עליית מחירים קיצונית בעזה: חפיסת סיגריות ב-600 דולר, שמפו במאה שקל

זינוק המחירים מעורר כעס רב באוכלוסייה בעזה • יש מי שאף הציעו לסקול סוחרים למוות שכן הם "אנשים מושחתים ובלתי מוסריים"

600 דולרים ל-20 סיגריות. צילום: רשתות ערביות

ברצועת עזה מוטרדים לאחרונה מהתפתחות נוספת של המלחמה והיא העלייה המטאורית במחירים של חפיסות סגריות.

אם במאי האחרון, אפשר היה למצוא חפיסה אחת במחיר של מאה דולר (360 שקלים), הרי שבחודש שעבר המחיר קפץ ל-200 דולר, ואילו בשבועות ההאחרונים הוא הגיע כבר למחיר של 600-500 דולר (כ-2,000 שקלים). כל זאת, בחפיסה אחת של 20 סיגריות, שאפשר לקנות בכמה עשרות שקלים בישראל.

הרס ברצועת עזה. תיעודים מחאן יונס., צילום: אי.אף.פי

על פי משרד הבריאות ברמאללה, שיעור המעשנים בקרב הציבור הפלשתיני הוא הגבוה ביותר באזור - ומגיע ל-34 אחוזים מהאוכלוסייה. כך לפי נתונים סטטיסטיים שהתפרסמו במאי 2023.

העלייה במחירי הסיגריות דוחפת חקלאים בדיר אל-בלח לנצל את ההזדמנות. אחמד עוודה, למשל, שגידל שקדים ואבטיחים עבר מזמן לגידול טבק. בשיחה עם העיתון "א-שרק אל-אווסט" הוא סיפר כי תהליך גידול הטבק הוא זול יחסית ונמשך כחודשיים עד שקוצרים את היבול. גם כמות המים הנמוכה שדרושה לגידולים אלה משחקת תפקיד. הוא מציין כי המחיר לקילוגרם טבק קפץ מ-16 ל-41 דולרים.

עזתים מתפנים ממזרח חאן יונס, צילום: רשתות ערביות

מוצר בסיסי אחר שהפך למותרות לעשירים בלבד בעזה הוא שמפו. בקבוק שהיה עולה פעם שני שקלים, נסחר כעת ב-50 שקלים בעזה. חלק מבקבוקי השמפו נסחרים אפילו במחיר של מאה שקלים ליחידה. על רקע זה עלה שמו של עסאם מרנם - סוחר של חומרי ניקוי מהעיירה בני סוהליא שבאזור חאן יונס. לאור הירידה בהיצע של הסבונים הוא התחיל לייצר בעצמו.

זינוק המחירים מעורר כעס רב באוכלוסייה בעזה. יש מי שאף הציעו לסקול סוחרים למוות שכן הם "אנשים מושחתים ובלתי מוסריים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר