הקלה אחר כך: ירושלים בדרך לשיתוק מוחלט עם השבתת הרכבת הקלה

"קשה עכשיו - הקלה אחר כך": כבר מספר שבועות שבירושלים רואים את הרכבת הקלה כשהיא נוסעת ריקה במקטעים החדשים, לשם ביצוע בדיקות הבטיחות הנדרשות • בחודש בו אמור הקו להיפתח לשירות נוסעים, לא ברור מתי ייסגר לצורך השלמת אותן בדיקות, ולכמה זמן • במשרד התחבורה ובעירייה מתכננים חלופות לימים בהם הרכבת תושבת, אולם גם שם מודים: "המהלך לא עומד להיות נוח במיוחד" • מנגד, יש שיטענו כי "שווה לתושבים בירושלים לסבול קצת בעבודות בשביל רכבת קלה"

בעירייה מודים שהמהלך לא יהיה נוח במיוחד. הרכבת הקלה בירושלים (אילוסטרציה). צילום: אורן בן חקון

"קשה עכשיו - הקלה אחר כך": רק לפני שלושה שבועות פרסמנו כי בעיריית ירושלים ובמשרד התחבורה מייעדים את פתיחת הקו האדום המחודש של הרכבת הקלה לחודש ינואר הנוכחי, ואילו כעת – נראה כי הפתיחה המיוחלת תידחה פעם נוספת. נזכיר כי במסגרת הפרויקט, הקו יוארך ויעמוד על כ-22 ק"מ של מסילות במקום כ-14 ק"מ שסלולים כיום, והוא יחבר את העיר מנווה יעקב ועד בית החולים הדסה עין-כרם.

במהלך החודש האחרון הרכבת מבצעת בדיקות בטיחות הכרחיות, דוגמת בדיקה של מערכת האיתות וההתאמה של הקרונות של הזכיין החדש למסילות של הזכיין הקודם. אחרי שהבדיקות המהותיות הללו יעברו בהצלחה, יוכלו להגיע לישורת האחרונה, במהלכה תושבת הרכבת למספר ימים על מנת להפעילה לכל אורך המסלול, בתנאים משתנים.

האבסורד הוא שבפועל לא ניתן לבחון את הרכבת הקלה לכל אורך המסלול. הרכבת הקלה בירושלים, צילום: ללא קרדיט

למעשה, עת פרסום הכתבה הקודמת בנושא גורמים בעיריית ירושלים מסרו ל"ישראל היום" כי עבודת ההנדסה הושלמה, וכי הותקנו המערכות הנדרשות להפעלת הרכבות - כך שניתן להתחיל להסיע את הרכבת כשהיא ריקה, בתוואי המסלול המוגמר, ולבחון את הביצועים שלה לפני שתיפתח לקהל הרחב. האבסורד מתחיל כשהיום, גורמים המעורים בפרטים במשרד התחבורה מעידים כי אותה התקנה של מערכות ספציפיות כלל לא הושלמה, כך שבפועל לא ניתן לבחון את הרכבת הקלה לכל אורך המסלול.

היום בו כלל המערכות יותקנו

לכשיסיימו להתקין את המערכות הנקודתיות, בחברת "כפיר" המפעילה את שירותי הרכבת הקלה בעיר יוכלו להתחיל להפעיל את הרכבת לכל אורך המסלול המחודש שלה כשהיא ריקה, זאת על מנת לבחון את ביצועיה. בטווח הזמן הזה, שעל פי גורמים במשרד התחבורה ובעיריית ירושלים ייקח כחמישה ימים לפחות, הרכבת הקלה תושבת לכל אורך המסלול שלה וכל 170,000 הנוסעים בה מדי יום יצטרכו לפנות לאלטרנטיבות שונות.

עדיין לא ידוע כמה עתיד לעלות המהלך המשלים. הרכבת הקלה בירושלים, צילום: דודי ועקנין

במשרד התחבורה מבינים את הכאוס התחבורתי שהמהלך ייצור, ומנסים להיערך בהתאם. הצעד המרכזי שעתיד לקרות הוא פתיחה של קווי אוטובוס ייעודיים לימים בהם הקלה תושבת, שיופעלו על ידי חברות ההיסעים השונות – ממש כמו מערך ההיסעים של הרכבת הכבדה בעתות של השבתה או תקלה. נוסף על כך, מסלולם של קווי אוטובוס קיימים יוארך כך שאלה יגיעו לנקודות קצה שונות, ותדירות האוטובוסים עתידה לעלות. לכל אלה, יותאם קמפיין ייעודי שיפורסם בשפות שונות בכלל הפלטפורמות כמה ימים לפי ההשבתה הצפויה.

עם זאת, בשיחה עם "ישראל היום" גורמים במשרד התחבורה מודים כי "המהלך הזה בהחלט קשה, הוא לא עומד להיות נוח במיוחד", ו"מקווים שהתושבים יצטרכו להשתמש בפתרונות הללו רק לימים ספורים ושזה לא יימשך מעבר". זאת ועוד, עדיין לא ידוע כמה עתיד לעלות המהלך המשלים, אולם על פי הערכות שונות מדובר במיליוני שקלים שיוקצו לטובת הנושא כאשר הצרכים "משתנים בכל יום וממשיכים עודם לעלות מהשטח", כך לפי בכירים בעיריית ירושלים.

ירושלים, פקקים סביב לה

כ-600,000 בני אדם משתמשים מדי יום בתחבורה הציבורית בירושלים, כש-170,000 מהם משתמשים ברכבת הקלה. השבתה של מערכת התחבורה הזו לחמישה ימים, המהווה פתרון ליותר מרבע מכלל הנוסעים בתחבורה הציבורית בעיר ביום, משמעה שיתוק קטלני של האזורים בהם היא פועלת.

השבתה של מערכת התחבורה הזו לחמישה ימים, משמעה שיתוק קטלני. הרכבת הקלה בירושלים (ארכיון), צילום: אורן נחשון

"ירושלים היא עיר שמרבית הנסיעות בה הן נסיעות תחבורה ציבורית, כשחצי מתושביה מתחת לגיל 22 ומשתמשים בסוג התחבורה הזה" מספר יוסי סעידוב, פעיל חברתי ירושלמי בתחום התחבורה הציבורית ויזם שותף של עמותת "15 דקות". "מדובר על השבתת הציר המרכזי ביותר בעיר, מכיכר ספרא ועד התחנה המרכזית, בו אמורים לעבור ביום כ-850,000 נוסעים. אי אפשר לשים על הציר הזה אוטובוסים, וגם אין לזה תקדים בירושלים – אפילו כשהיו הפגנות או שלג שעצר את פעילות הרכבת הקלה זה לא קרה", מסביר. "לכן, אני לא אופטימי בכלל לגבי אותן חלופות".

אז מה לדעתך יקרה במהלך הימים הללו?

"זה פשוט מאוד. הציר היחיד שמתפקד איכשהו, גם זה בצפיפות אבל סך הכל ביעילות, ציר יפו – ייסגר לגמרי. החלופה תהיה אוטובוסים שינסו להגיע בסמוך, באזור הנביאים ואגריפס העמוסים ממילא, וייתקעו אחד אחרי השני, אחרי הרכבים הפרטיים".

"מעבר לשיתוק התחבורתי, מדובר בשיתוק כלכלי אדיר". הרכבת הקלה בירושלים, צילום: אורן בן חקון

התחזית של סעידוב מרתיעה, אבל כל משתמש בתחבורה הציבורית בבירה יודע כי סביר שהיא תתממש. כל נסיעה פשוטה באוטובוס באזורי מרכז העיר, אותם אזורים בהם ישולבו החלופות של משרד התחבורה – היא בגדר סיוט. האוטובוסים נתקעים בפקקים שהולכים ומתארכים, הנוסעים ממתינים בתחנות וההגעה ליעד בזמן נתפסת כמשימה בלתי-אפשרית.

"זה שיתוק של כל מרכז העיר למשך ימים", מוסיף יוסי. "מעבר לשיתוק התחבורתי, מדובר בשיתוק כלכלי אדיר. הרכבת הקלה החייתה את מרכז העיר, שמהווה היום את אזור התעסוקה הגדול ביותר בירושלים. רחוב יפו הוא הרחוב הכלכלי ביותר בירושלים והשני בישראל אחרי דיזינגוף בתל-אביב. לשם השוואה, זה כמו שיגידו שסוגרים את כביש מספר אחת לשבוע. ההבדל הוא אחד - ברחוב יפו נוסעים הרבה יותר אנשים ביום מאשר בכביש אחת".

"לעירייה אין אומץ לעשות צעדים שיכולים לחסוך המון כאב ראש למשתמש הפשוט". בניין עיריית ירושלים, צילום: ארנון בוסאני

אז מה הפתרון?

"שדרוג הרכבת הקלה זה צעד חיובי ובעיקר מתבקש. עם זאת, בכל רחבי העולם קודם כל עובדים בסופי שבוע, בלילות ואם צריך יוצרים חלופות הגיוניות", עונה. "אם מתכוונים להשתמש ברחובות הנביאים ואגריפס כתוואי מסלול לאוטובוסים החלופיים, אז צריך לנקות אותם מרכבים פרטיים. לעירייה אין אומץ לעשות את כל הצעדים האלה, שיכולים לחסוך המון כאב ראש למשתמש הפשוט בתחבורה הציבורית. ההמלצה שלי לכל מי שצריך לנוע על ציר יפו – שיעשה זאת בימים הקרובים ברגל".

כפי הנראה תשובה לשאלה מתי תושבת הרכבת הקלה עדיין אין, וכך גם ודאות באשר לאורך ההשבתה הצפוי. בתוך כך, דבר אחד בטוח – המהלך ישבש את חייהם של כלל התושבים בבירה, גם אלה שמתניידים בתחבורה הציבורית וגם אלה שמתניידים ברכבים הפרטיים. 

מעיריית ירושלים וצוות תכנית אב לתחבורה נמסר: "פועלים בנחישות ובמלוא המרץ להביא להפעלתו המלאה של הקו האדום. זו מתקרבת בצעדי ענק ותביא לבשורה משמעותית עבור תושבי העיר ומבקריה. ראש העיר ירושלים עורך ישיבות מעקב שבועיות על מנת לקדם את הנושא. אמש הוסרו הגדרות שהוצבו במהלך העבודות לאורך המסילות באיזור נווה יעקב ובימים הקרובים יוסרו הגדרות לאורך ההארכה הדרומית מהר הרצל ועד לבית החולים הדסה עין כרם".

"לצד זאת, חשוב להבין כי כלל הגורמים המעורבים לא יתפשרו בנושא בטיחות הנוסעים ברכבת הקלה, כמו גם בטיחות הנהגים ומשתמשי הדרך. על כן, שוקדים הצדדים על קיומם של מבחני בטיחות קפדניים ונסיעות מבחן המבוצעים בימים אלה. הכרזת המועד להפעלת הארכת הקו על ידי המדינה, תתבצע ברגע שתהיה ודאות לתקינות כל המערכות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר