צה"ל: יש תכניות לתמרון בעומק לבנון; חמאס הוכרע במונחים צבאיים - השבת החטופים מקבלת קדימות

כמעט שנה אחרי פרוץ המלחמה, בצה"ל אומרים כי מרכז הכובד של הפעילות הרב-זירתית עובר צפונה, כאשר חמאס פועל בלחימת גרילה • עם זאת מתריעים - אם נחכה בהשבת החטופים לא בטוח שיהיה את מי להחזיר • עוד אומרים כי על מנת להחזיר את התושבים לצפון יש לפגוע בפיקוד חיזבאללה ולהשמיד את יכולותיו ליד הגבול • לקראת החגים - דאגה מוגברת מהתלקחות ביו"ש שתאלץ הסטת כוחות מעזה ומהחזית הצפונית

כוחות צה"ל ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל

כמעט שנה אחרי 7 באוקטובר, בצה"ל אומרים היום (שישי) כי המלחמה הרב-זירתית עוברת בהדרגה לחזית הצפונית, כאשר יש תוכניות לתמרון עמוק בלבנון. בצבא אומרים כי הזרוע הצבאית של חמאס הוכרעה במונחים צבאיים, ופועלת בדרכי גרילה וטרור. בצה"ל אומרים כי פירוק חמאס הוא המטרה החשובה ביותר אך מוסיפים כי השבת החטופים המשימה הדחופה ביותר ומקבלת קדימות, שכן אם נחכה לא בטוח שיהיה את מי להחזיר.

על פי צה"ל, הכוחות פועלים מול כלל החזיתות: לבנון, איראן, תימן סוריה, עזה, ויהודה ושומרון. על פי דבריו, לאורך 11 החודשים האחרונים הכוחות פגעו ביכולות חיזבאללה ובמפקדיו, כאשר הפעולה מתנהלת מול הפיקוד והשליטה, יכולות האש והסרת איום הפשיטה.

תקיפת צה"ל בלבנון, השבוע, צילום: אי.אף.פי

על פי צה"ל בעשרת הימים האחרונים חוסלה שדרת הפיקוד של כוח רדואן, המפקדים על הירי לעבר שטח ישראל. פגיעה ביחידה אווירית, מערך הטילאות ומטה המודיעין, פגיעה ביכולות השיגור,תשתיות ויצירת חופש פעולה, אך אומרים כי אי אפשר לעצור שם. עוד הם אומרים כי על מנת להחזיר את התושבים לצפון יש לפגוע בפיקוד חיזבאללה ולהשמיד את יכולות ארגון הטרור ליד הגבול, וכן לאכוף הסכם מדיני במקרה שכזה. עוד אמרו כי ביום שני האחרון צה"ל תקף בלבנון ב-1920 חימושים תוך פחות מ-24 שעות. 

עם זאת, בדרג הצבאי יש אמון גדול בתמרון, ומתאמנים עליו במקביל ללחימה בזירות, בטענה שהתמרון בעזה הוכיח את עצמו בשילוב שבין פעילות ביבשה ליכולות אש ומודיעין. בעזה, מוסיפים כי חמאס הוא לא אותו ארגון שהיה ב-7 באוקטובקר מבחינת הפיקוד והשליטה, אמל"ח, רקטות ועוד. 

כוננות ביו"ש לקראת החגים 

לגבי אזור יהודה ושומרון, בצה"ל מודאגים מהתלקחות בחגים, שכן אם הגזרה תתקלח, הדבר יחייב העברת כוחות מעזה ללבנון לאיו"ש. בתוך כך בצבא טוענים כי ממשיכים לפעול באזור, בעיקר באמצעות סיכולים מהאוויר. החשש העיקרי בגבול המזרחי הוא מפני העברות אמל"ח ותרחישי חדירות. 

בחלוף שנה צה"ל הוא צבא אחר, כך אומרים בדרג הצבאי. הוא צריך להיות צבא גדול יותר, שמממש מהר יותר חימושים ומטוסי קרב. בצה"ל אומרים כי הצבא חווה התחזקות מתוך חוויה מאוד קשה וצבר הרבה ניסיון בשדה הקרב, כולל שדרת פיקוד בעלת ניסיון שאי אפשר לקנות באימונים. יש בארגון הרבה אמון בתמרון ובצבא היבשה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר