שר החוץ של הארגון האירופי: "שום דבר לא מצדיק חטיפת ילדים ונשים, אך זוועה אחת לא מצדיקה זוועה אחרת"

ז'וזפ בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, הגיע לסיור בבארי ובמועצה האזורית אשכול • למרות תמיכתו בישראל, יש לו ביקורת על היחס לאזרחים בעזה • "אין מה שיכול להגן על המדינה כמו שלום" • השר אלי כהן בסוף הסיור: "נמשיך במערכה עד לחיסול החמאס והחזרת החטופים"

מימדי האסון בקיבוץ בארי // אורן בן חקון

שר החוץ של האיחוד האירופי ז'וזפ בורל הידוע בגישתו העוינת כלפי ישראל, הגיע לביקור בישראל, כפי שפורסם לראשונה ב"ישראל היום". 

בורל, הגיע היום לסיור בבארי ובמועצה האזורית אשכול יחד עם שר החוץ אלי כהן. האחרון, עושה תפקיד כפוי טובה בימים אלה. רק היום ליווה אל מחזות הזוועה בעוטף ארבעה שרי חוץ – יוון, קפריסין, אירלנד וכן של האיחוד האירופי במטרה לגייס ולהאריך את התמיכה הבינלאומית בישראל. היה מדהים לראות בעיניים מחד את הזוועות, גן ילדים שבו ניסו להסתתר ונרצחו ישראלים, רק כי היו ישראלים. ובתוך ההרס האיום תמונות ילדות – צבעים בתוך קופסה, ספרי ילדים בפינת הקריאה, נעל אחת של ילד.

ספר ילדים בגן בבארי, צילום: שירית אביטן כהן

מגלשה מחוררת מקליעים, אופניים קטנות נטושות, ארגז חול ובו עשרות קליעים. ודם. עקבות אחרונות של חיים שהיו ואינם. אבל המראות האלה, קשים ככל שיהיו, לא מצליחים להוציא את החברים מהאיחוד האירופי משלוותם. גם לא סער שמספר כיצד לחם כדי לשמור על אחותו הקטנה בחיים והוסיף "אני למדתי על השואה מההיסטוריה, אבל בשבת ראיתי שואה". וכשביקש מבורל להילחם יחד איתנו להשבת החטופים אמר בתמימות ההיא שהייתה לנו לפני השביעי באוקטובר: "מה הם כבר עשו? אנחנו שוחרי שלום. היינו מסיעים את העזתים לבתי חולים בישראל".

ולמרות המראות, העדויות, הבקשות. השר האירי בסוף ביקורו לא הסתיר את הביקורת שלו על ישראל, כמו גם בורל אחריו. השר האירי הזכיר כי בין הנרצחים גם אזרח אירי שנרצח ב-7 באוקטובר וישנה ילדה אירית קטנה (אמילי הנד) שמוחזקת חטופה בעזה בלי אף אחד מבני משפחתה. ולבסוף ציין כי אינו מאמין בפתרון צבאי וכי הוא יוצר אך ורק שנאה נוספת.

מגנה את חמאס

בורל שניסה להיות מעודן יותר דיבר קודם כל ארוכות על התמיכה בישראל, הסולידריות והקריאה לשחרור החטופים ללא כל תנאי. "לא יכולתי לדמיין שהביקור שלי בישראל יקרה בנסיבות כ"כ מחרידות. אני יודע מה הוא קיבוץ עבור הישראלים. אני כאן כדי להשתתף בצערכם ובכאב בסולידריות. שום דבר לא מצדיק חטיפת ילדים ונשים מבתיהם לעזה. בשם האיחוד האירופי אני קורא לשחרורם המידי וללא תנאים. אני מגנה את חמאס ותומך בזכותה של ישראל להגן על עצמה במגבלות החוק הבינלאומי".

לאחר מכן הוא עבר למגננה בשם החלום האירופאי לכינון שתי מדינות. "חמאס לא מייצג את העם הפלשתיני", אמר. בהתייחס למלחמה במחבלים בעזה הוסיף כי: "זוועה אחת לא מצדיקה זוועה אחרת. ראינו אזרחים חפים מפשע שצריכים לעזוב את בתיהם. לכן לצד העמידה על זכותה של ישראל להגן על עצמה, אנחנו קוראים לסיוע הומניטרי לטובת התושבים בעזה. אני מבין את הפחד שלכם, הכאב והזעם. אל תהיו מונעים מזעם. אין מה שיכול להגן על המדינה כמו שלום. פתרון שיאפשר לגור אחד לצד השני".

בית בקיבוץ בארי, צילום: ללא קרדיט

ה"אבל" האירופאי צורם ביותר על רקע המראות הקשים מקיבוץ בארי. התמיכה המסויגת בישראל חרף הזוועות שעברה נשמעת סבילה באו"ם, אך מנותקת כשהיא נאמרת על אדמה ספוגה בדם. שר החוץ אלי כהן אמר לבורל בסוף פגישתם, "שמענו עדויות מאנשים שראו לנגד עיניהם את השואה. מאז אנחנו במלחמה ויש רק גורם אחד שאחראי והוא חמאס. נפעל יחד עם העולם לשחרר את עזה מהחמאס למען ביטחון ישראל ולביטחון האזור כולו. אנחנו נמשיך במערכה עד לחיסול החמאס והחזרת כל החטופים שלנו הביתה".

הפעילות הקשה של משרד החוץ והעומד בראשה, לחשיפת העולם המערבי לזוועות הטבח, במטרה להאריך את התמיכה במלחמה הצודקת של ישראל בחמאס, הצליחה לקנות חמישה שבועות של שקט יחסי. אך ככל שהזמן עובר הלחצים מתגברים ועל הדרג המדיני להיות עמיד הרבה יותר בפני הביקורת שתגיע וכבר מגיעה. למען ילדי בארי, שדרות, אופקים, כפר עזה והעוטף כולו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר