המהלך של לוין בניסיון למשוך את זמן מינוי הנשיא לעליון

שר המשפטים החליט לעלות את כל שופטי העליון כמועמדים לנשיאות וקרא לציבור להגיש נגדם כפי שהחוק מאפשר - מה שיוביל לדחיית ההחלטה בוועדה למינוי שופטים • ראש לשכת עורכי הדין: "הודעתו של לוין ההודעה מבזה את פסק הדין של בג״ץ ואת שופטי העליון"

יריב לוין. צילום: אלכס קולומויסקי

שר המשפטים יריב לוין פרסם היום (ראשון) ברשומות את שמות המועמדים לנשיא בית המשפט העליון זאת כפי שחייב אותו צו בג״ץ בעתירה בעניין ולמורת רוחו.

כדי לדחות את הקץ ולמשוך זמן, לוין החליט לעלות את כל שופטי העליון כמועמדים לנשיאות וקרא לציבור להגיש נגדם הסתייגויות, כפי שהחוק מאפשר וכך הוועדה תידרש לדון בכל אחד מהשופטים בנפרד. תוצאות המהלך הן שעשוי לקחת זמן מה עד שימונה נשיא לבית המשפט העליון. 

שופטי בית המשפט העליון (ארכיון), צילום: עמית שאבי

מטרתו של לוין במהלך היא ליצור דימוי לפיו מצד אחד כיבד את פסיקת בג״ץ ופרסם מועמדים ברשומות, אך מצד שני ישיג את מטרתו, וימשוך זמן כאמור בעוד הוא דן בכל השוטפים.

השופט הראשון שהוא ידון בו הוא השופט ח'אלד כאבוב, נגדו יש טענות שחברי הקואליציה בוועדה רצו לבדוק עוד קודם.

כידוע, שר המשפטים, ומ"מ מקום נשיא העליון השופט עוזי פוגלמן לא הגיעו להסכמות על המינויים לעליון כך שהוא צפוי להפסיד בהיעדר רוב לטובת הקואליציה. מכורח הצו של בג״ץ המחייב אותו בקיום בחירות לנשיא - יבחר ככל הנראה השופט יצחק עמית לפי שיטת הסניוריטי, מינוי שלוין מתנגד לו וניסה להשיג תמורתו מינוי של שופטים שמרנים מטעמו כמו ד״ר אביעד בקשי מפורום קהלת או ד״ר רפי ביטון, שניים מאדריכלי הרפורמה. אך כאמור הצדדים לא הגיעו להבנות על מועמדים אלה ולא על אחרים שלוין הציע.

השופט יצחק עמית (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

יש לציין כי רוב השופטים למעט יוסף אלרון צפויים להגיד שהם לא מעוניינים בתפקיד ואף עשוי להיות מוגש בג״ץ שיגיד שאין צורך לדון במי שלא רוצה להיות מועמד וכך אולי לנסות לעקוף את המהלך והתרגיל של לוין.

״אנו מצויים בתקופה של מלחמת קוממיות עצימה ואסור שנעסוק בעת הזו בהליך מינוי שופטים כה שנוי במחלוקת", כתב שר המשפטים לוין עם פרסום המועמדים. "למרות זאת, דחו שופטי בית המשפט העליון את כל הצעות הפשרה שהוצעו על ידי, וכפו בצו את העיסוק בנושא זה דווקא בימים אלה כל זאת, במחשבה שיוכלו לכפות את מינוי נשיאם באמצעות הליך משפטי הנגוע בניגוד עניינים חריף והפסול מעיקרו".

"זו חוליה נוספת ברצף של החלטות משפטיות כוחניות העומדות בסתירה לרוח האחדות והאחריות שלוחמינו והציבור כולו מצפים לה. מי שמנסה ליטול את הכתר ושם אותו בכוח על ראשו, לא יזכה לאמון הציבור ולא ‏יוכר כמי שנבחר כדין ובדרך מקובלת״, הוסיף. 

ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר, צילום: יהודה בן יתח

"הודעתו של שר המשפטים הינה הודעה מבישה, של אדם שאיבד את הצפון ואת דרכו. ההודעה מבזה את פסק הדין של בג״ץ ואת שופטי העליון", נמסר מטעם ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר. "התנהגותו תיזכר לדיראון עולם. לא נירתע ולא נעצור עד מינוי נשיא קבע לבית המשפט העליון!".

"‏הימנעותו של לוין לקביעת מועד לכינוס הוועדה כמקובל, בצירוף עם התנהלותו הבלתי חוקית עד כה ואמירותיו ההזויות ששיאן בהודעה שפרסם הערב, מבהירות שכוונתו האמיתית של השר הייתה ונותרה לסכל את פסק הדין ולהמשיך בניסיון לריסוק עצמאות מערכת המשפט והדמוקרטיה".

ח"כ גלעד קריב הגיב גם כן: בעיצומם של ימי מלחמה, השר לוין ממשיך להתעמר ברשות השופטת ובחברה הישראלית כולה. החטופים ומשפחותיהם, המשפחות השכולות, משרתי המילואים, ועשרות אלפי המפונים - כל אלה לא עומדים מול עיני השר לוין שממשיך בתרגילים ילדותיים ובהטחת האשמות שווא בכל השותפים להליכי בחירת השופטים, מלבד עצמו. הגיע הזמן שהשר לוין יפסיק לקחת את הדמוקרטיה הישראלית כבת ערובה לגחמותיו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר