות, שיעור התשואה על השקעות זרות ישירות בסין עמד על כ-9 אחוזים. מדובר בשיעור תחרותי מאוד ברמה גלובלית. השוק הסיני הפך לשוק גדול עבור כל העולם. ללא קשר לשינויים שיחולו בעולם, סין תישאר מחויבת למדיניות הלאומית הבסיסית של פתיחות ותפתח את דלתה עוד יותר לעולם, כך שכל המדינות יוכלו לחלוק בהזדמנויות של סין ולחתור לפיתוח משותף.

סין וישראל נהנות מתנופת צמיחה ביחסים הבילטרליים והשיגו הישגים פוריים של שיתוף פעולה מעשי תחת ההנחיה האסטרטגית של ההנהגות שלהן.

שתי האומות נהנות מחזונות משותפים בתחום שיתוף הפעולה ולשתיהן נקודות חוזק שמשלימות זו את זו ומבטיחות עתיד זוהר של עבודה משותפת.

התוצרים המשותפים והפוריים תורמים לשני העמים. סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל באסיה ושותפת הסחר השנייה שלה בעולם; היא גם המקור הגדול ביותר של ישראל לייבוא. חברות סיניות תרמו גם לפיתוח החברתי והכלכלי של ישראל על ידי השתתפות בבנייה והפעלה של מספר פרויקטים מקומיים, כגון נמל חיפה החדש והרכבת הקלה של תל אביב.

גם הפרויקטים של פארק החדשנות בצ'אנגזו ופארק החדשנות בשנגחאי שנבנו במשותף על ידי סין וישראל מתקדמים היטב. שיתוף הפעולה בתחום החדשנות הוא חלק מרכזי ומנוע שיקדם את היחסים הדו-צדדיים. סין מוכנה להמשיך ולעבוד עם חברים ישראלים מכל המגזרים כדי ליישם את ההסכמה החשובה שהושגה בין ההנהגות שלנו ולפתוח עידן טוב יותר עבור היחסים בין סין לישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר