מחירי התחבורה הציבורית צפויים להתייקר החל ב-1 ביולי, כך הודיע היום (שני) משרד התחבורה. מחיר נסיעה בודדת באוטובוס יעלה מ-5.5 שקלים ל-6, עלייה של כעשרה אחוזים. בנוסף, תעריף הנסיעה בקווי הרכבת הקלה בירושלים ובקו האדום בגוש דן יעמוד על 8 שקלים, עלייה משמעותית של 45 אחוזים.
על פי משרד התחבורה הסיבה לעללית המחירים היא בעקבות עליית מדד סל התשומות של התחבורה הציבורית. סל התשומות של התחבורה הציבורית מחושב באופן אוטומטי לפי מדדים אשר כוללים את מחירי הדלק ושכר הנהגים. בשני המדדים הללו, נרשמה התייקרות.
ביולי 2023 פורסם כי מחירי הנסיעת ייתייקרו בשל רפורמת "הצדק התחבורתי" של שרת התחבורה מירי רגב, שהעניקה הנחות ליישובים מסויימים לפי דירוגם הסוציו-אקונויים לצד מתן הנחות לאוכלוסיות נוספות. במסגרת הזו התייקרו לזמן קצר מחירי הנסיעה באוטובוס - עד שעליית המחירים בוטלה בעקבות סערה ציבורית.
עוד פורסם לפני כשנה כי המחיר הגבוה של הנסיעה ברכבת הקלה נובע מביטול ההתייקרות של התחבורה הציבורית ב-12 אחוזים שהייתה אמורה להיכנס לתוקף.
"כמו תמיד כשמדברים על מחיר התחבורה הציבורית, חייבים להזכיר כי המדיניות הרצוייה היא קודם כל שיפור אמינות התחבורה הציבורית, כי אם האוטובוס לא מגיע או מגיע בתדירות נמוכה, אין כל נחמה בכך ששילמת חצי שקל פחות על הנסיעה", הגיב מקס מורוגובסקי, יו״ר עמותת ״תחבורה בדרך שלנו״.
עוד הוסיף: "יחד עם זאת, שמירה על מחיר אחיד, ברור ומשתלם זה הכרח בכל רשת תחבורה ציבורית טובה. שוני בין התעריף של רכבת קלה לבין תעריפי האוטובוסים אינה מומלצת ואינה מקובלת בעולם מכיוון שמדובר ברשת אחת של כלי תחבורה עירוניים שאמורים לאפשר חופש תנועה לנוע בכלי התחבורה המתאים ביותר, ולא לדחוק את מי שידם אינה משגת לשלם מחיר גבוה יותר על כלי תחבורה שהם צריכים אל עבר אלטרנטיבות מאולצות וארוכות יותר״.
תמר קינן, מנהל עמותת "תחבורה היום ומחר" הוסיפה כי "מחירי התחבורה הצבורית בישראל הם לא גבוהים. העלאת המחירים פחות בעייתית לעומת מצב התחבורה הציבורית עצמה, שברוב ערי ישראל איננה מהווה אלטרנטיבה ראוייה לרכב הפרטי. יש להוסיף תקציב ולהגדיל את היקף השירות על ידי הגברת התדירות והרחבת שעות הפעילות בכל הארץ בעיקר ברמה העירונית".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: ״בהתאם למנגנון שקיים בצו הפיקוח של תעריפי התחבורה הציבורית וכן בהמשך לסיכומים תקציביים משנים קודמות, תעריפי התחבורה הציבורית צפויים להתעדכן בסוף החודש. מדובר בעדכון המתרחש מדי שנה בהתאם למדד התשומות שעומד השנה על 4.82%. יצוין כי מדובר במדד התשומות של התחבורה הציבורית שמורכב בין השאר מעלות רכיבי הדלק, שכר, ביטוח והוצאות אחרות. בעקבות המצב המדיני וכתוצאה מהמלחמה, השרה רגב פועלת בימים אלה מול שר האוצר, במטרה למנוע פעם נוספת את העלייה במחירים, לטובת משתמשי התחבורה הציבורית. תעריפי התחבורה הציבורית בישראל הם מהנמוכים בעולם ונוספות לכך הנחות מהותיות לזכאים שונים כמו תושבי פריפריה, צעירים, חיילים משוחררים ועוד".
".