היסטוריה: בדרך לכבל החשמל שיחבר את ישראל לאירופה

הכבל יוביל חשמל שמיוצר ברובו באמצעות אנרגיה מתחדשת בדרום הארץ לאזורי הביקוש במרכז ובצפון • כמו כן מתוכנן הכבל, שיוקם במקביל לחופי הים של ישראל, לחבר גם את מערכת החשמל הישראלית לאירופה דרך קפריסין, לצד האפשרות לחיבור למדינות המפרץ דרך ירדן ולמצרים

התוכנית: כבל תת־ימי באורך כ־150 ק"מ. אילוסטרציה. צילום: די.פי.אי

היסטוריה בישראל: ביוזמת שר האנרגיה והתשתיות, ח"כ ישראל כ"ץ, המועצה הארצית לתכנון ובנייה תקדם תוכנית מתאר ארצית להקמת כבל חשמל תת־ימי להולכת חשמל. כ"ץ אמר: "זהו פרויקט פורץ דרך וחוצה גבולות שיצעיד את רשת החשמל הישראלית קדימה".

יעברו דרך הקרקע. כבלי חשמל, צילום: יוסי וייס חברת החשמל

המועצה הארצית לתכנון ובנייה צפויה מחר (שלישי) להורות לקדם את התכנון וההקמה של כבל החשמל התת־ימי שיזם כ"ץ. הכבל יוביל חשמל שמיוצר ברובו באמצעות אנרגיה מתחדשת בדרום הארץ לאזורי הביקוש במרכז ובצפון. כמו כן מתוכנן הכבל, שיוקם במקביל לחופי הים של ישראל, לחבר גם את מערכת החשמל הישראלית לאירופה דרך קפריסין, לצד האפשרות לחיבור למדינות המפרץ דרך ירדן ולמצרים.

מאשקלון ועד חיפה

לפי התוכנית ייפרסו כבל חשמל ותשתיות נוספות מאזור אשקלון ועד לחיפה, לרבות חיבורים יבשתיים למערכת החשמל. אורכו המתוכנן של הכבל הוא כ־150 ק"מ. יש לציין כי הרצועה תתוכנן, ככל שניתן, בהתבסס על רצועות הגז הטבעי המאושרות בתמ"א 37, תוך בחינת ההשפעות ההדדיות בין כבלי החשמל, צנרת הגז הטבעי ותשתיות נוספות, זאת במטרה לצמצם את ההשפעות הסביבתיות.

"מעצמה אנרגטית"

התוכנית תבחן אפשרות להעברת הספקי חשמל אלה ביבשה וייערך לה תסקיר השפעה על הסביבה אשר יבחן, בין היתר, את השפעותיהם הסביבתיות של כבלי החשמל בהתייחס לשיטות ההטמנה וההנחה השונות בים.

ראש עיריית אילת מסביר על התכנית החדשנית לייצור חשמל עצמאי בעיר // קרדיט: רונית זילברשטיין

השר כ"ץ הוסיף: "אני מברך על הצעד הראשון בדרך להקמת כבל חשמל תת־ימי לאורך חופי ישראל, פרויקט פורץ דרך שיצעיד את רשת החשמל קדימה ויסייע לישראל להפוך למעצמה אנרגטית. הכבל ישפר את אמינות מערכת החשמל, יאיץ פריסת אנרגיות מתחדשות ויאפשר לרשת החשמל הישראלית להתחבר לאירופה, למצרים, לירדן ולמדינות המפרץ - צעד שיחזק את מעמדה של ישראל ויתרום ליציבות האזורית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר