אוטובוס של חברת קווים | צילום: יהושע יוסף

שתיקת הכבישים: מחסור באלפי נהגי תחבורה ציבורית

נוסעים רבים מתלוננים על שירות לקוי, וכעת החברות מצביעות על הגורם: אין מספיק נהגים • הבעיה: גל פרישות בגלל השכר הנמוך והשעות הארוכות • איגוד ועדי התחבורה: "התנאים בלתי נסבלים"

כשאלפי אזרחים מתלוננים בכל שבוע על שירות לקוי של חברות התחבורה הציבורית, עם דגש על איחורים בתנועת הקווים, הנהגים ממשיכים להצביע על הסיבה האמיתית: חסרים בחברות התחבורה הציבורית אלפי נהגים.

הבדיקה מעלה כי מצד אחד רבים פורשים (בנוסף לאלו שיוצאים לגמלאות, ש"ד) בגלל מה שהם מכנים שכר נמוך בהשוואה להשקעה הרבה הנדרשת בעבודה מהסוג הזה. מצד שני בשל אותם תנאים מוצעים רבים לא נענים להצעות העבודה בתחום. השכר עבור שעת עובדה עומד היום על 43 שקלים ברוטו ונהגים דורשים העלאה לפחות ל-53 שקלים לשעה.

לטענתם, השכר הממוצע לנהג עומד היום על כ8500 שקל הרבה מתחת לשכר הממוצע במשק. התוצאה העיקרית: פגיעה קשה בשירות לאזרח. נהגים מספרים למשל כי החברות החוששות מקנסות שמוטלות עליהן בקוים שמאחרים להגיע ליעד או שתדירותן נפגעה נדרשים לא לקחת הפסקות המגיעות להם כחוק לאחר מספר שעות נהיגה העיקר שהקו יעבוד סדיר. שרת התחבורה שהיתה חשופה למחאת נהגים ביום שישי במפשגש אקראי עם נהגי תחבורה חזרה על הבטחתה מהתקופה האחרונה כי היא תפעל לשיפור התנאים והשכר והיא פועלת גם להכרה במקצוע. "אני רוצה לעלות את שכר הנהגים ואני פועלת מול האוצר כי זה מחוייב המציאות ורוצה לעלות את השכר. אני צריכה את העזרה שלכם מול האוצר", אמרה בין היתר.

בדיקה מול הנהגים על ארגוניהם ובאופן פרטי שבה ומדגישה אתה בעיה: בשל המחסור בנהגים האחרים עובדים יותר שעות או מועברים לאזורים מרוחקים מביתם כדי לתגבר את המחסור מה שמונע מהם אפילו שעות שינה סדירות. נהג בחברת סופרבוס הנוהג באיזור ירושלים סיפר כי לעיתים הוא מושך בעבודה משש בבוקר ועד שמונה וחצי בערב. "אין לי הרבה ברירה. אין פשוט מספיק נהגים להחלפה. אחר כך מתפלאים למה נהגים קורסים. אם אני מתחיל בשש בבוקר זה אומר לצאת מהבית במקרה הטוב שעה לפני. ואם אני חוזר הביתה בעשר בלילה או אחד עשרה אז תחשוב כמה שעות נשאר לי לישון...." נהג נוסף מחברת אפיקים הוסיף "הבעיה המרכזית היא לא בצמצום הקווים. החברות נקנסות בשל ביטול קווים ולכן מפעילות קווים בכל מחיר מי שמשלם את המחיר הוא הנהג שנשחק. עוברים כל גבול מותר. אין הפסקות ממשיות. אם מגיע לנו חצי שעה לאחר מספר שעות אז אומרים לנו קחו כמה דקות בין נסיעה לנסיעה ולא הפסקה ארוכה. זה סיכון לנו ובטח שלנוסעים הבריאות שלנו נפגעת. נהגים שמתבגרים חולים יותר ומחלות שהם לוקים בהן בגלל ישיבה של שעות נהיגה לא מוכרות כמחלות מקצוע. אנשים פורשים ואף אחד בתנאים האלה לא רוצה לעבוד במקומם".

השרה מיכאלי, צילום: אורן בן חקון

נהג בחברת סופרבוס, הנוהג באזור ירושלים, סיפר כי לעיתים הוא עובד משש בבוקר ועד שמונה וחצי בערב. "אין לי הרבה ברירה, פשוט אין מספיק נהגים להחלפה. אחר כך מתפלאים למה הנהגים קורסים".

נהג נוסף, מחברת אפיקים, הוסיף כי "הבעיה המרכזית היא לא בצמצום הקווים. החברות נקנסות בשל ביטול קווים, ולכן מפעילות קווים בכל מחיר. מי שמשלם את המחיר הוא הנהג שנשחק. עוברים כל גבול מותר. אין הפסקות ממשיות. אם מגיעה לנו חצי שעה לאחר כמה שעות, אז אומרים לנו לקחת כמה דקות בין נסיעה לנסיעה, ולא הפסקה ארוכה. זה סיכון לנו, ובטח שלנוסעים".

וזה לא הכל. אילן דדגרי נהג של חברת קווים במודיעין עילית מספר כי: "כמות העבןדה לא סבירה והיא על חשבון הבית והילדים. כדי להגיע למשכורת אני צריך לעבוד 9 שעות לנסוע הביתה לקצת זמן ולחזור למשמרת ערב של לפחות שלוש שעות." חזי שרמן נהג של מטרופולין מוסיף "על כל נהג שמגיע 2-4 עוזבים. לא אהיה עוד הרבה זמן בעבודה ונהגים יצאו מהתחום למקומות שבהם עובדים פחות והשכר מתגמל. אני כבר מעל 30 שנה נהג ונמאסו ההבטחות שניתנו עד עכשיו".

נציין כי משרד התחבורה מנהל סדרה של פגישות כבר מספר חודשים בניסיון לפתור את הבעיה. לעת עתה שום פתרון לא ניתן. נוסיף כי לפני כעשרה ימים היתה אמורה לפרוץ שביתה בקוים של חברות שנהגיהם משתייכים לכוח לעובדים אולם בהמלצת בית הדין לעבודה השביתה עוכבה לעוד עשרה ימים אם המו,מ מול משרדי הממשל והחברות לא יניב פירות. ביום שני הקרוב נקבעה פגישה כזו ונהגים ייקימו עצרת מחאה מול משרד התחבורה בזמן הפגישה. בעוד כעשרה ימים אם לא יושג הסכם המשפר את מעמדם השביתה תצא לדרך.

כמות עבודה לא סבירה

מאז טרום פרוץ מגפת הקורונה הם מעלים את סוגיה שוב ושוב. לפני כשבוע אגב התקיימה בכנסת ישיבה מיוחדת שדנה בהפעלת קוים בשבת היכן שהתקנה מאשרת.

יו"ר ארגון נהגי האוטובוס בהסתדרות הלאומית, ישראל גנון, אמר בישיבה ש"להפעיל תחבורה ציבורית בשבת עם כמות הנהגים הקיימים כיום תוביל לקריסת המערכת. כבר כיום אחוזי הביצוע נמוכים מאוד ולנהגים אין מספיק זמן מנוחה שבועי. הפעלה בשבת תוביל לכך שלא תהייה תחבורה ציבורית באף יום בשבוע". גם יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות העובדים הלאומית, ששי שדה, הוסיף: "אנחנו בקטסטרופה תחבורתית וחסרים 5,000-3,000 נהגים. אני לא רואה דרך להרחיב שירות בשבת ולקחת נהגים מימי חמישי, שישי וראשון. קודם צריך להסדיר את התחבורה הציבורית, לגייס נהגים, ליצור אמון ורק לאחר מכן ללכת להרחבות ולא משנה אם זה באמצע השבוע או בסוף השבוע".

מנתונים שהועלו עולה כי זמני ההמתנה הארוכים בתחנות נובעים ממחסור חמור בנהגים. אם פעם חיכו לאוטובוס בממוצע עשר דקות היום זה יכול להגיע ליותר מחצי שעה בלק מהמקומות עם דגש על הפירפריה.

איגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים מסר כי: "המחסור בנהגים נובע מתנאי עבודה בלתי נסבלים שלא מתאימים לכל אחד וגורמים לנשירה. סידורי העבודה צפופים מאוד בכדי לפצות על המחסור אין הפסקות וכשיש אין אפילו זמן ללכת לשירותים. עם זאת אנו רואים שינוי מגמה במדיניות המשרד והשרה. היא הודיעה שיא מתכוונת לעלות את שכר הנהגים. אבל אנו ביום שני נזכיר לה שאנו לא מתכוונים להמתין בסבלנות ולא נקבל מריחות בסופו של יום מדובר בשירות שהציבור לא מאמין בו כי הוא לא נוח ולא נגיש. הענף בקריסה וזה הזמן למעשים ולא להצהרות".

משרד התחבורה מציג מעת לעת דוח המראה את הקוים הגרועים כדי לשלוח דוחות לחברות ודרישה לתיקון ושיור. הדו"ח האחרון ב-2021 למשל דירג קוים באיזור בית שמש תל אביב פתח תקוה וירושלים מרכז כקווים בעייתים. וזה אומר: אי ביצוע נסיעות בזמן או בכלל ואיחורים רבים. בחברות הסבירו כי הסיבות הן מחסור חמור בנהגים. "קיבלנו הוראה להגדיל את נפח הקוים והוצאנו ביקוש לנהגים אבל המחסור לא נותן לנו להפעיל כפי שנדרש", ציינו גורמים בחברות.

בארגון נהגי האוטובוס מבית ההסתדרות הלאומית הסבירו כי המחסור הוא באמת חמור. "במקום בו לא חסרים נהגים האוטובוסים יוצאים בזמן והשירות לציבור משתפר . המחסור משליך על המשק. הגיל של הנהגים גבוה ביחס לממוצע. אלפים נמצאים לקראת פרישה. חלק מהחדשים לא מחזיק מעמד. העומס שוחק. השכר נמוך ביחס למדינות מפותחות. המחסור גורם לאיורים בפעילות בקווים ופוגע באמינות של החברות המפעילות ובתחבורה בכלל ש קושי לגייס היום נהגים. הפתרון? שיפור התנאים. שיפור התשתיות, תיקון יחס המערכת על ידי הכרה במקצוע. יש להגביר את הבטיחות לנהגים, להתקין חדרי מנוחה, להאציץ התקנות של טכוגרפים ועוד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...