סקר חדש חושף: רוב הפלשתינים עדיין מצדיקים את טבח 7 באוקטובר - ומאמינים שחמאס ינצח במלחמה

עוד נחשף בסקר: הפלשתינים מעדיפים את ברגותי על פני הנייה לתפקיד יו"ר הרשות הפלשתינית • כמו כן, נרשמה עלייה של 6% בתמיכה בחמאס וירידה באמון בפתרון שתי המדינות

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה בהלווייתו של נשיא איראן ראיסי || רשתות ערביות

סקר חדש, שמפרסם המרכז הפלשתיני לחקר מדיניות וסקרים ביו"ש וברצועת עזה, חושף פרטים חדשים על עמדות הפלשתינים במלחמה. הסקר נערך בין ה-26 במאי ל-1 ביוני, ומגלה כמה מהפלשתינים רואים ביחיא סינוואר את "המנהיג הבא", כמה חושבים שהיה נכון להוציא לפועל את מתקפת 7 באוקטובר, וכמה מהם תומכים בפירוק הרשות הפלשתינית. 

על פי ממצאי הסקר, שני שליש מהציבור הפלשתיני צופים כי חמאס ינצח במלחמה בעזה, אבל שיעורם ירד לכ-50% בקרב תושבי עזה, בהשוואה לסקר קודם. כמו כן, רק מחצית מתושבי עזה צופים כי חמאס יחזור לשלוט בעזה אחרי המלחמה. 

רק כמחצית מהתושבים מאמינים בניצחון. הריסות ברצועת עזה, צילום: אי.אף.פי

באשר לעמדות כלפי הרשות הפלשתינית: רוב מכריע חולק על הצהרות אבו מאזן שלפיהן המתקפה של חמאס סיפקה תירוץ לישראל למלחמה בעזה. גם הדרישה מאבו מאזן להתפטר גוברת ועומדת כעת על כ-90%.

בהמשך לכך, נשאלו המרואיינים לגבי האפשרות של בחירות לתפקיד יו"ר הרשות הפלשתינית. בהתמודדות תיאורטית בין היו"ר המכהן אבו מאזן, מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה ומרואן ברגותי (אסיר עולם ביטחוני מהפת"ח) - האחרון זוכה לתמיכה מרוב הנשאלים. בתחרות בין ברגותי להנייה בלבד, הראשון מנצח לפי הסקר עם כ-60% תמיכה, בקרב מי שמתכוונים להצביע בבחירות. 

מעדיפים אותו על פני הנייה, ברגותי בכלא הישראלי (ארכיון), צילום: רויטרס

בשאלה פתוחה, התבקשו הנשאלים לנקוב בשמו של המועמד המועדף עליהם ליו"ר הרש"פ אחרי אבו מאזן. ברגותי זכה במקום הראשון עם 29%, איסמאעיל הנייה קיבל 14%, מוחמד דחלאן קיבל 8%, יחיא סינוואר - 7% ומוסטפא ברגותי (יו"ר מפלגה קטנה בשם היוזמה הלאומית הפלשתינית) - 2% בלבד. 

עורכי הסקר גם שאלו את הפלשתינים מי המפלגה או הארגון שהם מעדיפים: 40% אמרו שהם מעדיפים את חמאס, 20% אמרו שהם מעדיפים את פת"ח, 8% מעדיפים גורמים אחרים, ושליש אמרו שהם לא תומכים באף אחד מהם או לא היתה להם דעה. המשמעות של התוצאות היא עלייה קטנה בתמיכה בחמאס (6%) בשלושת החודשים שקדמו לסקר.

הממצאים גם מלמדים על ירידה משמעותית בתמיכה בפתרון שתי המדינות בקרב תושבי רצועת עזה. ואולם, כמחצית מהציבור הפלשתיני סבור כי "העדיפות היא סיום הכיבוש והקמת מדינת פלשתינית עצמאית". מטרידה גם היא התמיכה ב"מאבק מזוין" (טרור) שעולה. כמו כן, התמיכה בפירוק הרשות הפלשתינית עומדת על יותר מ-60%. 

על פי הממצאים, שני שליש מהציבור הפלשתיני הביעו תמיכה במתקפת 7 באוקטובר. 80% מאמינים שהפעולה הציבה את הסוגיה הפלשתינית במרכז תשומת הלב העולמית. עם זאת, התמיכה הכוללת במתקפת 7 באוקטובר היתה עדה לירידה של ארבעה אחוזים לעומת הסקר הקודם. 

שני שליש הביעו תמיכה, מחבלי נוחבה ב-7 באוקטובר, צילום: GettyImages

הירידה נובעת בעיקר בשל הנשאלים תושבי רצועת עזה - שם חלה ירידה של 14% בתמיכה במתקפה. לטענתם של עורכי הסקר, התמיכה נובעת מכך שהמתקפה הציבה את הסוגיה הפלשתינית במרכז תשומת הלב הבינלאומית, ולא אומרת שהם בהכרח תומכים בחמאס או בזוועות שבוצעו נגד אזרחים ישראלים. 

רוב מוחץ לא מאמין שהחלטת בית הדין הפלילי בהאג תוביל למעצרים של מנהיגים ישראלים או של בכירי חמאס. מנגד, הרוב סבורים כי החלטות כאלה יכולות לתרום להאצת תהליך סיום המלחמה.
התקופה שקדמה לעריכת הסקר היתה עדה להרחבת התמרון הקרקעי ברפיח, כיבוש מעבר הגבול עם מצרים, השתלטות על ציר פילדלפי ומבצע פשיטה בג'באליה. נוסף על כך, באותה תקופה התפנו מרפיח כמיליון פלשתינים.

הסקר התבסס על ראיונות עם תושבים באזורים ברצועת עזה שבהם לא היו קרבות. המדגם כלל 1,570 מבוגרים - כמחציתם מעזה וכמחיצתם מיהודה ושומרון. מרווח הטעות לפי עורכי הסקר עומד על 3% +/-. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר