בלי מעצורים: זו העיר עם מספר הדוחות הגדול ביותר על נסיעה באור אדום

תל אביב מובילה בנסיעה באור אדום ובסכנה הנשקפת לאזרחים ותיקים • מעבר לחומרת העבירה עצמה, הנתונים חושפים את הקשר בין נסיעה באדום לתאונות דרכים קטלניות • ב־2023 נרשמו ברחבי הארץ 33,803 דוחות על אי־ציות לרמזור • מדובר בירידה של כ־20% בהשוואה ל־2022

אי ציות - מוביל לתאונות דרכים קטלניות בהן נהרג לפחות אדם אחד. צילום: קוקו

עיר ללא הפסקה - גם באור אדום: תל אביב־יפו מובילה את רשימת הערים שבהן נרשם מספר הדוחות הגדול ביותר על נסיעה באור אדום בשנת 2023 - עם 3,166 דוחות. במקום השני נמצאת ירושלים עם 3,012 דוחות. ערים נוספות שנכללות ברשימה הן נתניה עם 1,005 דוחות, חולון עם 929 דוחות וחיפה עם 878 דוחות.

עם זאת, נתונים של עמותת "אור ירוק" שפורסמו לאחרונה חושפים ירידה משמעותית במספר הדוחות שנרשמו לנהגים שעברו באדום ב־2023. במהלך השנה נרשמו 33,803 דוחות בגין אי־ציות לרמזור - נתון המשקף ירידה של כ־20% בהשוואה לשנה הקודמת, אז נרשמו 42,046 דוחות. המשמעות היא שמדי יום נרשמו כ־93 דוחות בממוצע בגין עבירה זו ברחבי הארץ.

המבוגרים פגיעים במעברי חצייה (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

הקשר לתאונות קטלניות

נוסף על כך, נרשמה ירידה בולטת במספר הדוחות בחלק מהערים הגדולות ביחס לשנה שעברה. לדוגמה, בתל אביב־יפו נרשמה ירידה מ־5,320 דוחות ב־2022 ל־3,166 ב־2023, ובירושלים נרשמה ירידה מ־4,284 דוחות ב־2022 ל־3,012 ב־2023. ירידות נוספות נרשמו גם בנתניה, בחולון ובחיפה.

מעבר לחומרת העבירה עצמה, הנתונים חושפים את הקשר בין נסיעה באדום לתאונות דרכים קטלניות. ב־2022, 2,799 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים כתוצאה מנסיעה באדום - 34 מתוכם היו מעורבים בתאונות קטלניות שבהן נהרג לפחות אדם אחד. 286 נהגים נוספים היו מעורבים בתאונות קשות עקב נסיעה באדום. העבירה הזו מסווגת כגורם החמישי הנפוץ ביותר לתאונות דרכים קטלניות, אחרי אי־מתן זכות קדימה להולכי רגל, אי־שמירת מרווח, מהירות מופרזת ומעבר בין נתיבים.

דוחות על נסיעה באור אדום בשנת 2023, צילום: ללא

קריאה להגברת האכיפה

במענה לנתונים הללו, "אור ירוק" קוראת להגברת האכיפה ולהתקנת מצלמות רמזור בכל הצמתים המרכזיים והמסוכנים בישראל, במטרה לצמצם את הסיכון לתאונות ולהרתיע את הנהגים מפני עבירה על החוק.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל "אור ירוק", מדגיש את חשיבות המאבק בעבירה זו: "נסיעה באור אדום היא אחת מעבירות התנועה המסוכנות והקטלניות ביותר. נהגים שנכנסים לצומת באור ירוק מניחים כי הצומת פנוי עבורם, ולא מעלים בדעתם כי רכב יגיח מצידו השני של הצומת. הדרך למגר את התופעה המסוכנת הזו היא באמצעות הצבת מצלמות רמזור בולטות ומשולטות. נהגים שיידעו כי אם ייסעו באור אדום הם ייענשו בחומרה או בקנס כספי גבוה מאוד - לא ימהרו לסכן את חייהם ואת חיי אחרים".

מחקר אחר שפורסם בימים האחרונים מצייר תמונה קודרת של המציאות שבה חיים האזרחים הוותיקים בישראל, במיוחד בתל אביב־יפו. מעוז הצעירים בישראל מתגלה דווקא כמסוכן ביותר לאוכלוסייה המבוגרת, עם שיעור היפגעות מדאיג של 2.58 נפגעים לכל 1,000 תושבים ותיקים מדי שנה.

קורא להציג מצלמות על מנת למגר את התופעה. עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק (ארכיון), צילום: אור ירוק

המחקר, שנערך בחמש השנים האחרונות (2019-2023) על ידי עמותת "אור ירוק", מגלה כי בתל אביב־יפו נפגעים בממוצע 189 אזרחים ותיקים מדי שנה בתאונות דרכים. אחריה מדורגת בת ים, עם 2.05 נפגעים ל־1,000 תושבים ותיקים (60 נפגעים בשנה). בעיר זו חיה האוכלוסייה המבוגרת ביותר בישראל - 22.9% מתושביה הם בני 65 ומעלה. במקום השלישי ניצבת רמת גן, עם 1.91 נפגעים ל־1,000 תושבים ותיקים (57 נפגעים בשנה).

המלחמה שבכבישים

הנתונים לשנת 2024 מדאיגים במיוחד. מאז תחילת השנה נהרגו 84 אזרחים ותיקים בתאונות דרכים, נתון המהווה שיא של עשור. לשם השוואה, בכל שנת 2023 נהרגו 76 אזרחים ותיקים. "אנשים שעברו את מלחמות ישראל לא מצליחים לשרוד את המלחמה שבכביש", אומר עו"ד יעקב.

הנתונים מצביעים על מגמה מטרידה במיוחד: 76.1% מהפגיעות באזרחים ותיקים מתרחשות במעברי חצייה. הם מהווים כרבע (24.6%) מכלל הולכי הרגל שנפגעים - פי שניים יותר מחלקם היחסי באוכלוסייה. בשנה החולפת, 37 הולכי רגל מבוגרים נהרגו בתאונות - 35.9% מכלל הולכי הרגל ההרוגים, כמעט פי שלושה יותר מחלקם היחסי באוכלוסייה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר