שופטת מחוזי באמירה מקוממת: "גם בתנ"ך יש תכנים קשים"

השופטת תמר בר-אשר מביהמ"ש בירושלים אמרה את הדברים בדיון על ביטול רישיון המוסד לבתי ספר שבהם נמצאו תכנים מסיתים • האמירה הושמטה מהפרוטוקול • הרשות השופטת: התכוונה שגם בתנ"ך יש דברים שניתן להוציא מהקשרם

השופטת תמר בר אשר. צילום: אתר בתי המשפט

דיון שהתקיים בשבוע שעבר בביהמ"ש המחוזי בירושלים יצר סערה בקרב בכירי משרד החינוך, אחרי ששמעו את השופטת משווה בין חומרים מסיתים בספרי לימוד במערכת החינוך הערבית לבין התנ"ך, וטוענת כי גם בתנ"ך "יש תכנים קשים". במקום התפתח דיון סביב האמירה של השופטת, שנשארה מחוץ לפרוטוקול.

בית המשפט המחוזי בירושלים. "הפרוטוקול לא שונה", צילום: אורן בן חקון

הדיון התקיים בפני השופטת תמר בר-אשר, ובו בית הספר הפרטי "איברהימיה" ובית הספר "אל־אימאן" שבמזרח ירושלים ערערו נגד החלטת משרד החינוך לבטל את רישיון המוסד שלהם, לאחר שנמצא כי הם מלמדים תכנים שיש בהם חומרי הסתה נגד מדינת ישראל.

במהלך הדיון, לפי כמה מהנוכחים באולם, השופטת טענה כי גם בתנ"ך יש תכנים שעשויים להיחשב מסיתים, ואף נתנה כדוגמה לכך את האמרה התנ"כית המוכרת "תמחה את זכר עמלק", ואת הנכתב במגילת אסתר כי על היהודים להרוג את הקמים עליהם.

כמה נוכחים בדיון טענו כי אנשי משרד החינוך היו בהלם והחליפו מבטים בפליאה, בשאלה אם השופטת טוענת כי חומרי ההסתה נגד מדינת ישראל בחינוך הערבי דומים לנכתב בתנ"ך. מה שעוד יותר חריג זה העובדה שחילופי הדברים נשארו מחוץ לפרוטוקול. לדברי אחד מהנוכחים באולם, "היה דין ודברים ארוך מאוד, ובאורח פלא, מקריאת הפרוטוקול - אתה מתרשם שהשופטת שתקה כל הדיון, בעוד היא דיברה כמעט כל הזמן".

"התכוונה בדיוק להפך"

בסביבתה של השופטת אומרים כי היא התכוונה בדיוק להפך ממה שמיוחס לה. המערערים היו אלה שאמרו שגם בתנ"ך יש אמירות מסיתות, והשופטת ציינה שראינו לאחרונה בבית הדין בהאג אמירות שהוצאו מהקשרן.

ממשרד החינוך נמסר: "משרד החינוך נלחם בעקביות בתופעת ההסתה בחומרי הלימוד בבתי הספר במזרח ירושלים. בייחוד בימים אלו, המשרד מצפה לגיבוי משפטי בהחלטות. נדגיש כי המשרד לא מתייחס ברמה העקרונית לתוכן הדיונים בבית הדין".

משרד החינוך. "נלחם בתופעת ההסתה", צילום: אורן בן חקון

תגובת השופטת, באמצעות דוברות הרשות השופטת: "השופטת לא אמרה כי בתנ"ך יש 'תכנים מסיתים'. זו היתה אמירה של בא כוח המערערים, ובתגובה לכך אמרה השופטת כי גם בתנ"ך יש דברים שניתן להוציא מהקשרם.

"הדברים נאמרו בשיח שהתקיים מחוץ לפרוטוקול מכיוון שלא היו קשורים לשאלות שנידונו בדיון, ועל כן לא נכללו בו לכתחילה. בניגוד לאמור בשאילתה, לא נמחק ולא שונה דבר מן הפרוטוקול".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר