במטרה למנוע הקמת מדינה פלשתינית: זו הבנייה שתשנה את המזרח התיכון

התוכנית האסטרטגית נחשפת: כך יבלמו חמשת היישובים שאושרו בקבינט את הקמת המדינה הפלשתינית • בעזרת תוכנית התיישבותית שיזם השר סמוטריץ', הוא משוכנע כי יצליח לשנות את שטחי B כדי לחסום כל סיכוי למדינה פלשתינית

גבעת אסף // צילום: רויטרס (ארכיון) // גבעת אסף. צילום: רויטרס

מפות ומסמכים מסווגים, שהגיעו לידי "ישראל היום", חושפים לראשונה תוכנית אסטרטגית שיוזם השר בצלאל סמוטריץ', באמצעות מינהלת ההתיישבות שהקים, במטרה לחסום הקמה של מדינה פלשתינית. חמשת היישובים שאושרו לבנייה בשבוע שעבר על ידי הקבינט המדיני־ביטחוני הם צעד ראשון בתוכנית שנועדה למנוע מהפלשתינים רצף טריטוריאלי ביהודה ושומרון.

חמשת היישובים - גבעת אסף, אביתר, אדוריים, חלץ ושדה אפרים - אושרו חרף התנגדות חריפה מצד ארה"ב, שראתה את המפות והבינה את המשמעויות בשטח.

תוכניות הבניה ביו"ש, צילום: .

בניגוד ליישובים שאושרו בשנה שעברה, הפעם מדובר ביישובים שכל מטרתם היא לתקוע טריז במסדרונות צרים מאוד בשטחי B שאמורים למנוע רצף טריטוריאלי פלשתיני. גורמים בממשלה אומרים כי מדובר רק בסנונית הראשונה.

לפחות בשניים מהמקרים - בחלץ ובשדה אפרים, מדובר בהקמה של יישובים מאפס. היישובים החדשים, בניגוד לרבים אחרים ביו"ש, לא יכולים להיות מולבנים באמצעות הגדרתם כשכונה של יישוב קיים, אלא הם יישובים חדשים לחלוטין.

יישוב חוות יאיר שבשומרון, צילום: .

בשומרון אושר היישוב אביתר, שהפך כבר לסמל. גם הוא חשוב להתיישבות מסיבה אסטרטגית. מדובר ביישוב שממוקם בין שני אזורים גדולים המוגדרים כשטח B ובשטח המאופיין בניסיונות השתלטות מאסיביים מצד הפלשתינים.

כמה עשרות קילומטרים משם, אושר גם גבעת אסף. זהו היישוב הוותיק ברשימה, שמטרתו ליצור רצף אסטרטגי בין כביש 60 לבית אל. הבעיה בבית אל הינה שהיא עמוק בשטח שכולו שטחים פרטיים, זאת מכיוון שלפני שחרור האזור חילק המלך חוסיין שטחים לחמולות כדי לדכא מרד. גורמים פרטיים עוסקים בשנים האחרונות ברכישת קרקעות באזור, דרך גורמים שלישיים, מכיוון שחל איסור על יהודים לרכוש שטח ביו"ש על פי חוק.

פוטנציאל לעיר חרדית

חוות שדה אפרים היתה אחד מהאתגרים הגדולים ביותר. בפעימה הקודמת רצו אנשיו של סמוטריץ' לאשר את החווה, אך האמריקנים התנגדו ואמרו "הכל חוץ משדה אפרים". הפעם בממשלה כבר לא שאלו. מדובר בשטח המשמש חיץ בין שני גושים של שטחי B ושמוביל לגוש טלמונים; בממשלה מזהים בו פוטנציאל לבניית עיר חרדית בת 50 אלף תושבים. אם התכנונים ייצאו אל הפועל, יהיה רצף התיישבותי מאסיבי בין מודיעין עילית לגוש טלמונים.

חוות חלץ משלימה גם היא רצף התיישבותי משמעותי. חלץ כלל לא היתה ברשימת יישובים כלשהי להסדרה, אך במינהלת ההתיישבות הבינו שמדובר בצורך קריטי, מכיוון שהיא מחברת בין גוש עציון לירושלים.

צומת תפוח בשומרון, צילום: צילום: צחי מרים

לפני כמה שנים אישר שר הביטחון דאז בני גנץ הגדרת שטחים בכפרים חוסאן ובתיר כשטחי B, כמחווה לפלשתינים, והדבר יצר טבעת חנק בצד הצפוני של גוש עציון. חוות חלץ תשלים את הרצף עם חוות נווה אורי עד כביש המנהרות.

היישוב האחרון שאושר הוא אדוריים בהר חברון, שיושב על כביש 60, בין בית חגי לעתניאל. מדובר ברצועה דקיקה של כביש, בין שטחי B עצומים. בתוכנית המאה, למשל, כביש זה היה אמור להיות בשליטה פלשתינית.

דגש על חיזוק הר חברון

התוכנית האסטרטגית שנחשפת כאן אינה כוללת רק את אישור היישובים, אלא גם צעדים משלימים.

בישיבת מועצת התכנון העליונה אושרה השבוע, למשל, תוכנית מתאר ליישוב גבעות. אף שלא מדובר ביישוב חדש רשמית, אלא במעין שכונה מרוחקת של אלון שבות, מטרתו לבלום השתלטות פלשתינית ממערב ולהשלים את גוש ההתיישבות של גוש עציון. כבר שנים רבות שמהלך זה תקוע, וכעת הוא עושה צעד קדימה.

מהלך אחר הוא אישור שכונת הבוסטר ביישוב נגוהות. בין יישוב זה לבין יתר הר חברון יש גוש חוסם ענקי של שטחי B והוא נחשב מבודד ומאתגר. השכונה החדשה מחזקת את היישוב, ויש תוכניות נוספות בדרך.

חיזוק הר חברון נמצא בראש סדר העדיפויות של הממשלה, ולכן בניגוד למועצות אחרות, שהיו צריכות לתעדף אישורי בנייה, בהר חברון כל תוכנית אפשרית שהיתה מוכנה - אושרה לביצוע. גם יישובים בעומק שטחי יו"ש קיבלו אישורים מאותה הסיבה. חרף העובדה שמדובר בממשל דמוקרטי בארה"ב, הבנייה מאז הקמת הממשלה הנוכחית הינה יותר מאשר בכהונת טראמפ.

מינהלת ההתיישבות, כך נראה, ממשיכה גם במאמץ להגדרת שטחים כאדמות מדינה. מאז הקמת הממשלה אושרו כ־30 אלף דונמים של אדמות מדינה, והמטרה להגיע לכ־45 אלף דונמים עד סוף השנה.

השר סמוטריץ' הצהיר השבוע באופן פומבי כי מטרתו היא להכשיל את הקמתה של מדינה פלשתינית. התוכנית האסטרטגית הזאת היא הצעד המשמעותי בהגשמת פועלו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר