הערכה: צה"ל צמצם את הסיכון של פשיטת כוח רדואן למינימום

"מרכז עלמא", המתמחה בזירת הצפון עדכן את ההערכה שלו • בעקבות החיסולים של יותר מ-30 מפקדים ביחידת העילית של חיזבאללה, בנוסף להשמדת תשתיות בדרום לבנון, היכולת של כוח רדואן נפגעה משמעותית

כוח רדואן מתרגל פלישה (ארכיון). צילום: אי.פי

מרכז "עלמא", מרכז מחקרי חינוכי לאתגרי הביטחון של ישראל בצפון, עדכן היום (שלישי) את ההערכה שלו לגבי יחידת העילית של חיזבאללה כוח רדואן. על פי הערכת המרכז, המתמחה בזירה הצפונית, פעולות צה"ל צמצמו בפועל את הסיכון של פלישה קרקעית מצד כוח רדואן.

תיעוד מתשתית תת קרקעים של כוח רדואן שנוטרלה על ידי כוח צה"ל (05.10.24) // דובר צה"ל

מעבר לכך, במרכז מעריכים כי "הסבירות של ביצוע תוכנית הסתננות במתכונת מצומצמת יותר (שכוללת עשרות עד מאות פעילים באזור גיאוגרפי מצומצם) היא מזערית באותה מידה".

בחודש מאי פרסמנו ב"ישראל היום" כי באותו זמן כוח רדואן עדיין היה מסוגל להוציא לפועל פלישה לתוך שטח מצומצם בישראל עם 200 מחבלים. כעת, על פי הדו"ח שנכתב על ידי חוקרי "עלמא" טל בארי ודנה פולאק, ההערכה ששני מתארי הפעולה אינם מהווים עוד סכנה ברורה ונוכחת. עם זאת, הם מציינים כי "חשוב להכיר בפוטנציאל של הסתננות מוגבלת של צוותים קטנים, שכוללים מחבלים בודדים. אפשרות שתמיד תהיה קיימת".

כוח רדואן, צילום: מרכז עלמא

במרכז "עלמא" מציינים כי מאז פרוץ המלחמה, צה"ל התרכז בפגיעה ביכולות ובתשתיות של כוח רדואן, וחיסל 31 בכירים ביחידה, ביניהם המפקד וויסאם א-טוויל וממשיכיו. בין המחוסלים היו גם מפקדים בדרג השטח ובמטה של היחידה. כך, לדוגמה, חוסלו תשעה מפקדי מרחבים המקבילים למח"טים, וכן בכירים במערך הטילים והרקטות.

ב-20 בספטמבר חוסל בדאחייה בתקיפה אווירית איברהים עקיל, ראש מטה המבצעים של חיזבאללה, שכוח הרדואן היה כפוף לו. בתקיפה נהרגו 15 אנשי מפתח בכוח רדואן.

אנשי כוח רדואן (ארכיון), צילום: ללא

על רקע זה, מעריכים במרכז כי נכון לעכשיו, צה"ל צמצם את היכולות ואת הכשירות של כוח רדואן. עם חיסול שדרת הפיקוד והשמדת תשתיות תת-קרקעיות רבות, כולל מחסני נשק וציוד, סוכל המערך של היחידה לביצוע פשיטה מתפרצת לשטח ישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר