בית המשפט קבע: בנו של אבו מאזן ישלם עשרות אלפי שקלים למזרחן הישראלי

טארק עבאס, בנו של אבו מאזן, נאלץ לשלם 30 אלף שקל לראובן ברקו • עבאס תבע את ברקו בטענה לכך שיצא "אדם רודף בצע" בראיון שערך עימו בערוץ 14 • השופטת קבעה כי הראיון אינו מציג את עבאס בצורה הזו וכי הוא שודר בכלל בערוץ עזתי

אבו מאזן וראובן ברקו. צילום: רויטרס

ביהמ"ש השלום בירושלים דחה תביעת לשון הרע שהגיש בנו של יו"ר הרשות הפלסטינית (אבו מאזן) נגד המזרחן ד"ר ראובן ברקו בעקבות ראיון טלוויזיוני שנערך עמו. השופטת אורנה סנדלר-איתן חייבה את בנו של עבאס לשלם לד"ר ברקו 30 אלף ש"ח וקבעה כי הראיון לא נערך בערוץ 14 כפי שנטען בתביעה וחלקים מציטוטיו של ברקו לא נאמרו על ידו אלא ע"י הערוץ העזתי בו רואיין.

אבו מאזן, אביו של התובע, צילום: אי.פי

בנו של יו"ר הרשות הפלסטניית, טארק עבאס, הגיש בשנת 2019, לפני כחמש שנים תביעת לשון הרע נגד המזרחן ד"ר ראובן ברקו. זאת בעקבות ראיון טלוויזיוני של ברקו על משפחת עבאס שנערך באותה השנה. ברקו תיאר בראיון את עושרה של המשפחה בעוד כאשר הגיעו לישראל היו "חסרי כל". בהמשך אמר כי ללא התיאום הביטחוני עם ישראל הימצאותם בשטח הרשות הינה קצרת מועד. לטענת עבאס הבן, ד"ר ברקו הציג אותו "כאדם רודף בצע, מושחת... המוכן להקריב הכל למען כיסו ותאוותו - ולא היא" כך נכתב בתביעה בה נטען כי הראיון נערך בערוץ 14.

עוה"ד של ברקו, עוה"ד אברהם משה סגל ואברהם גז מארגון "שורת הדין" בראשותה של עו"ד ניצנה דרשן לייטנר טענו כי הראיון לא שודר בכלל בטלוויזיה הישראלית וככזה "לא פורסם באמצעי תקשורת הנצפה על ידי המונים". בהוראת בית המשפט נציגי ערוצים 12 ו-13 ו-14 ערכו בדיקה בה התברר כי הראיון לא שודר בכלי התקשורת הללו אלא בערוץ עזתי. השופטת צפתה בראיון בסיוע מתורגמנית ביהמ"ש לשפה הערבית "במהלך הדיון הסתבר לבית המשפט ולנתבע, לראשונה, כי המדובר בפרסום ערוך שמופיעות בו לא פחות מארבע "קפיצות" - כך לדברי השופטת.

השופטת כתבה כי העניין המרכזי שהתברר מצפייה בראיון הוא כי חלק מרכזי מציטוטיו הנטענים של ברקו כלל לא נאמרו על ידו."על רקע תמונתו של הנתבע מופיע כיתוב אדום בתחתית המסך, ובו נאמר: "חוקר ציוני: הישארותו של עבאס תלוי בתיאום הביטחוני עם ישראל והבנים שלו הפכו למיליונרים". הקישור התוכני בין שני חלקי המשפט הנ"ל, על הרמיזה העשויה להשתמע ממנו בדבר היותו של התובע אדם מושחת, נוצר אפוא על ידי עורך התכנית באתר החדשות העזתי. מצפיה עלה עוד כי המשפט האמור לא נאמר על ידי הנתבע" כך כתבה השופטת.

בית משפט השלום בירושלים (ארכיון), צילום: יואב ארי דודקביץ'

השופטת הוסיפה כי "עיון בפרסום כפי שתורגם על ידי מתורגמנית בית המשפט מעלה כי הנתבע התייחס בפרסום לעושרה של משפחת התובע, ואף ציין במקום אחר כי בעבר היו בני המשפחה חסרי כל. עוד אמר הנתבע כי "בלי התיאום הביטחוני הישארותם ברשות היא קצרת מועד". בכל אחד מהמשפטים האמורים אין משום לשון הרע." ועוד כי "ערוץ החדשות העזתי שפרסם את הדברים, מטעמיו שלו, וכי "פרשנות" זו - ולא דברי הנתבע - היא זו שהכפישה את התובע". השופטת כאמור דחתה את התביעה והורתה לעבאס לשלם לברקו 30 אלף ש"ח הוצאות משפט.

נשיאת ארגון ״שורת הדין״, עו״ד ניצנה דרשן-לייטנר: ״מלכתחילה מדובר בתביעה מופרכת משוללת כל יסוד שכל מטרתה היתה להלך אימים על חופש הביטוי במדינת ישראל. התביעה היתה צריכה להידחות על הסף אך אני מברכת על פסיקת בית המשפט שהוציא את הצדק לאור״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר