מתאם הפעולות ביו"ש: חמאס מצליח להשתלט על תחנות חלוקת מזון ועל משאיות באמצעות גורמים שלישיים

הרכב בכיר של שופטים דן הבוקר בעתירה שהגישו חמישה ארגונים בנוגע למצב ברצועה • העתירה הוגשה בחודש מרץ האחרון וכבר התקיימו שלושה דיונים בעניין • במהלך הדיון, משפחה שכולה התפרצה בצעקות "בושה" לעבר העותרים

משאית סיוע הומניטרי בעזה (ארכיון). צילום: Getty Images

ההרכב הבכיר של שופטי בג"ץ דן הבוקר (ראשון) בעתירה שהגישו חמישה ארגוני שמאל עקב המצב ההומניטרי ברצועת עזה. בעתירה, שהוגשה לפני כארבעה חודשים, דורשים הארגונים לפתוח את הרצועה להכנסת סיוע באופן בלתי מוגבל, וכן מבקשים לחייב את מדינת ישראל לקחת אחריות על המצב ההומניטרי.

נציג המדינה בדיון, יונתן ברמן: "בית הדין הבינלאומי בהאג הוציא ביום שישי חוות לפיה לישראל יש חובות כלפי האוכלוסייה בעזה כשטח התפוס בתפיסה לוחמתית. זה בניגוד לפסיקת בג"ץ וגם בתגובה כתבנו את 3 הקריטריונים לשטח בתפיסה לוחמתית שאינם מתקיימים בעזה. אנחנו נגיש עמדה מפורטת".

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, התייחס בדיון בבג"ץ בעניין מדיניות הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה למשימה המורכבת. "יש פה אויב ציני, במקומות שאזרחים מתאספים בהם, האויב עושה בהם שימוש ברור כמגן אנושי. הדרג המדיני נותן הנחיות ברורות בכל הנוגע לסיוע הומניטרי, אנחנו מרחיבים ומוצאים פתרונות רבים, יש חלופות למרות המורכבויות", אמר.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, צילום: אורן בן חקון

כמו כן, הדגיש אלוף עליאן את הניסיונות של ארגוני הטרור להשתלט על הסיוע. הוא הוסיף: "יש כאן מאבק עיקש. כחלק מחיזוק הלגיטימציה שלו והשימוש בקושי של הציבור, חמאס מנסה לא רק להשתלט על הסיוע אלא על כסף להתעצמות, אנו נאבקים בדבר הזה.".

אלוף עליאן הוסיף ואמר כי חמאס פועלים באופן משמעותי ובכל דרך להשתלט על צירי הסיוע ההומניטארי והמשאיות. "יש מאבק מבצעי עיקש. חמאס עושה זאת למצב עצמו כגורם משמעותי מול האוכלוסייה וכן למטרות רווח כלכלי".

נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, צילום: אורן בן חקון

"חמאס מצליח להשתלט על תחנות חלוקת מזון. הוא גם משתלט על משאיות באמצעות הפעלה של גורמים שלישיים, חמולות שיסעו זאת עבורו".

עוד אמר המתפ"ש: "ישראל הקימה השבוע חמל תיאום סיוע הומניטארי יחד עם הצבא האמריקאי בו יושבים גם נציגי ארגוני הסיוע".

"האו"ם מעביר לנו טבלת אקסל עם הכמות המבוקשת של הסיוע ההומינטארי. אנחנו עומדים ביעדים ומאפשרים אף הרבה יותר מהם".

המתפ"ש בדיון בג"ץ בנוגע לסיוע ההומניטרי לרצועה, צילום: אורן בן חקון

לשאלה אם האו"ם יעביר רשימה של דרישות עבור הצלב האדום והסהר האדום, האם אפשר יהיה להכניס לרצועה את הציוד הדרוש, ענה המתפ"ש כי לא תהיה שום בעיה.

פוגלמן: "להבנתכם אין מחסור במים נקיים?"

המתפ"ש: "חד משמעית. הצרכים עולים מהאו"ם ומועברים. אנחנו נותנים מענה להכל, לדלק, למים ואפילו למתקני ההתפלה".

דיון בבית המשפט בעניין העברת הסיוע לרצועה, צילום: אורן בן חקון

במהלך הדיון, אימהות שכולות התפרצו לעבר השופטים ולעבר הטוענת בתביעה וצעקו לעברם "בושה!". השופט פוגלמן דרש להוציא מהאולם אמא של חטוף ואמא שכולה.

בהמשך, עימות התפתח בין השופט סולברג לבין העותרים להגברת הסיוע ההומניטרי לעזה.

השופט סולברג טען: "אתם מקבלים נתונים משירותי הבריאות בעזה שנשלטים על ידי חמאס".

במהלך הדיון בבג"ץ על העברת הסיוע לרצועה - משפחות שכולות התפרצו על העותרים // קרדיט: ארגון בצלמו

כהן ליפשיץ הגיבה: "זו אמירה לא מכבדת".

סולברג: "אין תקדים לעתירה בלי שום בסיס נתונים שניתן לאמת".

כהן ליפשיץ: "אתם יכולים לדחות".

בהמשך טענה כי ישנו "מחסור מתמשך במי שתייה, הילדים ממתינים שעות ארוכות בתורים למים, הקשר ההדוק ביותר, הברור ביותר נמצא בין ארגוני הסיוע לתושבים ולא בין הצבא הישראלי לתושבים".

העותרים דורשים: אחריות מלאה

מאז הוגשה העתירה בחודש מרץ האחרון, התקיימו בעניינה שלושה דיונים. עם זאת, הפעם הדיון מתקיים לאחר שבעתירה הוצא צו על תנאי. בהחלטה, שניתנה ב-10 ביוני, כתבו שופטי ההרכב כי הצו הוצא "על מנת לאפשר לבית המשפט לקבל תשתית עובדתית מלאה ומקיפה".

הרס בזירת התקיפה במואסי באזור חאן יונס, צילום: רשתות ערביות

העותרים טוענים בין היתר כי צה"ל "משתמש בצווי פינוי המוניים כדי לדחוק את שני מיליון תושבי ותושבות הרצועה לאזור אל-מואסי המורחב, ששטחו מהווה כחמישית מגודל רצועת עזה, בטענה ששם הם יהיו בטוחים. במציאות, רבבות מתמודדים עם צפיפות בלתי נסבלת ותנאים בלתי אנושיים, בלי גישה למזון, מים, מחסה, תברואה ושירותי בריאות".

לקראת הדיון היום הגישו העותרים חוות דעת מומחה שכתב ד"ר מרקו לונגוברדו, מומחה למשפט בינלאומי. מחוות הדעת עולה כי הרצועה היא שטח כבוש וישראל היא מעצמה כובשת ברצועה, ולכן חלות עליה חובות כלפי האוכלוסייה האזרחית. זאת, בניגוד לניסיונות ההתנערות של המדינה מאחריותה, בטענה כי לא מתקיים ברצועה "ממשל רשמי" ישראלי.

הארגונים העותרים הם: גישה – מרכז לשמירה על הזכות לנוע, המוקד להגנת הפרט מיסודה של ד"ר לוטה זלצברגר, רופאים לזכויות אדם – ישראל, האגודה לזכויות האזרח בישראל, ועדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר