כטב"מים איראניים . צילום: אי.אף.פי

כך יצליח צה"ל להתמודד עם איום הכטב"מים

בעוד שמערכות כמו כיפת ברזל וקלע דוד הוכיחו את יעילותן באופן עקבי, הכטב"מים דורשים התייחסות מחודשת ופיתוח פתרונות חדשניים

[object Object]

איום הכטב"מים (כלי טיס בלתי מאוישים) מציב אתגר מתפתח ומורכב בפני מערכות ההגנה הישראליות, מחייב חשיבה מחודשת והתאמה מתמדת של אסטרטגיות ההגנה. בעוד שמערכות כמו כיפת ברזל וקלע דוד הוכיחו את יעילותן באופן עקבי, האיום המשתנה של הכטב"מים דורש התייחסות מחודשת ופיתוח פתרונות חדשניים.

עם זאת, חשוב לציין כי למרות ההתעצמות באיום זה, קיים היבט סטטיסטי שנכון תמיד - גם לאיומים מוכרים וגם לחדשים. למעשה, איומים דומים לאלו שהתרחשו לאחרונה כבר יורטו פעמים רבות במהלך הלחימה הנוכחית. נתון זה מדגיש את היעילות הכוללת של מערכות ההגנה הקיימות, תוך הכרה בצורך המתמיד לשפרן ולהתאימן.

פינוי פצועים מאזור נפילת הכטב"ם סמוך לבנימינה // Getty Images, צילום: Getty Images

הכטב"מים, ובמיוחד אלו המתאבדים, מציגים אתגר ייחודי למערכות ההגנה הקיימות. הם טסים במסלולים משתנים, נמוכים, ובעלי חתימה נמוכה למערכות המכ"ם. תכונות אלו מקשות על גילויים, או גורמות להם להידמות לעצמים אחרים בתמונה האווירית. בנוסף, השימוש במספר כלים במקביל מאפשר לחלקם לחמוק מהגנה, גם כאשר נראה שהאיום טופל.

ישראל מתמודדת עם ארגוני טרור שנגישותם לטכנולוגיות מתקדמות ומתוחכמות הולכת וגוברת. זאת בשל הנגישות ההולכת וגדלה של טכנולוגיות מתקדמות אלו בשוק האזרחי. מצב זה מאפשר לארגונים אלה לרכוש ולהפעיל מערכות מתקדמות במחירים נגישים, מה שמחייב התאמה מתמדת של מערכות ההגנה הישראליות.

הניסיון מהמלחמה באוקראינה מספק תובנות חשובות. מצד אחד, ניתן ללמוד על שיטות יירוט חדשות. מצד שני, הקונפליקט מדגים כיצד צד חלש יחסית יכול להשתמש בכטב"מים כדי להקשות משמעותית על צבא גדול וחזק יותר. זהו שיעור חשוב עבור ישראל בהתמודדותה עם האיומים המתפתחים.

טכנולוגיית הלייזר מציעה פתרון מבטיח להתמודדות עם איום הכטב"מים. יתרונותיה כוללים זמינות גבוהה ועלויות יירוט נמוכות, המאפשרות התמודדות עם מספר רב של איומים בזמן קצר. עם זאת, חשוב לציין כי גם מערכות הלייזר המתקדמות ידרשו להתחבר למערך המורכב של מערכות הבקרה והגילוי הפרוסות ברחבי הארץ, המספקות תמונת שמיים מלאה.

מערכת יירוט בלייזר (ארכיון), צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

ההתמודדות עם איום הכטב"מים המתפתח דורשת גישה רב-מימדית. בעוד שפיתוח טכנולוגי הוא קריטי, ההון האנושי נותר המפתח להצלחה. השקעה בחינוך, מדע וטכנולוגיה היא הכרחית להבטחת היתרון האיכותי של ישראל בפיתוח פתרונות חדשניים. בנוסף, ישראל ממשיכה לפתח יכולות התקפיות, המשלימות את מערך ההגנה ומאפשרות נטרול איומים מבעוד מועד.

למרות האתגרים המתעצמים, היתרון האיכותי של ישראל נותר משמעותי. ההשקעה המתמדת בפיתוח טכנולוגי, בהכשרת כוח אדם מיומן, ובעדכון מתמיד של המדיניות הביטחונית היא המפתח להבטחת ביטחונה של ישראל מול האיומים המתפתחים בעידן הכטב"מים.

הילה חדד חמלניק - חוקרת בכירה ב-MIND ישראל, מהנדסת חלל ואווירונאוטיקה, לשעבר מנכ"לית משרד המדע, שירתה ביחידת ניסוי טילים בחיל האוויר, הייתה חברה בצוות פיתוח מערכות כיפת ברזל וחץ 3.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו