ביום שישי ה-15/10/2021 תחל חברת סופרבוס בהפעלת המטרונית בחיפה. החברה הודיעה כי תשלב מטרוניות חדישות בהן גם כלים ממונעים באנרגיה ירוקה, תוסיף קווים חדשים ותרחיב את היקף השירות ב-50%.
על פי החברה, 121 מטרוניות חדישות יחליפו את 100 המטרוניות שפועלות כיום במערך. 40% מצי הרכב יופעל על ידי 50 אוטובוסים מפרקיים חשמליים, שיאפשרו נסיעה מהירה ושקטה. יתר הצי יופעל באמצעות 71 אוטובוסים מפרקיים העומדים בתקן המחמיר "יורו 6". יותקנו מכשירי תיקוף בתוך המטרוניות ובעתיד, צפויים להתווסף שני קווי נסיעה חדשים למסלול המטרונית שיספקו מעטפת רחבה לנוסעי המטרופולין.
החברה תחל להפעיל את שלושת קווי המטרונית הקיימים, שהופעלו עד כה על ידי חברת דן. בעתיד, מתוכננת פעימה נוספת, שבה צפויה סופרבוס להוסיף שני קווים חדשים לרשת קווי המטרונית.
המטרונית היא פרויקט תחבורת אוטובוסים מהירים, או באנגלית Bus rapid transit, , הראשון והיחיד מסוגו בישראל, שהושק בחיפה ב-2013.
המטרונית מורכבת מאוטובוסים מפרקיים מהירים, שנעים על מסלולים ייעודיים ומסיעים את תושבי האזור ומבקריו לקריות, מפרץ חיפה, העיר התחתית, הדר ומערב חיפה, ויש לה ביקוש גבוה בקרב האוכלוסייה. הודות למטרונית באפשרותם של הבאים מתוך ומחוץ למטרופולין גם להשתמש בשירות "חנה וסע" – חניית הרכב הפרטי בכניסה לחיפה, שמאפשר המשך התניידות פשוטה ומהירה במטרופולין באמצעות המטרונית. לאורך השנה, צפוייה המטרונית להסיע יותר מ-20 מיליון נוסעים ברחבי מטרופולין חיפה .
עד כה פועלים במערך המטרונית שלושה קווים, אותם תחל סופרבוס להפעיל באמצע אוקטובר. להלן צפי פעילותם והשינויים המתוכננים:
- קו 1, הקו האדום - ממרכזית הקריות בצפון הקריות למרכזית חוף הכרמל, ימשיך לפעול כרגיל בכל ימות ושעות השבוע, גם בשבת, במתכונת 24/7.
- קו 2 - הקו הכחול מקריית אתא לתחנת הרכבת חיפה בת גלים, יוותר גם הוא ללא שינוי/
- קו 3 - הקו הירוק - ממרכזית הקריות להדר הכרמל.
בעתיד, צפויה סופרבוס להפעיל שני קווי מטרו חדשים ברשת הקווים:
- קו 4 - קו המנהרות, שיחבר את ערי הקריות עם מרכזית חוף הכרמל ביציאה מחיפה, דרך מנהרות הכרמל.
- קו 5 - קו מטרונית לעיר נשר, שיחבר בין צומת יגור דרך ציר בר-יהודה בנשר, ועד לשכונת הדר בחיפה.
עם כניסת סופרבוס לפעילות, יותקנו מכשירי תיקוף בתוך רכבי המטרונית (זאת בניגוד לעבר, כשהיה ניתן לתקף רק בתחנות שבחוץ). בנוסף ניתן יהיה לשלם גם באמצעות סריקת קוד QR לבעליי היישומון. מערך האכיפה לפיקוח על התיקופים והתשלום עבור הנסיעות יתוגבר.
בעקבות הרפורמה של משרד התחבורה, לנוסעי המטרונית הקבועים והמזדמנים קיימת כעת גם האפשרות לשלם על נסיעותיהם מהסמארטפון, באמצעות אפליקציה ייעודית, מבלי להצטייד מראש בכרטיס רב-קו או להטעין אותו בכסף או בחוזי נסיעה (כדוגמת חופשי-חודשי או חופשי-יומי). קודי ה-QR- יותקנו ברכבים, לנוחיותם של בעלי יישומוני התשלומים הרלוונטיים, (ועל פי התעריפים שנקבעו על-ידי משרד התחבורה).
יעקב ישראל נתניהו, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית: "מטרופולין חיפה עומד בפני עידן חדש של תחבורה ציבורית. השנה הקרובה תביא עימה בשורות חדשות שישפרו בצורה משמעותית את שירות התחבורה הציבורית במטרופולין כולו. בימים אלו יוצא לדרך מהלך הכולל שורת בשורות, לרבות, רכבלית חדשנית ומתקדמת, ואיתה - המטרונית המתחדשת ושני הקווים שיתווספו במסגרתה בעתיד הלא רחוק. אנחנו פועלים בכל האמצעים על מנת לתת לכם ולכן, תחבורה ציבורית איכותית, יעילה ומתקדמת, שתאפשר לכם להשאיר את הרכב הפרטי בבית, לחסוך זמן, כסף וכאבי ראש.
חי נווה, מנכ"ל סופרבוס: "אנו שמחים להפעיל את המטרונית החדשה. מלבד תפקידן של מערכות תחבורה איכותיות לנייד אנשים ממקום למקום ביעילות, יש להן ערך משמעותי בפיתוח החברתי והכלכלי של המטרופולין. לכן, סופרבוס גאה לקחת חלק בפרויקט המורכב והמאתגר הזה, ולהמשיך לבסס את המטרונית כלב הפועם של העיר. כחברה המפעילה את מערך התחבורה באשכול העמקים , אנו חשים ומכירים בצורכי 'השירות לנוסע' ברמה גבוהה. אנו נעשה הכל על מנת להבטיח שנוסעי התחבורה הציבורית במטרופולין ייהנו משירות זה ומשדרוג אמיתי של המערך התחבורתי שלהם".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו