בתחילת אוגוסט ייכנס לתוקפו תיקון לתקנות התעבורה שישנה את התנהלות הרוכבים על קורקינטים ועל אופניים חשמליים. בעלי אופניים וקורקינטים חשמליים המורשים לרכוב (מעל גיל 16 ועברו מבחן כשירות לרכיבה או תיאוריה לנהיגה) יחויבו להירשם במאגר של רשות הרישוי ולהתקין לוחית זיהוי על הכלים. מספר הרישוי יהיה אישי עבור כל רוכב, וניתן יהיה להעבירו מכלי לכלי, אך לא מאדם לאדם.
בשלב הראשון יינתן קנס למי שלא הצטייד בלוחית רישוי והוא יעמוד על 100 שקלים. הקנס הנמוך בהתחלה נועד לתת לציבור זמן להכיר את החובות החדשים המוטלים עליו. לאחר השנה הראשונה ואילך הקנס יעלה באופן משמעותי ויעמוד על 750 שקלים.
עד כה נרשמו רק כ־13 אלף בעלי אופניים וקורקינטים. ההערכות מדברות על כחצי מיליון כלים שיש בישראל. מבקר המדינה מציין שמדובר ביותר מ־400 אלף אופניים חשמליים, והרשות לבטיחות בדרכים מעריכה שמספר הקורקינטים החשמליים נע בין 100 אלף ל־150 אלף. כלומר, עד כה רשמו את כליהם רק כ־2.5%.
לקראת חובת רישום הכלים ערכה עמותת "אור ירוק", באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות", סקר שממנו עולה כי 91% מהציבור בישראל הביעו חשש להיפגע בתאונת דרכים עם אופניים חשמליים או קורקינטים ממונעים, 57% מהם אף ציינו שהם חוששים במידה רבה ובמידה רבה מאוד מפגיעה. רק 5% מהנשאלים בסקר טענו שהם לא חוששים להיות מעורבים בתאונה עם אופניים או קורקינטים חשמליים.
נתון מעניין נוסף שעולה מהסקר הוא כי 81% מהנשאלים טענו שהם בעד הורדת מהירות הנסיעה המותרת לקורקינטים ולאופניים חשמליים. רק 9% התנגדו למהלך.
הציבור מתנגד לשיתופיים
בפריז כבר לא רואים יותר קורקינטים שיתופיים ברחובות. הם הוצאו מחוץ לחוק עוד בספטמבר 2023. מהסקר עולה כי גם הציבור הישראלי מבקש ללכת בעקבות הפריזאים - 51% בעד הוצאתם של הקורקינטים השיתופיים מחוץ לחוק. רק 22% מתנגדים למהלך, ו־27% לא הביעו עמדה.
כאשר נשאלו אם ראו קורקינטים שיתופיים אשר חנו על המדרכה או שהיו זרוקים על המדרכה והפריעו להולכי הרגל בשנה האחרונה, 77% השיבו בחיוב, ורק 23% השיבו בשלילה.
עדות נוספת לחוסר האפקטיביות של מדיניות האכיפה מצד הרשויות והיעדר מודעות ציבורית לחשיבות הקסדה הוא הנתון שלפיו כמחצית מהמשיבים במדגם (47%) מציינים כי רוב רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים שראו בשנה האחרונה לא חבשו קסדה. 30% טענו כי חלק חבשו וחלק לא חבשו, ורק 16% טענו כי רוב הרוכבים חבשו קסדה.
במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים מתרכזים בהסברה ובקמפיינים לצמצום תאונות הדרכים במעורבות רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים, אך רק 3% מהנשאלים חושבים שמדובר בדרך יעילה לצמצום תאונות הדרכים הללו. 30% מהנשאלים טענו כי שיפור תשתיות וסלילת שבילי רכיבה ייעודים הם הדרך היעילה לצמצום תאונות הדרכים במעורבות אופניים וקורקינטים חשמליים. 29% מאמינים בהגברת האכיפה, ו־28% מאמינים כי החמרה של הענישה היא הפתרון היעיל. 6% מהנשאלים ציינו כי חינוך הוא דרך יעילה לצמצום תאונות הדרכים מהסוג הזה.
52% מהנשאלים טענו כי המדינה לא צריכה לעודד רכיבה על קורקינטים חשמליים. מנגד, 24% טענו כי המדינה כן צריכה לעודד שימוש באופניים או קורקינטים חשמליים.
63% מהנשאלים טענו כי לא ירשו לילדיהם לרכוב על קורקינטים חשמליים (בהווה ובעתיד). רק 16% מהנשאלים טענו כי יאפשרו לילדים לרכוב על הכלים החשמליים.
שנת שיא בקטל בשטח
31 בני אדם נהרגו בתאונות שבהן היו מעורבים אופניים וקורקינטים חשמליים בשנת 2023, לעומת 18 בני אדם שנהרגו בתאונות דומות בשנת 2022 - גידול חד של 72%. 28 בני אדם נהרגו בתאונות של אופניים חשמליים בשנת 2023 (לעומת 13 שנהרגו בתאונות דומות בשנת 2022), ושלושה בני אדם נהרגו בתאונות עם קורקינטים חשמליים בשנת 2023 (לעומת חמישה שנהרגו בתאונות דומות בשנת 2022).
עוד עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כי 723 בני אדם נפצעו קשה בתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים בשנת 2023 לעומת 685 רוכבים שנפצעו קשה בתאונות דומות בשנת 2022 - עלייה של 5.5%. 399 נפצעו קשה בתאונות אופניים חשמליים בשנת 2023 (לעומת 401 שנפצעו קשה בתאונות דומות בשנת 2022). 324 בני אדם נפצעו קשה בתאונות עם קורקינטים חשמליים בשנת 2023 (לעומת 284 שנפצעו קשה בתאונות דומות בשנת 2022 – עלייה של 14%).
3,837 בני אדם נפצעו בתאונות דרכים במעורבות אופניים וקורקינטים חשמליים בשנת 2023, לעומת 3,793 בני אדם שנפצעו בתאונות דומות בשנת 2022. 2,147 בני אדם נפגעו בתאונת דרכים במעורבות אופניים חשמליים בשנת 2023, לעומת 2,247 בני אדם שנפגעו בתאונות דומות בשנת 2022. 1,690 בני אדם נפצעו בתאונות דרכים במעורבות קורקינטים חשמליים בשנת 2023, לעומת 1,546 בני אדם שנפצעו בתאונות דומות בשנת 2022 - עלייה של 9.3%.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מספר הנפגעים בתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים הולך וגדל בכל שנה, ובמקביל בשנת 2023 הגיע לשיאו גם מספר ההרוגים. עשרה בני אדם נפגעים בממוצע בכל יום, חלקם יישאו נכויות קשות עד סוף חייהם. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לקדם שינוי מחשבתי בכל הקשור לכלים החשמליים. יש להעמיד בראש סדר העדיפויות את הבטיחות בדרכים וצמצום ההיפגעות הגבוהה ולעודד חבישת קסדה. במקביל, התיקון החדש שמחייב רישום לא יהיה אפקטיבי ללא נוכחות משטרתית מרתיעה בכבישים וברחובות וללא סיוע אכיפתי מצד הפקחים העירוניים. אכיפה ממוקדת וחסרת פשרות תשדר מסר לרוכבים כי עליהם לציית לחוקי התנועה, ומי שלא יעשה כך ייענש בחומרה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו