סערת הצווים המנהליים: ההסבר של הבכירים המשפטיים - וההבהרה של בן גביר

השר האשים בזירת הפיגוע הפלילי ברמלה כי בהרב-מיארה סירבה לדרישתו להוציא צווי מעצרים מנהליים לעבריינים • גורמים משפטיים בכירים: הסמכות ניתנת רק לשר הביטחון • בן גביר טען שכוונתו לא הובנה: "כאשר הוגשה מטעמי הצעת חוק בנושא שתעגן זאת בחוק - היועמ"שית נעמדה על הרגליים האחוריות"

השר בן גביר בזירת הפיגוע הפלילי ברמלה וחוק צווי המעצר המנהליים. צילום: יוסי זליגר

גורמים משפטיים בכירים הגיבו הערב (חמישי) להאשמות השר איתמר בן גביר, והסבירו כי "הסמכות בחוק לביצוע מעצרים מנהליים נתונה לשר הביטחון בלבד בנסיבות של סכנה לביטחון המדינה".

זירת הפיגוע הפיגוע הפלילי ברמלה: השר בן גביר והמפכ"ל בזירה // צילום: אפרת פורשר

כזכור, השר לביטחון לאומי הגיע לזירת הפיגוע הפלילי ברמלה והאשים את היועמ"שית כי היא "סירבה" לדרישתו "להוציא צווים מנהליים".

על פי חוק סמכויות שעת-חירום (מעצרים) תשל"ט- 1979 (החוק מתוך "נבו" - מאגר משפטי)
צו מעצר
2. (א) היה לשר הביטחון יסוד סביר להניח שטעמי בטחון המדינה או בטחון הציבור מחייבים שאדם פלוני יוחזק במעצר, רשאי הוא, בצו בחתימת ידו, להורות על מעצרו של האדם לתקופה שתצויין בצו ושלא תעלה על ששה חדשים.

(ב) היה לשר הביטחון יסוד סביר להניח, ערב פקיעת תקפו של צו לפי סעיף קטן (א) (להלן – צו המעצר המקורי), שטעמי בטחון המדינה או בטחון הציבור עדיין מחייבים את החזקתו של העציר במעצר, רשאי הוא, בצו בחתימת ידו, להורות מפעם לפעם על הארכת תקפו של צו המעצר המקורי לתקופה שלא תעלה על ששה חדשים, ודין צו ההארכה לכל דבר כדין צו המעצר המקורי.

(ג) היה לראש המטה הכללי יסוד סביר להניח שקיימים התנאים שבהם רשאי שר הבטחון לצוות על מעצרו של אדם לפי סעיף קטן (א), רשאי הוא, בצו בחתימת ידו, להורות על מעצרו של אותו אדם, לתקופה שלא תעלה על 48 שעות ולא תהא ניתנת להארכה על ידי צו של ראש המטה הכללי.
(ד) צו לפי סעיף זה יכול שיינתן שלא במעמד האדם שעל מעצרו הוא חל.

"זלזול באינטיליגנציה"

בן גביר הגיב לדברים אותם גורמים והסביר לשיטתו למה התכוון: "התדרוך של 'גורמים משפטיים בכירים' לפיו אין סמכות בחוק לבצע מעצרים מנהליים נגד ארגוני פשיעה בחברה הערבית הוא שיא בזלזול באינטיליגנציה של הציבור: כאשר הוגשה מטעמי הצעת חוק בנושא שתעגן זאת בחוק, לפני יותר משנה, היועמ"שית נעמדה על הרגליים האחוריות ומנעה את קידומה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר