בשורה לתושבי חדרה: סוף עידן הפחם - תחנת הכוח "אורות רבין" תעבור לייצר חשמל בגז

המעבר לגז הוא בהמשך למדיניות משרד האנרגיה והתשתיות להפסקת השימוש בפחם המזהם • האישור למעבר לגז ניתן לאחר בקרה הנדסית מעמיקה שערכה הרשות למתקני הגז

תחנת הכוח אורות רבין בחדרה (ארכיון). צילום: משה שי

תושבי חדרה והסביבה ייחלו שנים רבות ליום הזה ומסתמן כי הוא מתקרב בצעדי ענק. תחנת הכוח "אורות חדרה" צפויה לסיים את עידן השימוש בפחם ולעבור לייצור חשמל על בסיס גז. התחנה צפויה להמיר ארבע יחידות ייצור חשמל בפחם, בשתי יחידות ייצור מבוססות גז. 

התחנה בחדרה היא הגדולה ביותר בישראל ואחראית לרבע מכושר הייצור של חברת החשמל בארץ. בתחנה שעד עתה הייתה פחמית לחלוטין, ישנן שש ארובות כאשר ארבע הגבוהות הן בגובה 250–300 מטרים ובולטות לעין גם לצופה מרחוק.

המעבר לגז הוא בהמשך למדיניות משרד האנרגיה והתשתיות להפסקת השימוש בפחם המזהם. היישום יוצא לפועל לאחר שרשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והתשתיות אישרה את הגזת שתי יחידות ייצור החשמל החדשות בתחנת הכוח (מחז"מ 70 ומחז"מ 80), הראשונות שיופעלו בגז טבעי בתחנה.

האישור ניתן לאחר בקרה הנדסית מעמיקה שערכה הרשות למתקני הגז שהוקמו על ידי נתג"ז לצורך חיבור התחנה לרשת הגז הטבעי.

חדרה (ארכיון), עוברים מפחם לגז, צילום: רויטרס
חילופי תפקידים במשרד האנרגיה - השר הנכנס כ"ץ עם ח"כ אלהרר, צילום: גדעון שרון-ענבה, לע"מ

כעת, תוכל חברת החשמל, לבצע בדיקות הפעלה של יחידת הייצור מחז"מ 70, וזאת במטרה להגיע להפעלה מסחרית שלה בחודשים הקרובים. כך תתאפשר השבתת שתי יחידות ייצור פחמיות ב"אורות רבין" והכנסתן למתווה שימור.

העבודות על יחידת הייצור השנייה בגז טבעי, ("מחז"מ 80") מתקדמות גם הן, והיא צפויה להגיע להפעלה מסחרית מספר חודשים לאחר מכן ובכך להחליף שתי יחידות פחמיות נוספות ב"אורות רבין".

מהלכים אלה שמקדם המשרד, הם בהמשך למדיניות להפסקת השימוש בפחם עד 2026 ולהפחתה בצורה משמעותית של זיהום האוויר ופליטת גזי החממה במשק החשמל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר