את השמחה העולמית על חיסול סינוואר צריך למנף להישגים - ובראשם החזרת החטופים

סינוואר היה המכשול הבלעדי בדרך לשחרורם של החטופים • בהתייעצויות של הצוותים העוסקים בסוגיה, בצה"ל, במשרד הביטחון ואנשי ראש הממשלה, הוחלט להגביר את המאמצים הפרטניים, הן בחשאי והן בפומבי • בנוסף, לפי מקורות ביטחוניים, חיסול רב המרצחים עזר בשבירת רוח חמאס כארגון צבאי, וכעת כשהראש נגדע, הלוחמה הפסיכולוגית תגביר את הלחץ על מחבלי חמאס בשטח

משפחות החטופים מפגינות מול הקרייה בת"א (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ'

את נקודת המפנה במלחמה הזו הביאה שרשרת חיסולי הבכירים שהחלה עם מוחמד דף, עברה בחיזבאללה - פואד שוכר, נסראללה והאחרים, והגיעה לעוד שיא אתמול עם חיסולו החצי מקרי של יחיא סינוואר. את שלב השיא במפנה הזה, חיסול ה"מאסטרמיינד" של טבח 7 באוקטובר צריך ואפשר למנף להישגים האסטרטגיים ובראשם החזרה הביתה של מרב החטופים.

 

סינוואר היה המכשול הבלעדי בדרך לשחרורם של החטופים, וישראל ניסתה בשנה האחרונה אינספור דרכים לעקוף אותו ולהביא לשחרור, ולו חלקי. בין השאר היו ניסיונות למגעים עם גורמים עזתיים שהיתה אפשרות שידעו על מיקום חטופים, חלקם הקטן צלח. במקרה אחר, לפי מקורות ביטחוניים, סינוואר הורה לחסל כמה מראשי משפחת פשע שככל הנראה החזיקו בחטופים, בשל מידע על שיחות שקיימו לשחרורם. לפי המידע הקיים, חטופים הוחזקו ומוחזקים בקבוצות או בודדים שפוזרו במקומות שונים ברצועה, מקצתם לא בידי אנשי חמאס, בעיקר אלה שנחטפו על ידי הבוזזים שבאו אחרי הגל הראשון.

בהתייעצויות של הצוותים העוסקים בסוגיה, בצה"ל, במשרד הביטחון ואנשי ראש הממשלה, הוחלט להגביר את המאמצים הפרטניים, הן בחשאי והן בפומבי, לאחר הסרת מכשול סינוואר. התמורה המוצעת כוללת כסף, מעבר למדינה שלישית ועוד אפשרויות שלא ניתן לפרט. נשקלת פנייה פומבית שתפורסם, אך יש מחלוקת אם היא תביא לתוצאות הרצויות, או שדווקא עלולה להפריע.

תיעוד מנהרת חאמס בה נרצחו ששת החטופים, צילום: דובר צה"ל

מחלוקת אחרת היא בסוגיית מתן חנינה למחבלי חמאס שיתנו מידע או יביאו לשחרור חטופים, הנטייה היא לתת כל מה שאפשר כדי להציל ולו נפש אחת. כיוון אחר למינוף חיסול סינוואר הוא בחרב המונפת מעל כל איש חמאס. הלחץ הצבאי ככלל והחיסולים במיוחד סייעו מאוד - כך לפי המקורות הביטחוניים - בשבירת רוח חמאס כארגון צבאי, וכעת כשהראש נגדע, הלוחמה הפסיכולוגית תגביר את הלחץ על מחבלי חמאס בשטח. בין השאר נעשה שימוש במידע לפיו על סינוואר היו כסף במט"ח ודרכונים מזויפים, מה שמעיד על כוונה להימלט מחוץ לרצועה.

ומילה גיאו־אסטרטגית, אם לשפוט לפי הנעשה ברשתות החברתיות הערביות וגם ממשאל קצר בקרב עמיתים בארצות ערביות, השמחה על חיסול סינוואר גדולה מהתגובות השליליות עליו. סינוואר נתפס כמי שהביא את האסון הגדול ביותר של תושבי הרצועה, "הנכבה השנייה" וגם את זה צריך ואפשר למנף.

סינוואר ברגעיו האחרונים, צילום: ללא

גורמים ביטחוניים המצויים בקשר עם עמיתיהם בארצות ערביות, קיבלו מסרים ברוח זו. ולסיום: החיסול היה רק חצי מקרי, כי מידע על הימצאותו והימצאות בכירים אחרים בדרומה של רפיח היה בידינו ובידי הכוחות בשטח שערכו סיורים ופשיטות כל העת באזור. באחת מהן כשזוהו המחבלים על ידי צוות טנק מקורס מט"קים של חטיבה 460 ולוחמי ביסל"ח 828, קיבל הטנק אישור ירי, ושני פגזיו חיסלו את הארכי־רוצח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר