אחת מכתובות הגרפיטי שרוססו בחיפה (ארכיון). צילום: דוברות המשטרה

איפה ואיפה? זה העונש שקיבלו שני צעירים על ריסוס גרפיטי נגד ישראל

על פי כתב האישום, השניים ריססו כתובות במספר מוקדים בחיפה נגד מדינת ישראל • לטענת התביעה: "מדובר באירוע חמור ומסוכן אשר יכול היה להצית מעשי תגובה אחרים" • השופטת מריה פיקוס בוגדאנוב הטילה עליהם עונש ברף ענישה נמוך - זאת בשל התחשבות בנסיבות אישיות

[object Object]

שופטת בית משפט השלום בחיפה, מריה פיקוס בוגדאנוב, גזרה בימים האחרונים קנס ועונש של 150 שעות שירות לתועלת הציבור על צעיר וצעירה מקומיים, שהורשעו בריסוס כתובות נגד מדינת ישראל ברחבי העיר חיפה בתקופת המלחמה. על עבירה דומה, של כתיבת כתובות נגד פליטים, בית משפט בתל אביב, שלח את שפי פז בת ה-72 לחודש וחצי מאסר, וגזר חודש מאסר, שירוצה בעבודות שירות, על איליה גרנטובסקי.

על פי כתב האישום השניים הורשעו בעבירות של השחתת פני מקרקעין ומטרד לציבור, לאחר שהודו כי ארבעה ימים לאחר פרוץ המלחמה ריססו כתובות במספר מוקדים בעיר. בין היתר ריססו את הכתובות הבאות: "ISRAEL TERRORIST AS FUCK", "עזה, דם עזה", "STOP KILLING CHILDREN GAZA", "FUCK IDF", "ילדי עזה יא אלוהים, יותר מ-4000+ ילדים, עזה יא עבדים, אין חיים נורמטיביים עזה נשמדת".

לטענת התביעה, "מדובר באירוע חמור ומסוכן, אשר יכל 'להצית' מעשי תגובה על ידי גורמים שונים ולהוביל לאלימות של ממש". התובעת הוסיפה כי "לא ניתן לנתק את העבירות המיוחסות לנאשמים מתוכן הכיתוב והנסיבות". מנגד טענו הסנגורים כי יש להתחשב בכך שמדובר בצעירים ללא עבר פלילי, שהביעו חרטה על מעשיהם. הם ביקשו לבטל את הרשעתם בטענה שהדבר יפגע בעתידם התעסוקתי.

שפי פז, דורון אבריהימי ואיליה גרנטובסקי בדיון בבית המשפט השלום בתל אביב, צילום: אבי כהן

בגזר הדין הסכימה השופטת בוגדאנוב עם טענת התביעה כי מעשיהם יכלו להוביל לתגובות אלימות. "הנאשמים ריססו כתובות המייחסות למדינת ישראל היותה מדינת טרור, ללא זכות קיום, אשר מבצעת רצח ילדים", ציינה השופטת. למרות זאת, בהתחשב בנסיבות האישיות, הוטל עליהם עונש ברף הנמוך של מתחם הענישה: שירות לתועלת הציבור וקנס של 5,000 שקלים.

בנוסף דחתה השופטת את בקשת ההגנה לביטול ההרשעה, באומרה כי "האינטרס הציבורי מחייב תגובה עונשית הולמת למעט מקרים חריגים ביותר".

לפני כחודש, בית משפט השלום בתל אביב גזר עונשים על שלושה פעילים בגין פעולות נגד פליטים ועובדים זרים. שפי פז, הפעילה המרכזית, נידונה ל-45 ימי מאסר וקנס של 2,000 שקלים על ריסוס גרפיטי נגד פליטים ליד מוסדות ציבור ובתי שופטים, וכן על הסגת גבול בגן ילדים של עובדים זרים – אליו נכנסה במהלך מסיבת חנוכה וצילמה את המנהלת והילדים ללא רשות. איליה גרנטובסקי נידון ל-30 ימי עבודות שירות, ודורון אבריהימי קיבל מאסר על תנאי, שניהם בגין השתתפות בפעולות של פז.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו